Hej alla kunniga!

Det börjar nu äntligen bli dags för oss att göra om parkeringssituationen på vår tomt. Jag går inte in på detaljerna om detta i den här forumkategorin utan jag söker lite hjälp angående avtal och andra dokument gentemot entreprenören.

Vi har sökt firmor som vill göra jobbet genom brabyggare.se, men det har varit svalt intresse och vi har endast fått slentrianmail från några takfirmor (?!). En stor firma hörde av sig men deras offert var galet dyr! Dock har vi via bekantskapskretsen hittat en ganska ung kille, vi kan kalla honom Anders, som nyligen startat firma. Han har jobbat flera år på en större markfirma och det var via en bekant vi fick kontakt med en kille på den firman, som i sin tur tipsade om Anders.

Anders har varit här och kikat på jobbet och vi diskuterade igenom våra önskemål. Han gav ett seriöst intryck och sättet han beskrev hur han tänkte gå till väga kändes kompetent. Vi fick en ganska summarisk offert som kändes väldigt rimlig, på gränsen till billig, och dessutom några adresser i närheten som referens på jobb han utfört tidigare. Vi har kikat på dem och de ser helt OK ut, dock var alla för nyproduktion och eftersom han inte jobbat så många år är det ju svårt att säga hur de ser ut när tiden gått.

Anders jobbar fortfarande på den större firman så vi frågade honom om de var OK med att han gjorde jobb vid sidan om, vilket de var så länge de jobben inte krockade med deras jobb. Vi har också fått namn och nummer till hans chef där så vi kan ringa och dubbelkolla, samt höra hur Anders är i allmänhet. Vi har inte ringt chefen ännu men ska så göra. Anders har också bekräftat att han har erforderliga ansvarsförsäkringar i sin firma.

Efter denna inledning kommer jag till trådens egentliga fråga: vilka avtal och dokument behöver vi ordna för att täcka upp så mycket vi kan inför detta ganska stora jobb? Vi har ordnat marklov från kommunen och har "utfört" Ledningskollen, så det är lugnt. Jag tänker mer mot Anders om vi nu väljer honom. Det finns ju massor av förslag på avtal och hantverkardokument. Jag lider tyvärr av en sjukdom som gör det svårt för mig att ta in mycket text, framförallt sånt som kräver lite skärpa så för mig är det lite av en djungel.

Kan någon ge några konkreta förslag på vad som behövs så blir det inte så mycket för mig att ta in?

Stort tack för hjälpen i förhand!

/Fred
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Jag kan inte hjälpa dig då jag inte kan detta. Men kunde inte låta bli att skriva.
Trots att du har varit med Byggahus ett tag, använder du redan i början "snälla".
Många nya o även gamla (sällan) forumister tror detta här är "ni måste svara" forum och även om de får hjälp, glömmer tacksamhetsord.

Därför får du ett GILLA av mig.

Lycka till!
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Tack Atom! I just detta fallet är "ropet" på hjälp verkligen ärligt menat...då jag på riktigt känner mig handikappad när det gäller avtal och annat. Som någon som tidigare drivit egen firma med framgång är det mycket frustrerande att hjärnan inte fungerar som förr...men det är inte mycket att göra åt, annat än att hoppas på hjälp från de som har intellektet i behåll. :rolleyes:
 
Är det ingen som har förslag på vilka dokument jag ska ha klara innan grävmaskinen tar sin första tugga...?
 
Jag kan inte komma på något mer du behöver. Jag skulle inte ens brytt mig om att kolla med hans chef, det är inte ditt problem, det är mellan honom och chefen.

Att han är ny på marknaden kan vara en fördel, de som är nya tenderar att vara extra noga och göra det lilla extra för att bygga upp sitt rykte, medan de som varit med ett tag kan låta saker vara "tillräckligt bra".

Ser offerten bra ut, så skaka hand på det. Det skulle i alla fall jag gjort.
 
Tack så mycket! Jag ska sätta mig in i formuläret under helgen och se ifall det är något jag inte förstår. Eftersom offerten vi fått är ganska summarisk måste vi be honom göra en mer formell och utförlig sådan innan han sätter igång. Jag har sparat något nummer av tidningen Villaägarnas (tror jag det var) där det beskrivs tydligt vad som ska ingå i en offert, så där tror jag att jag klarar mig.

Angående att kontakta chefen så kan det ju bli vårt problem. Om vi bara går på Anders ord så kan ju situationen uppstå att chefen får reda på att A jobbar vid sidan om och ställer ett ultimatum: avbryt jobbet hos "vidsidanom"-kunden omedelbart eller få sparken från firman. Då är det nog ganska stor risk att Anders lämnar vårt jobb ofärdigt. Detta skulle absolut vara ett problem för oss. Sen är också tanken med samtalet till chefen att höra hur Anders är rent generellt.

Vi resonerar precis som du Troberg när det gäller en relativt ny aktör på marknaden. Riskerna är dock att erfarenhet och rutin saknas, så uppstår något litet hinder i arbetet kanske en "green horn" får problem att komma över det, där någon med 30 års erfarenhet redan sett och löst allt hundra gånger i karriären. Å andra sidan kan den gamla räven ha inställningen att det spelar inte så stor roll om några enstaka kunder blir missnöjda, kundnätverket är ändå så stort att ryktet inte är i fara.

Bör vi kolla upp Anders på något mer sätt? Jag tänker på försäkringen han säger sig ha, hans firmas status, kronofogden, skattemyndigheten etc?

Detta är första gången vi ska anlita hantverkare för ett så här pass stort jobb. Vi har iofs tidigare fått taket omlagt och bergvärme installerat men då handlade det om två etablerade firmor som vi fått bra referenser om. Det var också enkelt att kolla upp dem via informationen deras hemsidor.
 
Om chefen skulle ha problem med det så borde det väl gå att lösa genom att Anders tar med jobbet in i företaget och avslutar det där?

Jag är dock ganska säker på att det inte är ett problem. Det är en liten bransch, och alla känner alla och alla budar på samma jobb. Chefen vet om det.
 
Nu har jag snackat med chefen, mycket trevlig kille han med. Han bekräftade att det inte var några problem alls och sa t.o.m. att enda problemet med att Anders startat firma är att han då inte kommer kunna jobba heltid på chefens d:surprised:! :D De konkurrerar inte heller om jobb eftersom chefens firma nästan enbart jobbar mot företag och kommuner. A hade jobbat hos chefen i sex-sju år och alltid varit skötsam och duktig så nu känner jag mig så trygg man kan vara med att A är en bra kille.

Kvarstår egentligen bara det administrativa och ev. kontakt med berörda myndigheter.
 
...chefens "dito" ska det vara där systemet lagt in en generad smily...
 
Jag tycker absolut att du bör kolla upp hantverkaren hos skv och kfm, om inte annat för att det är så enkelt. Har du ett personnummer och org.nr. så är det bara att slänga iväg ett mejl och fråga om "personen förekommer i myndighetens register". Man brukar få svar inom ett par dagar.
 
Se till att få en offert med detaljer, mängder och exakt vad som ingår. Nu skriver du inte vad ni ska göra för markarbeten så det är svårt att tipsa på vad som bör stå med. Men det är lätt att man kommer på saker under vägens gång och det blir tillägg. Inget konstigt med detta men det är enkelt att reglera om det är tydligt i offerten vad som ingår. Se till att även vara överens om tider, skriftligt.
 
Guld värda tips! Jag kan väl beskriva lite vad som ska göras så får ni gärna tipsa om hur jag ska se till att offerten blir utformad:

1. Asfalt på ca 20 m2 ska grävas bort.
2. En gjuten betongmur på ca 5 meters längd och 20 cm bredd ska kapas, grävas upp och deponeras.
3. En "tårtbit" jord ska grävas upp.
4. En ny trappa med ca 8 granitsteg skall monteras vid den bit av muren som lämnas kvar.
5. L-stöd monteras bredvid trappan mot en slänt.
6. Slänten skall tas in ca 50 cm från allmän väg.
7. Aqua-ränna ska läggas tvärs hela parkeringsytan och kopplas på befintlig dagvattenledning (det finns idag en enkel dagvattenbrunn som är väldigt liten).
8. Marksten läggs över hela parkeringsytan.

Följande ytterst rudimentära ritningar har legat till grund för marklovet hos kommunen och de offertförfrågningar jag lagt ut.



Planritning befintlig parkering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Asfaltytan är framför garageporten medan ytan till höger om den, innanför den vinklade muren, är sjöstensplattor. Dessa kommer vi ta hand om själv, likaså stenarna i den befintliga trappan.


Planritning parkering omgjord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kommer bli lite smidigare att parkera två bilar när jobbet är utfört! :wow:

Jag tänkte starta en tråd i markarbeteskategorin också för att se ifall någon ser något knasigt rent byggtekniskt med detta. Ev. tankar om det kan vi ta i den sen, så håller vi den här kategorin till juridik och administrativa grejer i samband med ett sånt här jobb.

Tack för alla tips och råd så här långt! :)
/Fred
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.