Bygger ny tvættstuga och det skall bli vattenburen golvværme med klinker och nu vill jag gærna ha lite førslag på konstruktion.

Nuvarande cc ær 900 mm och det finns ingen isolering i golvet (kællare under). Jag ønskar också att hålla bygghøjden under 60 mm øver bjælkarna.


Magnus
 
Jag har byggt såhär:

195 bjälklag cc 300
22 mm spån
21 mm råspont (glespanel för vattenburen golvvärme)
dubbel 13 mm golvgips
10 mm klinker

och det blir ju lite för högt för din del.

Finns väl tre varianter, antingen kan du lägga spårad golvspånskiva, alternativt förlägga plåtarna på kortlingar mellan bjälkarna alternativt använda värmeplåtkasetter och då behöver du inte kortlingar.

I alla tre fallen försvinner råsponten och då är du nere på ca 60 mm

kolla på www.wirsbo.se för mer detaljerad info
 
Jag föreslår

Kortlingar för att kompensera för cc90
Golvspån (skruvat och limmat)
Glespanel (21x120 för 20mm rör), du kan ju limma den också så blir det brottar-starkt.
Ett lager golvgips skruvad i glespanelen.

Tror faktiskt att denna konstruktion har tillräcklig bärighet. Spårad golvspån löser inte alla problem, bärigheten är iaf inte tillräcklig för klinker på cc90.

Du har inte möjlighet att lägga i två bjälkar i varje fack?

Då räcker det med glespanel och dubbel golvgips. Ink ytskickt blir då bygghöjden nästan exakt 60mm.
 
Om jag skall lægga ytterligare balkar i bjælklaget hur skall jag då bæra upp dem??
De befintliga ær inmurade i væggen.

Om jag gør bjælklaget med cc 30 ær detta då en læmplig konstruktion eller kan den førenklas?

1: Slang lagd i glespanel 21x120 mm på kortlingar i bjælklaget alt. i glespanel på bjælklaget (eller spårad golvspån)

2: 22 mm Golvspån (kan denna uteslutas?)

3: 2x13 mm Golvgips (eller ær en tillræckligt => problem med fall till golvbrunn)

4: Fuktspærr

5: Klinkers 10-15mm

Summa bygghøjd:
I Bjælklag = 50 mm (1x golvgips)  63 mm (2x)
På bjælklag = 71 mm (1x)  83 mm (2x)

Gør det någon større skillnad på styrkan i konstruktionen (slangen i bjælklaget på kortlingar) om jag endast lægger 1 balk => cc 45 ??

Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.