Har läst lite om diskussionerna kring ångspärrens vara eller icke vara i yttervägg i badrum. Men oftast gäller diskussionerna ganska nybyggda hus.

Men hur ska jag tänka i ett hur från 70-talet med dess, idag bristande väggkonstruktion? Den gamla ångspärren rök vid rivningen. Den gamla liknade mer gladpapp än den plast man sätter upp idag. Hur mycket ångspärr kan en sådan gammal plast egentligen ge?

Väggen i mitt 70-talshus har ytterpanel, luftspalt, vindpapp, 95mm isolering, sedan ångspärr. Innanför ångspärren väggskivor.

Hur ska jag göra vid renvoering av badrummet, där duschen är mot yttervägg? Sätta tillbaka och täta ångspärren på samma plats som originalväggen, eller skippa ångspärren?
Företaget som ska göra tätskikt m.m. sa att jag skulle skippa ångspärren, då tätskiktet är tillräckligt.

Men om jag skippar ångspärren, hur tätar jag mellan tätskikt i badrum och den gamla ångspärren?
 
  • Gilla
r.svensson91
  • Laddar…
Du får ej ha dubbla tätskikt i badrum, så ångspärren får du ta bort där. Lite fukt kommer igenom tätskiktet i badrum och det måste kunna ventileras bort. Har du en ångspärr bakom fastnar fukten mellan skikten.
 
O
hagv skrev:
Du får ej ha dubbla tätskikt i badrum, så ångspärren får du ta bort där. Lite fukt kommer igenom tätskiktet i badrum och det måste kunna ventileras bort. Har du en ångspärr bakom fastnar fukten mellan skikten.
Det ska väl inte komma igenom någon fukt genom tätskiktet?
Eller är jag ute på hal is?
 
Ångmotståndet brukar väl vara över en miljon s/m......det är inte öändligt, vilket jag antar innebär att det släpper igenom lite?

Men själva byggsättet att man inte vill stänga in har säkert med det generellt pissiga byggandet att glra också. Fukt kan ju komma in även från blöt isolering, 8 av 10 företag använder säkert den som legat ute i regnet......och i de flesta fall så vädras det bort ur väggen.
 
S
Jag har också hört att man inte ska plasta badrum, men hur i hela friden man ska få plasten tät mot tätskiktet i badrummet är för mig en gåta.
 
Det är verkligen antingen eller detta. De som ska göra badrummet säger att ångspärren ska bort, däremot säger de inte hur det ska tätas mellan tätskiktet i badrummet och plasten i huset.

Däremot, pratade med försäkringsbolaget, de tyckte att att ångspärren ska finnas kvar, detta då materialet mellan de två spärrarna inte kan ta skada av den fukt som tränger igenom tätskiktet i badrummet. Däremot, om det blir vatteninträngning, då är det annorlunda men då har ju badrummet lite andra problem än att ångspärrarna är två. Menade de.

På något sätt, känns det lite som om mitt 70-tals hus inte direkt är ångtätt, oavsett vilket val jag gör. För 44 år på den plast de satte 1971, säger mig att den nog är aningens ändrad i sin karraktär.
 
Jag har köpt Isover Vario Duplex som jag ska köra med i mitt badrum. En ångbroms, inte spärr. Den andas alltså ut fukten som ev kommer igenom. Finns att beställa billigare från Tyskland på ebay :)

Edit, mitt hus är från 1980

Edit, kommer även köra 25mm luftspalt på insidan ångbromsen innan plyfa och våtrumsgips.
 
Redigerat:
Om hela badrummet får tätskskikt från golv till tak lär det inte behövas någon vanlig ångspärr. Ångspärren brukar sitta mellan reglar och gipsskivor som du säger. Med spärrskikt på andra sidan gipset är det oventilerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.