Vårt hus har under tvåhundra år vuxit fram runt en liten stuga och är idag en ganska komplex liten byggnad. Idag kan man lättast beskriva huset som ett "U" uppifrån, med tre sammanbyggda huskroppar. Jag har byggt om och renoverat mycket av de två nyaste delarna själv men har nu kommit till den äldsta delen och här behöver jag nog hjälp.

Jag har en kristallklar bild av vad jag vill åstadkomma och vet väl i princip hur man skulle kunna ta sig dit. Dock vet jag inte vilka moment jag behöver hjälp med och inte heller vad som är genomförbart eller inte. Ej heller har jag någon uppfattning om vad det kommer att kosta.

Några steg skulle kanske vara:
1) Riva ur precis allt allt allt ur huskroppen, inklusive golvbjälklag, mellanbjälklag, mellanvägg, öppen spis och pipa.
2) Gräva ut och fixa en isolerad platta i den befintliga muren (torpargrund).
3) Fixa nån form av bärande konstruktion till taket, med ryggåstak och sovloft som resultat.
4) Inreda med isolering, skivor, golv, innerväggar, osv...

Steg fyra klarar jag själv, även de fysiska momenten i steg ett och två. Däremot behöver jag ju hjälp med att konstruera dels det bärande, dels grunden. Och så behöver jag ju säkerställa att inte hela klabbet rasar i huvudet på mig under tiden.

Så, var ska jag börja? Ringer jag ut en arkitekt? Eller ropar jag på en snickare? Eller en Mäklare?
 
Du ringer en konstruktör. Hen gör hållfasthetsberäkningar och kan avgöra om t.ex. punkt 1 innebär ändringar av bärande konstruktioner och kräver bygglov, samt förslag på lösning. När vi gjorde om torpargrund till platta i två fuktdrabbade rum var golvbjälkarna inte ens fästa i syllen så hållfastheten påverkades inte.
 
Redigerat:
En konstruktör alltså, ok det låter vettigt... Är det samma som en byggnadsingenjör? :surprised:
Om jag ringer nån av våra större lokala byggfirmor, bör de rimligen kunna servera mig ett telefonnummer till nån som är lämplig konstruktör, right? Jag skulle ju kunna fråga runt, men alla jag känner bor antingen i lägenhet eller har nya hus där begreppet "renovera" som mest innebär att sätta upp nya tapeter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.