Hej alla kunniga. Vi skulle fått fasaden omputsad med start denna vecka. Det blev inget med det. Hade varit bestämt sedan februari och nu är det rätt kört att hitta nån ny murare för hela fasden denna säsong...
Hur som helst, fasaden klarar sig väl, den ser bara tråkig ut, men jag oroar mig för fönstren som är bytta nyligen. De skulle ju täckas in med puts i samband med omputsningen som nu inte blir av.
Vi skulle antagligen kunna lära oss kladda upp lite murbruk runt fönstren men tiden räcker dåligt till.
Då har jag börjat fundera på fibercement. Går det att klä in s a s smygen på utsidan med detta?
Huset är 100 år gammalt putsat stenhus och skulle fått ny vitmålad puts, och vi vill ju gärna bibehålla den gamla stilen.
Om man kan använda tillsågade fibercementskivor runt fönstren, vad ska man tänka på? Eventuellt skulle en del av husväggarna kunna fixas med detta material också. I så fall måste det vara bred luftspalt (är ju dubbla tegelväggar i stommen) eller gäller det framför allt på reglade väggar? Finns nån annan lösning?
Sen undrar jag om någon lagat putsad yttervägg nån gång, och om det går att få det snyggt. Den befintliga putsen har rätt grov yta, typ spritad kanske det kallas? Går detta att laga utan att det blir skitfult. Tanken är i så fall att hela fasaden ska målas om efter det så att färgen blir densamma överallt. Tänker det är svårt att få samma "gräng" som ursprunglig puts.
Jättetacksam om någon vill dela med sig av erfarenheter...
 
ja, det är svårt att få samma "gräng" och reparationer brukar synas mer eller mindre. Jag skulle avråda att experimentera med cementskivor runt fönster. Skivor måste ju också tätas med något så det är lika bra att putsa direkt utan montering av skivor. Det är ju viktigt att få det tätt runt fönstren så köp en säck kalkputs, en hink att blanda putsen i och en liten spackelspade. Blanda i små portioner 1/3 dels hink så du inte blir stressad att bli av med allt blandat samma dag.
Är det kalkputs du har på huset idag? Huset är gammalt men kanske någon före dej renoverat den med moderna material?
Att putsa med kalkputs är som att spackla med vilken spackel som helst och sen jämnar man till med fuktig svamp. Förvattna muren innan putsning. Blir det inte bra så har man tid att rätta till för kalkputsen härdar mycket långsammare än cementputs :). Håll nyputsat yta fuktigt i några dagar - spraya vatten med sprayflaska. Putsa inte mitt i hetaste sommar eller vid minusgrader. Vår och höst med fuktig luft är bästa tid. Hoppas du vågar prova täta runt fönster själv :). Får du puts över så kan du prova att lappa väggen med och stöppla med en borste för att få gräng.

När du hittar någon som ska putsa om hela huset ( ej en snickare!) så önska dej omputsning med samma putssort som sitter på huset idag ( kalkputs?) som du sen kan vitkalka. Undvik putsblandningar med organiska tillsatser eller cement på gammalt hus. Det går ej att vitkalka cementputser.

Om du inte redan visste allt det jag skriver om så det är kanske bra att du fick tid att fundera över hur och med vad huset ska putsas :).
Lycka till!
gaia
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Ja det är kalkputs, och det har lappats och lagats tidigare, troligen med fel material, för just där det syns att putsen lagats är också där det rasar av som mest.
Testade med kalkbruk inomhus och tyckte det betedde sig som våt sand ungefär, svårt att få att fästa. Kanske blöttes inte underlaget ordentligt innan (sprayade vatten först). Får se om man vågar sig på det igen :).
Tack för ett uttömmande svar Gaia!
 
Ja du har rätt att om man lagar kalkputs med cementhaltig puts så fortsätter skadan eftersom cement är hårt och ej flexibel medan kalkputs är svagare och ger sej först.
Ja, man ska blöta mer än bara spraya lite. Jag penslade vatten i omgångar med en stor borste/pensel tills underlaget nästan var fullt mättad. Man ser att vatten sugs in snabbt i början och ytan är matt direkt men efterhand blir det vattenglansig något längre stund än i starten . Då kan man sluta vattna/spraya .
Du bör kanske försöka blanda putsen litet längre tid och inte för mycket vatten? Den är trög i början och ska blandas tills den känns nästan plastiskelastisk som en spackelmassa :).

Ge inte upp för putsning är ingen rakettförskning och man behöver inte kunna kasta puts på väggen. Jag jobbade som med en spackelmassa och la och tryckte putsen på plats med en spackelspade eller en "skånska " om det var stora jämna ytor. En fuktig svamp eller svampbredda var också till stor hjälp och man kunde göra underverk på en ojämn nyputsat yta när man skurade den lätt med en fuktig svamp efter ca en timmes väntan. Om putsen inte hunnit sätta sej och var för lös att bearbeta så fick jag vänta litet till..... till slut blev jag nöjd :).Jag använde i min källare en egen blandning av 1 volymdel kalkpulver + 3-4 volymdelar sand och sandkorn max 1mm.

Man ska inte ha ambitioner att putsen ska se ut som en gipsskiva men man kommer otroligt mycket nära med lite tålamod.
Sen får man hålla den nya putsen fuktig med fex sprayflaska.
Bor du i ett gammalt tegelhus så får du mycket glädje av att kunna putsa själv :). Inte minst att du sliper ha att göra med opolitliga hantverkare
gaia
 
Redigerat:
Det låter jättebra, blir faktiskt inspirerad nu! Med en handled som inte är helt hundra är det bra att veta att man inte behöver slänga på bruket :). Min far som var lekman putsade många hus (växte upp i ett evigt "property ladder") så då borde man kanske klara det också. Jättetack för all pepp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.