Hallå!

Jag har ett till synes onödigt element som börjat rosta. (Bilder längst ner)

Gör elementet någon nytta? Elementet är under ett fönster men den förre ägaren satte en köksskiva mellan element och fönster.

Beroende på om det gör nytta eller om det inte gör nytta har jag två alternativ:

Om det gör nytta så måste det bytas, enl http://www.viivilla.se/energi/radiator/eleganta-och-ekonomiska-element/ får man inte byta vattenelement själv, vet någon något mer om det? (Varför / Vilka som kan klaga etc)
Om man egentligen får byta själv, känner någon till en bra guide för att göra det?
Om man verkligen inte får, ungefär vad borde det kosta att installera ett nytt element? - Jag har lite fobi för att anlita hantverkare då det känns som att det alltid kostar skjortan.

Om det inte gör nytta, kan jag då helt enkelt plocka bort det och sätta proppar på rörändarna? Eller måste jag sätta ett rör mellan in och ut vatten så att det finns cirkulation?

Ifall jag tar bort elementet, är det något annat jag bör tänka på? (Eg tryck i systemet)

IMG_20150626_100610673.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20150626_100720541_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Artikeln i Vi i villa har fel. Det finns inget som förbjuder dig att själv byta ett vattenburet element så länge det är i en fastighet du själv äger. I en bostadsrätt får du normalt inte göra ingrepp i värmesystemet själv. Så länge arbetet utförs fackmannamässigt har heller inte försäkringsbolaget några invändningar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
MrKrister skrev:
får man inte byta vattenelement själv, vet någon något mer om det?
Säger som föregående talare om än lite mindre diplomatiskt, skitsnack!

Du får byta bäst du vill. Sen är det naturligtvis lämpligt att du vet vad du pysslar med.
 
O
Det är väl bara el man inte får syssla med själv?! (förutom att det klassiska)
 
Och de inskränkningar som finns (vad gäller försäkring osv) täcker vattenledningsnätet, typiskt inte värmeledningar. Dessa har mycket mindre tryck (ett kilo eller så) och mängden vatten är begränsad. Så det blir inte samma katastrof vid läckage som när man klantar sig med vattenledningen.

På bilderna ser det ut som du har ett tvårörssystem och då är det mycket riktigt bara att ta bort och plugga. När du gör det så kommer det att rinna ut en herrans massa vatten. Så systemet måste vara avstängt, cirkpumpen avslagen och helst trycket släppt. Hur man gör det finns det en massa andra trådar här på forumet så tips är att söka lite först så kan vi svara på specifika frågor sedan.
 
MrKrister skrev:
Hallå!

Jag har ett till synes onödigt element som börjat rosta.
Finns det fler element i rummet? Annars lär det bli kallt om man tar bort det enda elementet. Om möjligt kan man ta upp hål i bänkskivan om det är bekymmer med kallras eller imma på fönstret.
Hittar du en radiator med samma cc mellan in/utlopp är det enkelt att byta. Det sitter väl avstängning på nedre kopplingen och termostaten kan stängas helt (blir det kallt i rummet kan den öppna om den inte är helt stängd och om det finns en våning ovanför kan det bli duktigt med vatten).
 
Krilleman
Gör det enkelt för dig själv!

Stäng termostaten och stäng returventilen under locket. Montera på radiatorproppar. Rören blir kvar och du kan enkelt koppla på ett nytt element om det skulle bli för kallt på vintern.

Kontrollera att vattnet avtar i luftskruven.

Du ser ut att ha 3/8" rör (10) ca 17mm utvändigt. Då ska du ha RSK 4820210. Passar direkt på gängorna om du lossar på dom lekande muttrarna till radiatorn!

http://www.rinkabyror.se/artikel/propp-med-mutter-for-10r/?select=true
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.