A
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej alla! Jag har länge funderat över att bygga ett eget larm. Har en del gamla saker liggandes efter ett larm som jag byggde själv. Det var byggt Enligt bilden. (N,O) när detektorn löste ut så slöts kretsen och larmet triggades. Problemet med detta är dels. Att det är N,O så att man kan klippa sladden och bryta larmet. Och framförallt så kunde man bara stänga dörren igen. Så tystnade larmet. Jag skulle vilja ha ett larm med någon form av Reläkoppling så att larmet inte tystnar förens man bryter strömmen. Och hur bygger man N,C? Kan någon vänlig själ. Lägga till dessa funktioner på min nuvarande ritning. Jag ber om ursäkt för kvaliteten då jag för tillfället är på semester med Husvagnen och inte har mer tillhands än Hushållspapper att rita på.😂 Larmet kommer styras av en knappsats. E,v Kodströmbrytsre.

Tack på förhand! //VikStri.
 
Du kan kanske trigga ett tidrelä som sirenen är kopplad till. För att använda NC så lägger du sirenen på viloläget i relät så när larmet är aktivt så är relät i draget läge. Så snart strömmen bryts så lägga reläer i viloläge och timer för sirenen aktiveras.

Däremot brukar det inte vara ok att köra sirenen oändligt vilket kommer inträffa här så länge kretsen är bruten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Du skulle inte kunna rita ett enkelt kopplingsschema? 😃 Ett kopplingsschema hade vart jättesnällt om någon kunde göra. Anledningen till detta är att jag har kablar färdigsragna i väggarna i Hela huset efter det förra larmet. Och det hade vart kul att att slippa betala 400:- till Securitas Direct varje månad. Jag är jättetacksam för alla svar! // VikStri.
 
Redigerat av moderator:
VikStri skrev:
[bild]
Hej alla! Jag har länge funderat över att bygga ett eget larm. Har en del gamla saker liggandes efter ett larm som jag byggde själv. Det var byggt Enligt bilden. (N,O) när detektorn löste ut så slöts kretsen och larmet triggades. Problemet med detta är dels. Att det är N,O så att man kan klippa sladden och bryta larmet. Och framförallt så kunde man bara stänga dörren igen. Så tystnade larmet. Jag skulle vilja ha ett larm med någon form av Reläkoppling så att larmet inte tystnar förens man bryter strömmen. Och hur bygger man N,C? Kan någon vänlig själ. Lägga till dessa funktioner på min nuvarande ritning. Jag ber om ursäkt för kvaliteten då jag för tillfället är på semester med Husvagnen och inte har mer tillhands än Hushållspapper att rita på.😂 Larmet kommer styras av en knappsats. E,v Kodströmbrytsre.

Tack på förhand! //VikStri.
Varför inte bara köpa ett färdigt som dessutom har en nivå 1000 ggr säkrare än detta?
 
A
Därför att det är ett kul projekt att hålla på med! Jag kan köpa ett larm om jag vill. Det är bara ett roligt projekt.
 
A
Hade vart jättesnällt om någon kunde rita ett kopplingsschema. Och vad jag behöver köpa. 😃
 
S
9UL0cZo.jpg

Glasklart va? :D

Glömde rita med sab för IR, men principen är samma som för sirenens sab.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ett tidrelä till på dörrmagneten så har du en fördröjning på entrédörren :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Tack så hemsk mycket! Återkommer med resultat! 👏🏻👏🏻😃 Jo en sista sak. Fungerar det med 2ledad Eku kabel? -Ska jag köpa N,C grejer? Vad skall jag köpa för grejer? Något speciellt? //VikStri
 
Redigerat av moderator:
A
Vad betyder tecknena? Nästan pinsamm fråga men! 😂😂
 
A
Jag har kollat igenom kopplingsschemat. Vad ska jag köpa för olika relän? Jag får kolla vad ingångarna för ledarna heter. Jag kopplar ihop allt detta sedan i ett låsbart skåp. Är det okej med 2ledade kablar ut till detektorerna?
 
tommib
Ärligt talat, om du vill bygga detta själv, kolla på Arduino. Det finns mängder med tutorials och annat material på nätet. Det blir enklare att fixa fördröjningar och NC-kretsar mm...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
IR detektorn kräver ju minimum 3 ledare, helst 4.

Du kommer behöva ett tidrelä som drar larmet 5 minuter efter påverkan, men sen behöver du ett till tidrelä för att fördröja magneten till entrén. Det kommer bli rätt dyrt och fruktansvärt dåligt resultat. Jag orkar inte ens leta reda på tidrelän då resultatet kommer bli skit i vilket fall som helst :O
 
  • Gilla
Rena och 1 till
  • Laddar…
A
Ja detta får bli ett projekt längre fram tror jag! 😂😂😂😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.