Hej,

Finns det någon alternativ leverantör av filter till (och billigare än från Villavent)? Jag har en VR-700 EV/3 och det visar sig nu att filter (inluft + utluft) kostar mig drygt 1400:- på årsbasis! Värre priser än dammsugarfabrikanternas prissättning på påsar...

Tacksam för tips...

 
Jag vet inte hur ditt filter ser ut. Jag har använt filter på metervara som används av ventilationstekniker i stora fastigheter. Det är bara att klippa till rätt storlek.
Det kanske är något du skulle kunna testa.
 
Jag antar att VR-700 har påsfilter. Dom har längre bytesintervall än planfilter, men är ju inte direkt billiga som du märkt.

Har planfilter i mitt aggregat och köper filter på metervara. En dryg kvadratmeter räcker till 12 st filter, dvs 6 st byten (till och frånluft) och det förbrukar jag på ett år. Kostar mig ca 100kr/år. En viss skillnad mot 1400 kr!
 
har du påsfilter så ring till mondial filter.. brukar vara prisvärda.. kolla eniro.
ta måtten på ramen + anteckna vilken väg filtret står i aggregatet (påsarna ska stå upp) + samt vilket filter som är till respektive frånluft + eventuella märklappar med nummer på ... Tala med staffan.. han brukar vara schysst ::)
 
Jag köpte till slut av Resema - www.resema.se. 40% av priset från Systemair. Så jag blev ganska nöjd!
 
Hejsan

Jag har köpt mina av Bo Lindén på folkfilter och den kvaliteten slår villavents med hästlängder. Inget jädra glasfiberfilter här inte. Vem vill ha glasfiber flygande i luften hemma? Priset är helt ok, kommer inte ihåg exakt vad jag betalade men det var 30-40% mindra än orginal. Det var ett tag sen jag köpte då jag köpte 8 uppsättnigar så jag har i 4 år :)

Dom har alla typer av filterkvaliteter och jag valde en mellanklass som stoppar 99% av pollen och tom en hel del diselavgaser. Jag bor i farsta ungefär 3 km från farsta centrum och har inga tunga väger i direkt närhet, 4 km till nynäsvägen men när man byter filter (2 ggr per år) är det inte trevligt att titta ner. Filtrerna är mörk gråa till svarta av avgaser. Det är då det känns skönt att ha satsat på en ordenligt ventilationsanläggning istället för att köra med spaltventiler i fönstrena

mvh

Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.