Har blivit med en gasolflaska 2000 (smal, hög, blå) och böjd brännare fastmonterad på toppen.

Är van sen trangiaköket att inte förbruka gas med vänd flaska, då får du ut gasol i vätskeform. Precis som när du fyller tändargas.

Men denna smala flaska är ju handhållen och bränner jag tex ogräs och lutar flaskan borde vätskenivån komma upp till anslutningen?

Farligt eller bara att det går åt mer gasol?
 
Du har ju redan svarat på det hela, ja, du kan få ut gasol i vätskeform istället för i gasform, vilket förgasas snabbt när det väl kommer ut i brännaren och ger en markant kraftigare låga. Sämre kontroll, men full fräs (och naturligtvis snabb förbrukning också).

Vet man vad man gör, utomhus för ogräsbränning, så händer inget särskilt. Däremot ska man kanske tänka sig för lite inomhus, eller i anslutning till en brännbar husfasad eller så.
 
Jag har spenderat många timmar med en sån tub lutad och aldrig haft problem med vätskeform, inte ens på vintern.
Så jag anser den vara rätt säker.
Men norrbottenstorpet har en viktig poäng, att veta vad som händer och hur man agerar är en förutsättning.
 
OK, då får man bara vara beredd på större flamma o förbrukning. Tack!
 
Det finns brännare som fungerar utmärkt med även uppochnervänd gastub. (Bland annat många brännare till trangiakök). Men långt ifrån alla gör det. Att bara luta flaskan lite lär inte vara problem. Ju mindre gas det är i flaskan desto mer kan du luta den. Det är svårt att missa när man lutar för mycket, och man bör inte ha frisyren nära när man gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.