Har kikat massor på hur jag på bästa sätt kan göra om min vind från kallvind till inomhusklimat.

Idag är det utifrån:
Tegel
Bärläkt
Ströläkt
Takpapp
Råspånt
Takstolar

Det traditonella isoleringmetoden är:
Tegel
Bärläkt
Ströläkt
Takpapp
Råspont
Luftspalt med luftning i nock (mellan takstolar)
Lösull (mellan takstolar)
Ångspärr/plast
Gles
Gips/panel

Men skulle nu vilja ha isoleringen på utsidan istället, dock verkar alla bara "extraisolera" på utsidan med 100mm cellplast, och på så sätt flytta ut daggpunkten och därmed kan man skippa luftspalten.

Jag skulle hellre lägga 2-300mm cellplast på utsidan och skippa isolering på insidan helt, men då kommer frågan:

Behöver man ångspärren/plasten om man har ett hus med ftx ventilation och undertryck?

Skulle helst vilja ha på detta sätt:

Tegel
Bärläkt
Ströläkt
3x100mm cellplast á 300mm (korslagt utan generalskarvar)
Microporös duk
Råspont
Takstolar

Cellplasten fixerar man med ströläkten som skruvas med 450mm skruv ner i råspånten.

Åsikter?
 
Är det inte risk att konstruktionen blir lite ranglig med så mycket cellplast?
Och finns det så långa skruv?

Varför inte isolera 100 mm ovanpå råsponten och mellan takstolarna?
 
  • Gilla
AndyB_
  • Laddar…
Anledningen till tjockleken är för att jag inte tänkt göra om vinden (som idag är en kallvind) samt heller inte göra om övervåningen mer än att då kanske sätta in några luftdon/genomföringar ut i kattvindarna.

Och när jag väl gör om, så behövs inget ytskikt på vinden, den blir ju då "klar", samt att det blir inspekterbart.

Och andra sidan kanske det "duger" med 200mm cellplast, besparingen om man lägger 300mm kanske är försumbar sen när uppvärmningen blir bergvärme och därtill ftx ventilation med värmeåtervinning.

Ang skruvlängd så går det i värsta fall att göra egna "skruv" med gängstång och ändskruv.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kanske skulle satsa på att sätta gängstängerna först, innan cellplasten, och förborra cellplasten och lägga på den, otroligt jobbigt, men då kan man säkerställa att alla fästplatser blir täta genom duken och på rätt ställe i råspånten utan missöden, sen på med förborrade ströläkten, med bricka och mutter.
 
M
Redigerat av moderator:
Se där ja, det finns tydligen skruvar till allt!
Och det är väl klart att man skall skruva från bärläkt ner i takstolarna.
Men det är ju stora laster med ett tungt betongtak på ett lutande plan.
Så jag skulle verkligen tveka med så tjock frigolit.

PatrikElektrikers idé tycker jag låter alltför precisionskrävande för att vara praktiskt genomförbar.
 
Jag tycker nog det är mindre precisionskrävande att sätta gängstängerna först.

Fördelarna med att sätta gängstänger är exempelvis:

•Lättare att träffa takstolarna.
•Man vet om/att skruven drog som den skulle.
•Man kan okulärt se att inga missöden med duken skedde när man skruvade, och därmed en större säkerhet på att allt blev tätt.
•Mot duk har man en bricka, vilket säkerställer att hålet i duken hålls tort.
•Man kan ta loss skruva loss bärläken vid senare tillfälle utan att lossa infästningen genom duken.
•Man kan säkra frigoliten med stor bricka och mutter under byggets gång, för att motverka att allt blåser iväg vid storm.
•Mycket billigare än specialbeställda skruv.
•Frigoliten har nått att "hänga" i under byggets gång.
•En normal gängstång är av storlek 8-12mm vilket är större och kraftigare än 5-6mm skruv.
 
Jag satt och skissade lite, vad tycker ni om detta, 2x100mm korslagd eps på utsidan och 100mm mineralull på insidan.

Ser ni några tokigheter?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
PatrikElektriker skrev:
Ser ni några tokigheter?
Några stavfel och ett gäng särskrivningar. :p

...förlåt mig, kunde inte låta bli.
 
Haha, ja, det glömde jag varna för, likaså är det lite snett å vint samt utan korrekt skala/storlek.

Men förutom det då? :)
 
Bumpar denna gammla tråd då jag ej ännu kommit fram till en så pass bombsäker lösning så jag satt igång och börja lägga om taket.

Dock så skulle jag vilja göra det till våren.

Va säger experterna om bif bild. En fungerande mögelfri bra isolerad konstruktion?


Handritad skiss av en byggnadskonstruktion för ett tak med isolering och noterade material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P PatrikElektriker skrev:
Bumpar denna gammla tråd då jag ej ännu kommit fram till en så pass bombsäker lösning så jag satt igång och börja lägga om taket.

Dock så skulle jag vilja göra det till våren.

Va säger experterna om bif bild. En fungerande mögelfri bra isolerad konstruktion?


[bild]
Hur blev det? Har tänkt liknande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.