Vi har från början utgått från Fiskarhedenvillans Rödhaken men insåg snabbt att vi har ritat om hela huset. Vi har tagit hjälp av en kompis som snart är färdig byggnadsingenjör med ritningar men har nog tänkt konsultera en arkitekt på de klara ritningarna.

Vad tycker ni? Är det något som ni reagerar på som ser konstigt ut eller något vi inte har tänkt på?

botten.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att placeringen av öppna spisen kan ställa till med problem.
En gång hade vi soffan så nära. Hela sidan förstördes.
 
Vi har också tänkt på det att det kanske blir lite tajt med kaminen. Vet inte hur vi ska lösa det på annat sätt dock och vill gärna ha en kamin.. Planen är ju att ha soffan längs den väggen och sedan en tv mot ytterväggen.
 
Är det kamin eller öppen spis?
 
nästan perfekt :). Tycker bara att halva vardagsrumsyta används som mycket stort gångyta/väggkorsning. Skulle hellre använda ytan till något vettigare men det kanske inte är så lätt att få ihop :)

Badrumsdörr uppe skulle jag flytta från hörn till vägg mot KK och toastol i rättat hörn där dörren är ritat idag. Ingången skulle kännas mer diskret , tror jag.
gaia
 
  • Gilla
AngelicaO
  • Laddar…
Det är en kamin vilket gör att det inte blir lika känsligt men vill kanske ändå inte ha för nära soffan?
 
Det blir känsligt!
En kamin strålar runt. Öppen spis rakt fram.
Jag skulle prova flytta den mer åt höger...
 
Jag skulle funderat en extra sväng på köksplaneringen. Ho och diskmaskin bör nog ligga intill varann så att de avsköljda tallrikarna inte droppar på hela golvet på väg in i maskin...
Sen håller jag med gaia om stora ytor som i princip bara är gångstråk. För att ge lite perspektiv på ytorna: ert allrum på övre plan täcker halva vår lägenhet och vi är 5 personer i familjen! Det går att nyttja ytor väldigt effektivt om man vill.
 
  • Gilla
AngelicaO
  • Laddar…
Har ni förresten tittat på FH Tidlös 05? Väldigt lik ert omritade Rödhaken. Billigare också =)
 
  • Gilla
AngelicaO
  • Laddar…
Sätt soffan mot yttervägg, ta bort ena utgången mot altanen, den högra i matsalen känns överflödig. Har kompisar med liknande planlösning, funkar perfekt. :)
 
  • Gilla
AngelicaO
  • Laddar…
Jag satt precis och tänkte på det själv, att man ska ta bort ena dörren! Det är nog rätt smart så kan man utnyttja det där hörnet från utsidan också, kvällssol kommer på den sidan.

Jag får dock för mig att det känns trångt att se en stor soffa när man kommer in i vardagsrummet men det kanske det inte gör?!
 
BirgitS
AngelicaO skrev:
Jag får dock för mig att det känns trångt att se en stor soffa när man kommer in i vardagsrummet men det kanske det inte gör?!
Jag tycker att det är välkomnande när man som gäst ser soffan och inte behöver leta efter den första gången man kommer på besök. En soffa är ju trots allt något man vill ska vara synligt till skillnad från badrumsdörrar som gärna får vara lite diskret placerade.

Hörnspisar tycker jag inte om för, det blir mycket dödutrymme runt om som inte kan utnyttjas till underskåp och det blir omöjligt för två att komma fram till spisen, typ om en står och steker kan inte en annan sätta dit en kastrull med potatisvattnet. Inte heller kul att gå med stora pastagrytan över golvet för att hälla av vattnet när man har barn kring fötterna. Se till att det går att ställa ner en fryslåda hyfsat nära, det ser lite långt ut nu att bära en stor fryslåda förbi både kyl och mikro innan man når en bänk.

Syskon kan uppleva det som väldigt orättvist när deras sovrum är väldigt olika stora.
 
Jag kikar på sovrummen uppe: ett på 17 kvm, ett på 14 och ett på ynka 9? Och alla fulla med garderober?
Fundera på att göra två klädkammare mellan de två sovrummen istället för en garderobsvägg, då blir det bara en dörr i vardera rummet och därmed friare att möblera. Flyttas dörren till det tredje sovrummet ut på väggen mot allrummet kan även det rummet få en KLK, genom att den stora där dras ut så man slipper korridorstumpen.

Håller med om att badrumsdörren sitter lite utsatt, och toan mitt på väggen sedan. Badkar, två duschar, toa, och dubbla tvättställ, det är ett badrum som 7 personer kan använda samtidigt, då vill man inte ha "tronen" mitt i rummet, toan behöver stå mer avskilt. Om alla dessa funktioner är viktiga för er, fundera på att flytta ner en del av funktionerna till badrummet nere, det är ändå där man vill duscha om man kommer in från träning tex. Eller dela upp det så att ni har tre badrum, det nere, ett med badkar/toa/tvättställ och ett med dusch/toa/tvättställ.
 
Funderar på ovanvåningen.
Föräldrasvit på vänster sida: längst ner badrum med ingång via sovrummet (toa, dubbla handfat och en duschnisch mellan trappan och ytterväggen), klädkammare i mitten och stort sovrum högst upp i bilden.
Liten förvaring vid sidan om trappan på den biten som blir kvar till höger om duschnischen.
Höger sida av ovanvåningen: två likstora barnrum i vardera hörnet med ett avlångt badrum emellan (tvärställt badkar mot ytterväggen, toa och handfat).
 
Jag hade nog minskat på garderoberna i sovrummen, 1-2garderober räcker ju i varje rum med en så stor walk-in. Möjligtvis flyttat väggen mellan de stora och lilla rummet så de lilla blev större.

OCH använda de högra som master bedroom (bara för man fyller rummen med ungar betyder ju inte de att dom nattliga aktiviteterna slutar, men när dom gör de är de dom yngres tur) just saying ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.