Hej allihop! Jag är i tagen med att piffa till vår putsade braskamin. Själva murstocken måste få lite ny puts för där satt en vägg mot den tidigare som nu är riven. Vad ska jag använda för puts och färg? Hittat en putsfärg som klarar upp till 60 grader, inte kan väl en kamin bli varmare utanpå? Då borde ju inte en vägg av trä och masonit kunnat sitta mot den samt att taket ligger mot också.
 
M
Jag förstår att du menar någon typ av murspis, rörspis eller öppen spis med insatskassett. Kaminer är i de flesta fall gjorda utav gjutjärn eller plåt. En bild på det hela skulle underlätta fenomenalt mycket.
 
Är det bara murstocken du skall måla och putsa? Då räcker det troligen med färg som tål 60º. Jag tror inte att det finns någon kamin som bara blir 60º när man eldar. Rörspisar däremot blir det oftast inte, och de brukar vara målade med någon kalkfärg.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är kasett och rör inuti skorsten
 
Redigerat:
Hela kaminen ska målas men baksidan måste putsas först som ni ser på bilden :)
 
Alldeles närmast insatsen kan strålningsvärmen möjligen värma muren till över 60º. Men antagligen inte. Putsfärgen du hittat fungerar säker utmärkt. För övrigt är det ingen kamin utan en murad spis med insats.
 
Okej, lär sig något nytt varje dag :) Då funkar det med vanlig puts då också? Behöver ingen special puts?
 
M
vanligt C-bruk går bra till putsningen. Även gipsputs funkar bra.
 
Kanoners! Tack för svaren :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.