Jag skall bygga ett litet trägolv utanför min stuga på landet. Det blir 1,5x4,8 m och skall läggas ovanpå befintligt "golv" av betongplattor med uppstickande stenar, som det gör ont i fötterna att gå på.

Tänkte bygga en ram av 2 st 45x120 bärlinor med kortlingar emellan på c/c 600 mm och dessa tänkte jag fästa med balkskor. Se bild:
Däckram.jpg

I en beskrivning hos Byggmax hittade jag anvisningar om hur man fäster balkskorna i bärlinorna och här uppkom en fråga angående montaget...
De skriver att man skall lämna en glipa i botten mellan kortlingen och balkskon. Men det verkar ju helt puckat, hela idén med en balksko är väl att balken skall vila inuti denna, eller hur?
Eller har jag missat något?

Så här visade Byggmax att man skall göra (klicka på "Läs Mer" för att fälla ut alla bilderna):
Balkskomontage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte ställa hela ramen på 50 mm betongplattor (samma som redan finns), en i varje hörn och två i mitten. Dessa ställs upp ovanpå befintligt plattgolv. Men om balkskorna sticker ner under bärlinorna så påverkar detta höjden på golvet, som jag vill hålla så lågt som möjligt. Ramen kommer så att säga att stå på balkskorna....

Hur gör man egentligen? Det verkar ju helt fel det som Byggmax visar!
Och ifall jag fäster balkskorna så att undersidan kommer i nivå med bärlinan, skall man då fälla in balkskon i kortlingarna för att bli av med höjdskillnaden pga balkskoplåtens tjocklek?
Det blir ju annars så att kortlingarna sticker upp ovanför bärlinan lite grann...
 
Sätt balkskon så att reglarna kommer i rätt höjd, nåt annat verkar dumt.
Alltså så att balkskon sticker ned plåttjockleken
 
Konstig anvisning, skulle vara intressant att höra logiken bakom detta. Vill man montera på det viset finns det ju andra beslag som är mer lämpade.

Jag monterar balkskor utan distans till materialet.
 
S
Vad är klacken på balkskon till för om inte regeln ska ligga i den ? :O
 
  • Gilla
Markuss och 1 till
  • Laddar…
Googlade lite och finner på flera ställen texter i stil med denna:

"Men när du ska lägga ny träterrass, regla upp ett golv eller göra en växel i ett bjälklag för att du ska få plats för en vindstrappa, så är det lättare att använda balkskor. Beslagen, som finns med invändiga respektive utvändiga flikar, tål större belastning än vanliga byggvinklar eftersom de är försedda med en botten, som regeln kan vila på."

Genom att ha distans i botten reducerar du ju i praktiken balkskon till ett vinkeljärn.
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Håller med föregående talare, givetvis ska balken vila i botten på beslaget.
 
  • Gilla
BjörnWd
  • Laddar…
Du behöver absolut inte ha balkskor för det du ska bygga. Räcker med 3 st 6*120 skruv som du skruvar utifrån och in i ändträet på kortlingarna.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
En anledning till att ha avstånd mellan botten på balkskon och träet skulle ju kunna vara att det kan samlas vatten där vilket gör att träet ruttnar. Är dock skeptisk till den teorin själv... La bjälken mot botten i mitt senaste bygge för mindre än en vecka sen.

(Är det bara jag som inte ser några kortlingar i bygget?)
 
Funkar det att skruva in längs med fibrerna?
Har för mig att det blir ganska så svagt med en sådan konstruktion, skruvarna fastnar dåligt...
De gånger jag försökt har skruven lossnat när den utsatts för belastning.

Och hur gör man med den sida som står mot huset? Där kommer jag inte åt att skruva inifrån huset så att säga.
Men man kan ju bygga ramen en meter utanför och sedan lyfta in den förstås. Beror på hur tung den blir.
Det är totalt 26 m 45x120 balk, dvs det borde vara ganska lätt att flytta den.

Det är ju också färre skruv att hantera med ditt förslag, med balksko blir det totalt 12 ankarskruvar i varje kortlingsände, dvs 288 ankarskruvar i stället för 72 st 6x120 skruv.
Med balksko blir det dock inga synliga skruvar på utsidan av bärlinan.
Kan förstås sätta en extra balk 45x120 utanpå den yttre balken efter att kortlingarna satts på plats och skruvade inifrån, då syns ju inte skruvarna sedan.

Kollade priset på dessa 6 x 120 skruvar på Byggmax: 199 kr per paket på 100, dvs det blir 28 över.
Med balksko-konstruktion blir det dyrare, bortåt 680 kr för balkskor plus ankarskruv. Mer jobb också.

Lutar åt ditt skruvförslag.
 
Nissepisse skrev:
(Är det bara jag som inte ser några kortlingar i bygget?)
Jag kanske använde fel beteckning, jag menar de korta "stegpinnar" som sitter emellan de två långa balkarna. Trodde korta balkar kallades "kortlingar"...
 
Bo Berglund skrev:
Jag kanske använde fel beteckning, jag menar de korta "stegpinnar" som sitter emellan de två långa balkarna. Trodde korta balkar kallades "kortlingar"...
Det här med rätt benämningar på olika byggdelar är inte alltid så lätt för oss amatörer. 😊
I ditt fall så är nog korrekt benämning "golvbjälkar", men jag tror att alla förstår vad du menar.

Det kommer ju inte att bli någon större belastning i skruvens riktning, så det borde gå bra att skruva i ändträt, så länge skruvarna är tillräckligt långa.
 
På den konstruktionen borde det funka utan balkskor och med två 5" spik inslagna i reglarnas kortsidor. eventuellt med ett "upplag" vid varje regelinfästning.
Annars så håller jag med om att balkskorna bör monteras så reglarna vilar i dom. Skulle vara intressant att höra var Byggmax fått sin monteringside ifrån :confused:
 
Men är de inte samma som när ni sätter stolp i en stolpsko , den ska ju inte heller ligga dikt an pga att den då riskerar suga vatten? Fast de är ju ändträ... Eller ja kanske är ute och cyklar?
 
  • Gilla
magnuspp
  • Laddar…
De långa (varav en på husväggen) är bjälklag. Från dem går Reglar som oftast sätts med CC60. Mellan reglarna kan man sätta Kortlingar för att stabilisera, längden på dessa är då 60 cm minus regeln tjocklek.

Vissa, särskilt från Bohuslän/Göteborg säger/skriver Kottlingar istället, men det är fel, Kottlingar är kottedjurens barn. :rolleyes:
 
  • Gilla
Raws89 och 2 till
  • Laddar…
Och om man korsar ett kottedjur med en igel får man igelkottar :rolleyes:
 
  • Gilla
Bo Berglund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.