Hej på er!

Vi är inne på att ha ett vitt räcke på vår nya altan. Att måla tryckt virke direkt verkar vara problematiskt, och att måla efter något år blir arbetsamt och kanske inte så bra.

Nu funderar jag på att ta vanligt obehandlat virke och måla det direkt. Såhär tänker jag:
+Mindre jobb
+Klart direkt
-Lite dyrare
-Sämre beständighet

Vad tycker ni?
 
Helt klart att du skall använda obehandlat om du skall måla direkt. Måla bara enligt färgfabrikantens anvisningar så håller det.
Har själv målat tryckt virke som suttit uppe ett år innan målning och det har hållit fint.
 
Köp självklart obehandlat virke å måla innan ni monterar.
Tryckt virke är ju även av sämre kvalitet.
 
Vartenda trähus är byggt med de panelbrädor som du troligen vill bygga ditt staket av.
Och de målas och håller sig fina i tiotals år.
Så visst, go for it!

Men grundolja + färdigmålning gäller förstås också för staket.
Och att mätta ändträt med grundoljan/grundfärgen.
 
Kan alltid köpa grundat virke eller virke med grund och en strykning
 
Tack så mycket för svaren! Alla verkar överens - då är jag nöjd(y)
Vad gjorde vi glada amatörer innan internet egentligen?:confused:
 
David Andersson skrev:
...
Vad gjorde vi glada amatörer innan internet egentligen?:confused:
Vi använde det lilla förnuft vi har, och rådfrågade grannarna :D
 
Jag skulle helt klart ta vanligt obehandlat virke och sedan grundmåla det och efter montering dra sista lagret färg på. Det blir ju inte vatten som ligger kvar på dom brädorna som tex på golvet. Sist jag gjorde ett räcke så ställde jag dom färdigsågade brädorna i en skvätt grundolja en stund så att ändorna kunde suga upp så mycket som möjligt.
 
Har du en överliggare så skulle jag gjort den i tryckt virke, så konstruktionen (liggande eller stående virke) och accepterad livslängd påverkar val av material.
Vårt 20-åriga staket i tryckt/målat virke lever kvar välmående, men kräver nu sin andra målning efter den som gjordes efter ett år. Däremot så fick vi skrota ut räcket kring uteplatsen efter knappt 15 år av vanligt virke där överliggaren redan hade reparerats en gång pga röta.
 
Sen beror det ju på vad man väljer för obehandlat virke, virke av god kvalité håller för utomhusbruk utan några som helst problem men väljer man billigt frodvuxet virke håller det sämre.

Tryckt virke är virkesföretagens uppfinning för att kunna sälja det sämsta virket och tjäna pengar även på det istället för att få slänga det. Tryckt virke gör man av det sämsta virket med mjukast ved eftersom hårt virke inte funkar att impregnera. Det är för hårt att pressa in vätskan i.

Bygghandlarna har lyckats bra med att få alla att tro att det bara är tryckt vitke som fungerar utomhus men det stämmer inte. 😊
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Nja, blir det sprickor i färgen så att vatten kan tränga in speciellt med täckande färg så är risken stor att det går röta i det, speciellt om man målat på alla sidor t.ex. staket, räcken, etc. T.ex. väggpanel med omålad baksida och kanske även sidor klarar sig bättre.
Till tryckt virke används i de flesta fall fur/tall då gran inte fungerar. Ska du idag köpa sådan kvalite av fur/tall att det motsvarar tryckt virke i hållbart, om det finns att köpa, så kostar det en mindre förmögenhet. T.o.m. dagens lärk börjar nu få problem med hållbarheten då den i många fall kommer från mera snabbväxande skogar längre söderut. Så även om det skulle kallas sibirisk lärk så kommer det säkerligen från de södra snabbväxande skogarna.

Så jag köper nog inte argumentet att det bara "virkesföretagens uppfinning för att kunna sälja det sämsta virket" ;)
Den lilla mängd från långsamväxande skogar ser jag helst går till annan tillverkning som möbler, etc.
 
Beror väl på vilken sorts färg man använder... Linoljefärg ger inte de problemen.

Vi har inga problem att köpa virke till bra pris och bra kvalité men det är ju inte på billighetsvaruhusen man hittar sånt. Vårt första trädäck vi byggde är nu 11 år och håller utmärkt utan tryckt virke. Det vi har nu är 3 år och byggt av virke som behandlats med roslagsmahogny, nog finns det alternativ om man vill slippa gifterna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.