För några dagar sedan drabbades vi av oväder. Det medförde att den enda kanalen jag får in är fyran. Som ni ser på bilden har jag både parabol och vanlig antenn, men jag har inget abonnemang till parabolen (den fick jag så att säga på köpet när vi köpte huset för några månader sedan) antar därför att det är den "vanliga" antennen som jag får in tv-kanaler med?

Min fråga är, går det att fixa antennen genom att vrida på den, eller tvingas jag att skaffa ett abbonemang med leverantören för parabolen? Kan nämna att, som av en händelse, ringde en säljare mig från aktuell leverantör endast tio minuter efter att jag varit inne på deras hemsida och erbjöd deras tjänster.

Någon med liknande erfarenheter? image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta ner parabolen med gott samvete, den har säkert vridits ur sitt läge den också. Skulle du vilja ta ett abonnemang via parabolen ingår ny parabol och uppsättning i vilket fall.
Jag tycker absolut att du ska testa vrida på antennen, du har inget att förlora! Känner du dig osäker kan du rista ett streck på röret hur den står innan du börjar snurrar på den, då kan du alltid gå tillbaka till start.
Se också så att det inte är själva röret som snurrar i vinden, dra åt ordentligt även där.
 
harry73
Var det vind eller åska?
om du vrider antennen kan det vara bra med än som kollar signalstyrka på tvn som du har kontakg med i telefonen. Gör jobbet mycket enklare.
 
harry73
Vi har parabol (canal digital) ocn vi är väldig nöjd med bild kvaliteten
 
Gå in på https://www.teracom.se och klicka på "hitta rätt tv-mast", skriv in din adress "gata nummer, ort", zooma in kartbilden så mycket så att du kan ta ut bra riktmärke i grannskapet, gå upp på taket och rikta in antennen.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Tack för info. Planerar att gå upp på taket snarast möjligt. En fråga bara - det är ingen ström i antennerna va?

Kanske lika bra att skaffa abbonemang till parabolen? Lutar på Canal Digital eller ViaSat. Vilka fler bolag har abbonemang för paraboler? Vad är era erfarenheter?
 
Det är ingen farlig ström i antennen, om där är ström.

I vissa fall strömförsörjs antennförstärkare till exempel, via en överlagrad spänning på antennen. Denna är typ 5-12 volt och helt ofarlig – känns inte. Men det är alltså ej ens troligt att så är fallet.

Vad gäller parabolen är det samma sak, med skillnaden att om parabolen är ansluten till mottagaren, och mottagaren påslagen, så är det en låg spänning i kabeln som matar huvudet.

Varför ska du ha abonnemang till parabolen? Vi flyttade in i en kåk för kanske 8 år sedan med parabol, vi har aldrig använt den. Och sedan något år är den äntligen nerplockad. (Ja, jag vet. Saker tar ibland lite tid här...)

Istället hade vi tidigare Boxer via vanlig DVB-T-antenn, det funkade kanon. Sedan en tid har vi gjort oss av med Boxer, och har nu bara det dottern kallar för "skogs-TV", allstå de fria digitala kanalerna. Övrigt tittande går ju ändå över nätet.

Jo, höll på att glömma! Ett halvår sedan lade vi om taket, då rök alla antennkablar och det blev svart i rutan. Skaffade så en digital aktiv inomhusantenn, liten som en, hm, blomkruka med pelargon då. Inomhusantennen funkar kanon, så nu slipper jag underhålla antenner på taket och kablar som letar sig genom huset på oförutsägbara vägar. (y)

Ovan sagt för att ge dig perspektiv. Tänk till (och analysera ditt TV-tittande) innan du skaffar abonnemang på en parabol.
 
det är inga farlig spänning/ström i antennkabeln, eventuellt är det 5-24VDC allt beroende på om det sitter aktiv antennförstärkare inbyggd i antennen och som då spänningsmatas externt.
 
Det finns bara två aktörer inom parabol i Sverige, Canal Digital och Viasat. Väldigt förenklat kan man säga att om du gillar golf och motorsport är det Viasat som gäller, Elitserien i hockey är det Canal Digital.

Vill ni ha Boxer är det en bra idé att be om möjlighet att prova innan ni binder upp er. Att det funkar kanon för vissa säger ingenting, det är lokala förhållanden runt om i Sverige som gäller. Bordsantenn funkar nära en sändare men de flesta klarar sig inte med det. "Skogs-TV", alltså SVT1, SVT2, TV4 och TV6 är fria kanaler men på de flesta ställen enklast att ta emot så det är inget kvitto på att man har bra mottagning om kan se dem. Det kan i värsta fall vara de enda kanalerna som kan tas emot.

Som kuriosa kan nämnas att jag mer än en gång har hoppat till av den ofarliga spänning som kan finnas i antennkabeln, både 18V från parabolen och 24V från trafo till mastförstärkaren. Speciellt när det är blött men även vid torra förhållanden. Så den kan kännas men är som tidigare sagts ofarlig. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.