Hej!
Ska få fiber i villan inom kort, det var en firma här och kopplade in en plastlåda på väggen och borrade ett hål genom fasaden, de har inte vart här och börjat gräva ännu.

Nu när man fått tänka på saken så skulle jag nog vilja flytta uttaget om det är möjligt av olika skäl.
Jag skulle vilja ha uttaget indraget på övervåningen rätt igenom fasaden in i en garderob.

Anledningen är att nu sitter det 2-3dm upp på väggen i vardagsrummet, inte i direkt anslutning till något eluttag, så man måste dra en lång kabel vilket känns sådär.

Om jag vill tapetsera om i framtiden, hur gör jag då? Kan jag plocka ner komponenterna själv eller måste man ringa hit en tekniker?

Är rädd för att i framtiden råka ut för småbarn som tycker att denna Box är intressant att pilla på, vilket kan leda till skada på utrustningen.

En router ska kopplas in har jag förstått vilket blir ytterligare kabeldragningen fram och tillbaka.

Vart har ni monterat era uttag? Har ni några tips på val av placering? Någon som tapetserat väggen som boxen sitter monterat på?
 
S
Jag jobbar med att installera såna här, och vi har en policy att vi monterar max 5 meter kabelväg ifrån yttervägg, ska den in på annat ställe får kunden hämta slang gratis och klamra själv, alternativt att vi gör det med normal installationstaxa.

Jag skulle absolut försöka få in den i en garderob, att tapetsera kan vara lite tråkigt, du ska absolut inte börja slinga upp tråden som ligger i boxen själv, att öppna boxen o släppa på skruvarna för att tapetsera bakom är lugnt dock.

Men är det inte iblåst fiber i den än så skulle jag se till att få den precis där jag vill ha den på en gång, för det är inte jättelätt att flytta i framtiden då du måste blåsa om fibern helt och hållet inklusive svetsning i båda ändar.

Ställ vilka frågor du vill, kan iallafall svara på hur vi brukar göra på firman jag jobbar :)
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Kunde väl inte bättre bli än att komma i kontakt med en fiberinstallatör!! :D
Bifogar här två bilder som gör att det blir lättare att förstå vad jag menar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på vardagsrummet/köket, fiberinstallatörerna har vart här och monterat denna plastbox på väggen, borrat ett hål genom fasaden och monterat ett skydd på utsidan väggen, det är allt som är gjort hittills.

Som jag har förstått det kommer det att monteras en converter intill den redan befintliga boxen på väggen, den kräver ström, som då behöver tas från vägguttaget uppe vid bänkskivan, sen ska det installeras en router som ska ställas uppe på bänkskivan, den kräver alltså en nätverkskabel va?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden ovan kommer från övervåningen, där ena "garderobsdörren" är delvis öppen nu för att tydligare förklara min tanke om att montera det hela inuti
Fördelar med det är att jag har elkablar på insidan som går till vägguttaget som de ser till höger om dörren, min tanka är att splitta elen och montera ett nytt uttag inne i garderoben.

Hela installationen blir gömd inne i garderoben, finns ingen risk för att jag kommer att behöva plocka ner den vid en tapetsering, jag kan möblera om utan att installationen blir i vägen, det finns ingen risk för att djur och barn kommer åt utrustningen.

Tänker jag rätt/smart? Det är ytterväggen du ser till höger på bild nummer 2.

Har du några andra tips jag kan dra nytta av?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har löst det genom att montera en ventilerat skåp över fiberboxen, och eftersom jag har en fastighet från sent 70tal så fanns det telefonledningar i väggarna och uttag i en jäkla massa rum så drog jag helt sonika nätverkskabel i dom istället, sparade bara första telefonjacket och resten blev datauttag. Kanske en lösning för dig?
 
Det där med att dra nätverkskablar i befintliga kanaler var faktiskt en smart idé! :)
 
Bara att använda kopparkablarna för telefonen som redan ligger i väggarna som "dragtråd" och dra i nätverkskabel, det var lättplätt. :)
 
S
Kan inte se dina bifogade bilder, men det låter som du har förstått det rätt. På våran firma drar vi fibern direkt in i "convertern" och sen ifrån den drar man en nätverkskabel till en router som man sen drar nätverkskabel bäst man vill ifrån.

Använda befintliga telejack är kanonbra lösning, brukar gå att tvinga i 2 och ibland t.o.m 3 nätverkskablar i ett 15.4 rör (var inte 16rör på 70talet)

Jag tycker absolut du ska sträva efter att få undan grejerna så långt det bara går. Själv kommer jag riva 3 st väggar när fibern ska in, då passar jag såklart på att ljudisolera och dra om el i väggarna på samma gång :)
 
Ropia skrev:
Bara att använda kopparkablarna för telefonen som redan ligger i väggarna som "dragtråd" och dra i nätverkskabel, det var lättplätt. :)
Låg telefonsladden i rör?
 
S
-MH- skrev:
Låg telefonsladden i rör?
Gör det nästan alltid.
 
Japp. såg ut som sådana "VP-rör" tror jag det kallas. vita plaströr. Åtminstånde här hemma i kåken byggd -78 var det så.
 
I mina hus är det eftermonterat utan rör. Tänkte inte på att moderna hus gjort annorlunda. :)
 
Jag ville också flytta mitt efter första besiktning.
Montören som kom drog rör på utsidan av huset (vilket inte kostade extra) och jag borrade nytt hål in i en garderob istället för mitt på väggen som det var tänkt från början.
 
Har nästan fixat mitt.
Pratade med gubbarna som var här och fixade, det var inga problem att flytta uttaget eftersom arbetet inte hade påbörjats.

De behövde inte gräva lika långt och jag fixade det andra.
Jag plockade bort en lockbräda och tänkte montera ett VP-rör bakom som fibern får dras igenom upp till övervåningen, rätt in i en garderob.

Så när installationen väl är färdig sitter inte utrustningen synlig och lockbrädan skruvar jag upp ifall man vill komma åt fibern av någon anledning :)
 
S
Jimmu skrev:
Har nästan fixat mitt.
Pratade med gubbarna som var här och fixade, det var inga problem att flytta uttaget eftersom arbetet inte hade påbörjats.

De behövde inte gräva lika långt och jag fixade det andra.
Jag plockade bort en lockbräda och tänkte montera ett VP-rör bakom som fibern får dras igenom upp till övervåningen, rätt in i en garderob.

Så när installationen väl är färdig sitter inte utrustningen synlig och lockbrädan skruvar jag upp ifall man vill komma åt fibern av någon anledning :)
En annan fördel med att få upp fibern på våning 2 kan vara att våning 2 kan ligga högre än andra änden på fiberslangen, annars finns alltid risken för att vatten följer med slangen o rinner ut inomhus (det har hänt)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag fick ett "nystan" slang i mätarskåpet (teleröret går dit) eftersom jag sa till om ett antal meter extra. Drog sedan vp-rör fram till stället jag ville ha convertern på och trädde i slangen.
En bekant som inte framförde några önskemål om placering fick convertern på mindre lämpligt ställe i hallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.