Hej ska försöka förvandla en bit av ett uthus med vedboden som närmsta granne vägg i vägg till en extra bodel :)

Frågan är just nu är det "takstolar" med läkt å betong pannor på de ska bytas ut till plåt som liknar tegel just detta är inte så jobbigt men hur gör man när man vill ha det isolerat då det ska bli ett extra rum av det hela och slippa kondens som kan komma att ställa till det.. Rummet är ca 16-20m2.

Väggar och golv kommer också att isoleras med lämpligt material dock vill jag ha det torrt uppifrån först. Rummet kommer i huvudsak bara vara uppvärmt när det nyttjas då av en liten kamin och/eller element.

Plast vägrar jag då det känns helt fel..
 
Hur fungerar det med ångspärr hur monteras det? Känns som jag hamnat i fel forum nu trots det gäller att lägga tak.. :/
 
Kondensvattenskydd under plåten är väl lämpligast med oljeboard (oljehärdad masonit). (Under förutsättning att taklutningen inte är för dålig.)

Vad gäller fuktvandring genom isolerade väggar & tak så beror den ju på hur mycket fukt som tillförs inomhusluften. Om ingen matlagning och bad/dusch el tvätt förekommer så är det bara svettning och utandningsluft från det antal personer som vistas där som tillskjuter fukt. Dock förmodligen inte så mycket att det har någon nämnvärd betydelse om det inte är många personer, och dålig ventilation. I så fall behövs ingen plast i tak & väggar. Se bara till att insidan av väggar & tak är lite mindre fuktgenomsläpplig än utsidan.
 
Om det kallställs och värms ibland är plast inte bra...
Du behöver ett undertak under plåten. Råspont och papp, oljeboard, takplywood, finns många varianter. oldboys förslag är billigt och bra.
Skall du isolera i snedtaket skall det vara en luftspalt ovan isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.