Som rubriken lyder hur beskär jag nu denna häck lämpligast.

Häcken är mycket gammal och jag har inte beskärt den på 5 år sen jag köpte huset :(

Vill gärna få den att skjuta längre ner så den blir tätare.

Är det idioti att kapa med motorsåg precis under "kronorna"?

Alla tips mottages tacksamt.
IMG_0635222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0636.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_0635.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att den kommer att skjuta skott strax under snittstället, dvs vill du ha den tätare hela vägen måste du ta ner den väldigt långt ner. Frågan är hur mycket skott den klarar att bryta på så gammal ved. Jag skulle prova att ta 3-4 stammar på lite olika höjder och se hur det går med skottbrytningen, resten av dem däruppe där de tunna grenarna börjar. Sedan får årets tillväxt utvisa vad du kan göra nästa år. De flesta mår bäst av att man gör den kraftigaste beskärningen under sommaren. Många buskar och träd riskerar att förblöda i vårsavningen om man kapar dem nu, dessutom är årets knoppsättning redan klar.

För att ta reda på mer om lämplig beskärning är det bra om du listar ut vilken växt det är. Mina råd ovan bygger på att man inte vet och måste prova sig fram. Exempelvis syren ska kapas strax ovan marken högst 20 cm höga och man glesar ur häcken varje år enligt ett schema som beror på hur hög den ska vara, medan måbär klipps i önskad höjd 2 ggr per år.
 
Anna_H skrev:
Det ser ut som att den kommer att skjuta skott strax under snittstället, dvs vill du ha den tätare hela vägen måste du ta ner den väldigt långt ner. Frågan är hur mycket skott den klarar att bryta på så gammal ved. Jag skulle prova att ta 3-4 stammar på lite olika höjder och se hur det går med skottbrytningen, resten av dem däruppe där de tunna grenarna börjar. Sedan får årets tillväxt utvisa vad du kan göra nästa år. De flesta mår bäst av att man gör den kraftigaste beskärningen under sommaren. Många buskar och träd riskerar att förblöda i vårsavningen om man kapar dem nu, dessutom är årets knoppsättning redan klar.

För att ta reda på mer om lämplig beskärning är det bra om du listar ut vilken växt det är. Mina råd ovan bygger på att man inte vet och måste prova sig fram. Exempelvis syren ska kapas strax ovan marken högst 20 cm höga och man glesar ur häcken varje år enligt ett schema som beror på hur hög den ska vara, medan måbär klipps i önskad höjd 2 ggr per år.
Tack för ett uttömmande svar! Ok så det är jättedumt att kapa nu? Bättre mitt i sommaren?
 
Det är väldigt få växter som mår bra av att klippas så här års. Att man gör det ändå beror ju dels på att man ser bra var man ska klippa när det inte är några löv, dels på att man inte har så mycket annat att göra i trädgården så här års.
 
Ok du har fått mig att avvakta till sommaren nu :)
 
Jag vill trycka mer på detta att ta reda på vilken växt det är. Ser ut som hamlade träd tycker jag
Mer likt pilevall än häck, då avsedd mer att bryta vind i det platta landskapet än att ge insynsskydd.
Finns liknande hos någon annan i trakten som du kan fråga?

Kan vara stor risk att de inte tål nedklippning, och inte kan bli tätare nertill. Ska då klippas där skotten kommer, ur de övre knölarna och bara 1-2 år emellan. Ska då räcka med grensax och inte behövas såg. Bra att du åtgärdar nu, lämnas de längre kan det bli omöjligt att återställa utseendet.

Tycker de ger ett mycket fint intryck av tomten och är värdefulla i landskapet. Om du ändå inte trivs med utseendet kan du komplettera med annat emellan? Vitsippor & påskliljor på våren, någon perenn med lite mer höjd och volym som kommer under sommaren, kanske något som har fin höstfärg? Lättskötta saker som återkommer av sig själv och kan "stå i gräsmattan"
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Ser ut som en kandidat till engelsk 'hedge laying'. Men det är ju kanske inte riktigt är utseendet du är ute efter. Och kanske inte något man bara gör i en handvändning, utan att ha någorlunda koll på tekniken.
 
Avgörande är ju vilket träd/buske denna häck består av.

Inget jag uppenbart känner igen. Ser inte ut som bok el avenbok. Kanske möjligtvis eventuellt hagtorn, men tveksamt. Oxel är ju också en gammal klassiker som läskydd så här på landet, men det har jag aldrig skådat på nära håll, så jag vet inte.

Pröva att skicka in bilderna och fråga på Odla.nu.

Vissa växter skjuter inte nytt alls från gammal ved (=de grova stammarna), andra gör det. Beror på vad det är.
Vissa växter kan förblöda och dö om man klipper dem nu, andra klarar det. Beror på vad det är.
De som klarar att klippas nu på vintern/våren kommer att skjuta mycket nya skott om de klipps nu. Om de klipps i JAS-perioden (juli, aug, sept) så blir det inte lika många nya skott. Så, om det är en tålig sort, och du vill föryngra/förtäta häcken så bör du klippa den nu. Man får dock alltid vara beredd på att vissa, el i värsta fall alla, plantor kan dö av chocken. (Häcken behöver ju i stort sett klippas jäms med fotknölarna.) Då är det bara att fylla i med nya plantor för att täppa till.
 
Ni kan få se lite sommarbilder på häcken. Hur göra? Måste man beskära den? Antar att man inte bara kan låta den vara? Den fyller en viktig funktion som vindbrytare så vill inte ta ner den för hårt..?

IMG_1329.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1331.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1330.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det Oxel?
 
Enligt folk på odla.nu ska det vara Oxel ja :)
 
Oxel lär inte bryta på gammal ved. Jag misstänker att du får hålla dig till den senaste höjdbeskärningen - och då blir de ändå bra mycket lägre. En sån här fin gammal trädrad tycker jag ändå är värd att vårdas och den fyller ju funktion som vindskydd.

Vill du ändå ha insynsskydd i trädgården kan du sätta en ny häck ett par meter innanför och som du klipper smalt. Det är då viktigt att välja en sort som inte är krävande. Inte bok, liguster el dyl. Kanske avenbok? Eller oxel igen ... som du sköter extra väl. Det bästa vore naturligtvis att sätta ny häck på andra sidan/solsidan en det kanske inte är din mark? Inte helt fel rådfråga proffs i detta fall.
 
Jo det är faktiskt min mark på andra sidan med men när jag tittar på det nu så gör det inget att man ser igenom. Däremot är oxeln galet hög nu. Bör denna häck klippas varje år från och med nu?
 
Jag har gammal oxelhäck runt min trädgård och det är många grannar i området här som oxå har oxelhäck i runt sina trädgårdar. Det vanligaste här är att klippa/beskära års skotten från midsommar och dom närmaste veckorna. Jag beskar liknande oxel som dina, men där skar jag ner långskotten till "kronan" på vintern och det gick alldeles utmärkt och oxeln sköt nya lövande skott till sommaren igen.
I grannskapet så har även några häckar skurits ner mycket hårt, gissar ca 20-50 cm ovan mark för att få en föryngring med nya och tätare skott/grenar och detta har även blivit bra. Dock så vet jag ej vilken årstid som man då skurit.
Jag ska snart ut med jycken och kan ta lite bilder på beskurna olika oxelhäckar som jag lägger in lite senare.
 
Jättegärna bussigt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.