God morgon!

Jag vet att detta är ett näste för Siemensfolk men hoppas att någon med ett Paradoxsystem kan svara på detta.

Jag får ett Paradox Evo system installerat i veckan. Det kommer att innefatta redundant kommunikation både genom IP och GSM modul. Nu undrar jag om GSM modulen liksom står och tuggar GPRS data när man inte aktivt tar kontakt med den via administrationsprogramvaran för tekniker som kan installeras på en Windowsburk (user mode administrering sker genom webinterface, ios eller Android).

Detta är av vikt då man kan hitta klart billigare mobilabonnemang med lägre månadskostnad om man väljer bort dom som har fasta dataplaner.
 
Redigerat:
D
Jag håller precis på att installera mitt första EVOHD, men har inte hunnit konfigurera PCS250 ännu.

Installatören har tre val att sätta upp systemet med. (obs kan ha fel då jag är självlärd)
1. PCS250 direkt till EBUS och kommer då endast att fungera i GSM läge (innebär att ingen GPRS-data används).
2. PCS250 kopplas in seriellt på port två i IP150 och då används PCS250 som backup alternativt GPRS samtidigt.
3. PCS250 kopplas till Serial och använders GPRS. IP150 kan inte användas.

Så här står det bl.a. i PCS250 manualen:
Notis: GSM och GPRS rapportering kan inte ske samtidigt. För att byta rapporteringsmetod, anslut den seriella kabeln till centralapparatens seriella eller EBUS anslutning och sök sedan efter moduler. Se din Paradox centralapparats dokumentation för mer information om modulsökning.

VDMP3 modulen kan du ha oavsett men har du inte kopparlina så behöver då PCS250 ändå.

Finns ett visuellt schema här:
http://www.paradox.com/download/securitymatters/securitymattersvol9_np.pdf

Så för att förtydliga: Vill du ha GSM (SMS/Samtal) och köra kommunikation till app via IP så strunta i GPRS-abonnemang. Alternativet är att köpa till den billigare 250G och sätta den seriellt med IP150 för GPRS-rapportering vid sidan om. Men då ska du ha två abonnemang.
 
Redigerat:
  • Gilla
myrn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.