Finns det några audiofiler på forumet som kan kommentera? Som kanske till och med har gjort något liknande?

Vi skall snart gjuta bjälklag på vårt hus och håller på att snickra backboxar till infällda högtalare taket i några rum och i väggen i ett rum. Jag har aldrig hållit på med infällt ljud så jag tar tacksamt emot kommentarer.

https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/256605-jajada-bygger-stenhus.html

Planen är att köpa från Hifi-klubben följande uppsättning:
Vardagsrum: 2st B&W CCM683 infällda i taket (och eventuellt en infälld subwoofer nära golvet i en vägg.)
Bibliotek: 1st B&W CCM663SR (stereohögtalare) infälld i taket.
Matrum: 2st B&W CCM683 infällda i taket.
Kök: 2st B&W CWM663 infällda i väggen.

Jag håller nu på att snickra backboxar till högtalarna som skall gjutas in i taket. Lådorna till 8"-högtalarna kommer ha en volym på 23 liter och "6-högtalaren på 19 liter.

Så här har jag tänkt göra de stora lådorna: Backbox.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Träskivorna är MDF19mm. Sidorna är i tunn sekunda-plåt som jag fick tag på hos Bevego. Plåten kommer spikas och limmas mot MDF-skivan.
Inne i den större volymen kommer jag också sätta 4 stycken tunna "pelare" precis vid kanten mot högtalarhålet för att stadga upp lådan så i högre grad göra hela kontruktionen, i samverkan med betong över och under, helt stum. Invändigt isolerar jag lådan med 30mm ljudskiva.

Vad tror ni? Kanon eller kalkon? I morgon skall jag försöka hinna göra en låda på frukostrasten och sen efter jobbet ta med till Hifi-klubben för att prova om den fungerar med högtalaren.

IMG_3713.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är ingen audiofil, men jag hade nog inte kört med plåt. Tänk om den med tiden lossnar från betongen och ligger och skorrar. Kör hela lådan i MDF istället. Det är mitt råd.
 
  • Gilla
hama65 och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte riktigt hur mdf och betong gifter sig, men det kanske finns en risk att det blir ett mellanrum där också?
Det kanske är bättre att bygga så att det går att riva formen efteråt?
Är man lite osäker på lådvolymen i förhållande till rummet utanför så är mitt tips att bygga lite för stor låda från början, det är ju ganska enkelt att fylla upp för att minska volymen i efterhand om det skulle behövas.
 
Jag är heller ingen audiofil, men eftersom högtalares placering är väldigt viktig för att uppnå bra ljud är jag tveksam till att det blir "audiofilklass" på ljudet när man bygger in högtalare på detta sätt. En kompromiss om man tycker det är viktigare att få bort skrymmande högtalarlådor än att det låter optimalt. En högtalare kan låta väldigt illa om den sitter för nära en vägg men få helt andra egenskaper om den flyttas ut något. Volymen på lådorna ska vara anpassad efter högtalarelementets egenskaper osv. Det är inget man gissar sig till om det ska bli riktigt bra.
 
Håller med om att lådan skall anpassa efter elementet/elementen, men dina mått är inte långt ifrån den av B&W rekommenderade boxens storlek. Så det är nog i rätt härad i alla fall. Plåten hade jag dock skippat, men skall du gjuta in träkonstruktionen så dra först i ett par tre skruvar utifrån på varje sida som betongen får omsluta.
Och eftersom du nu kan det - gör inte väggarna eller i vart fall baksidan helt parallell med framsidan, så dämpas stående vågor och resonanser nästan ut av sig självt och du behöver inte lika mycket dämpmaterial.

Sedan hade jag varit väldigt tveksam till att investera 3000-4000:- per högtalare och sätta dem i taket. Ljudbilden kommer aldrig kunna bli så bra att det motsvarar prislappen.
Min andra tveksamhet är återförsäljaren, vars representanter ibland lever mer på vad de tror sig höra beroende på vad det står på prislappen än vad som verkligen hörs. Jag hade letat upp någon annan, som bygger det de säger mer på riktig kunskap och inte religion.

(Har f.ö. både projekterat och byggt ljudstudios, tävlat i högtalarbygge (för välljud, inte ljudstyrka) samt har på meritlistan att ha blivit utesluten ur Svenska HiFi-klubben en gång i tiden efter att jag ifrågasatte deras alltför religionsinspirerade idéer för mycket och offentligt :wow:).
 
  • Gilla
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
Det här med "det perfekta ljudet" blir väldigt snabbt väldigt stökigt att reda ut då det är en hel del att tänka på. Är du verkligen ute efter att krama ur max så är det en hel del att tänka på, speciellt om du bygger i sten. Med tanke på rummen du planerat sätta högtalarna i, så antar jag inte att det rör sig om att skapa en perfekt stereofonisk ljudillusion för "finlyssnning", utan snarare om bästa möjliga "lounge-ljud"? Med lounge-ljud menar jag ett ljud som fyller upp hela utrymmet homogent snarare än att man kan plocka ut var i ljudbilden instrument osv är placerade, och där klangen inte förändras om man flyttar sig runt i rummet.

Är det du är ute efter så bör du öka antalet högtalare i varje rum till i alla fall 4-6st och sprida ut dem hyffsat jämnt över taket -gärna ganska nära (men inte för nära, säg en halvmeter eller så...) till hörn och sidoväggar som ger reflektioner och hjälper till att göra ljudbilden diffus och jämn över rummet. Fler ljudkällor för att du kan välja mindre högtalare då dom tillsammans flyttar lika mycket luft som några få stora.

Sedan bör man nämna att sten/betonghus är ganska knepiga när det gäller att få ett balanserat ljud i de nedre registren eftersom väggar och golv är väldigt hårda och odämpade, vilket i princip alltid innebär ganska kraftiga rumsresonanser på frekvenser som beror av rummets dimensioner. Har du t ex 2.40 i takhöjd och har takmonterade högtalare så kan du räkna med en rätt rejäl puckel i 70-80Hz och antagligen runt 140Hz också, vilket i alla fall jag uppfattar som rätt ordentligt störande då det grötar till basen, så helst bör man stämma av högtalare och låda till rummet...
 
  • Gilla
Jajada
  • Laddar…
hevi skrev:
Har du t ex 2.40 i takhöjd och har takmonterade högtalare så kan du räkna med en rätt rejäl puckel i 70-80Hz och antagligen runt 140Hz också, vilket i alla fall jag uppfattar som rätt ordentligt störande då det grötar till basen, så helst bör man stämma av högtalare och låda till rummet...
Håller med, men han var redan inne på en subbas. Jag är dock också av uppfattningen att takhögtalare bör skäras i basen - det blir lätt "konstigt" annars. Alternativt får du ha riktigt, riktigt tjocka och tunga mattor på golvet ;)

Tänk också på att man med en takhögtalare får enormt mycket större variationer i ljudbild och nivå än med konventionella. Står du rakt under är du mindre än en meter från högtalaren, står du några meter åt sidan är du inte bara avståndsmässigt många 100% längre bort - du är också helt borta från högtalarens strålningsvinkel så vissa frekvenser hamnar ännu längre "bort".
Visst försöker man i speciella takhögtalare fixa detta med strålningsvinkeln så gott det går, men det är i princip omöjligt att få sidloberna homogena på alla frekvenser.

Så jag håller med "hevi" - glöm det "perfekta ljudet" i större delen av rummet. Det är därför du inte skall lägga 3000-4000:- per högtalare på detta. Köp istället högtalare för en fjärdedel av summan eller mindre och sätt dubbelt så många - om det är "allmänljud" du är ute efter.
För om det är finljud så lägg pengarna på något som i vart fall sitter i väggen och strålar åt "rätt" håll, dvs där de flesta är. Och det behöver inte nödvändigtvis hänga samman med en stor prislapp.

Edit: Men "allmänljud" av hyfsad kvalitet är inte fel alls. Jag har själv "centralljud" i huset med takhögtalare i köket m.m. och t.o.m. inne på toan. Men skall jag finlyssna riktigt så är det via golvhögtalarna i vardagsrummet...
 
Redigerat:
Tack för svaren. Jag är rejält irriterad på mig själv att jag inte tagit tag i detta för flera veckor sedan. Jag gjuter bjälklaget på torsdag så det är ju inte mycket tid att göra några stora förändringar på :( men jag skall försöka få det så bra som möjligt.

Som Ingper var inne på är volymen i lådorna gjord för att på ett ungefär matcha B&W:s egen backbox. Större volym vågar jag inte göra eftersom det kommer påverka betongkonstruktionen för mycket.

Idén med plåten fick jag faktiskt av en byggare som inriktat sig på exklusiva husbyggen och gjorde lådorna på det sättet. Om man drar fast några bitar gängstång genom plåten och in i betongen på varje sida så lär den aldrig släppa. Anledningarna till plåten är flera. Den nedre runda plåten behövs för att lådan inte skall bli synlig utanför högtalaren i taket. Eftersom det är ett betongtak så är det väldigt svårt att spackla över skarven mellan trä och betong, på sikt tror jag att kommer man ha en spricka där även om armerar spacklingen enligt konstens alla regler. Plåten tänkte jag limma och spika eller skruva in i mdf-skivan. Vidare är jag som betongprojektör väldigt skeptisk till att gjuta in trä i kontakt med betong eftersom överskottsfukten i betongen kommer tas upp av skivorna och i bästa fall enbart göra att det luktar lite konstigt och att skivorna sväller lite. Träskivorna tänker jag därför plasta in. Plåten är därför med förankring det som har direktkontakt med betongen.

Till ljudbilden. hevi närmar sig vad jag är ute efter. I vår förra lägenhet hade vi 2 Sonos-enheter, connet:amp med lite bättre stativhögtalare i vardagsrummet och Play:5 i köket, och vi körde nästan alltid ljudet på och synkat i båda zonerna eftersom man då kan röra sig i lägenheten och lyssna i större del av lägenheten komfortabelt. Med bara ljud i ett rum så drar man gärna upp volymen för att höra till de andra rummen. Detta upplever jag som ett mycket ansträngande ljud (antagligen för att vissa frekvenser går fram bättre än andra). Så målet oavsett lösning här är lite rum i varje rum istället för mycket i ett. Nästa sak är att vi inte kommer ha någon TV i vardagsrummet så det kommer vara mer socialt möblerat med soffor och fåtöljer mot varandra och inte riktat mot någon vägg. Alltså kommer det vara kompromissartat även med en konventionell stereouppsättning. Helt riktigt har jag alltså varit ute efter något som liknar Lounge-ljud även om jag kompromissat genom att använda färre högtalare som är placerade mer utifrån möbleringen i rummet. (Att det står möbler under högtalarna bör väl för övrigt även vara positivt för att minska rumsresonanser?). Takhöjden är 2,60. Vardagsrum 23m2, Bibliotek 8,3m2, Matrum 15,8m2, Kök 24,7m2. Tillägg: Mer av välljud hade jag tänkt ha på övervåningen istället.

ljud plan 1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Här finns planlösningen utan markeringar:
https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/256605-jajada-bygger-stenhus-10.html?perpage=15#post2259295)

Fördelen med Hifi-klubben är att de finns nära, kommer nog finnas kvar under lång tid framöver och att många produkter är bra. Jag uppfattar också att inriktning och personal är enormt långt ifrån exempelvis min gamla favoritaffär Radiolagret i Göteborg (som jag och mina kompisar terroriserade på högstadiet genom att i timmar prata med med någon av bröderna och ta upp plats i lyssningsrummet. De måste ju förstått att vi inte hade råd att köpa det vi lyssnade på men det var så roligt att höra dem vända upp och ner på etablissemangets inställning till ljud:))

Så kan det det här bli tillräckligt bra eller ska jag på måndag ringa något mer dedikerat installationsljudsföretag och be om panikkonsultation? Vilket i så fall? PM eller i tråden.
 
Mikael_L
Oj, här finns det jättemycket att skriva.
Jag vill, jag vill jag vill ...
Men måste baka tårtbotten nu, lägga sista bräderna på altanen, städa lite ... *pffuii*

Men Ingper och hevi har tagit upp många bra punkter, men jag skulle kunna bidra med ett mastodontinlägg själv.

Imorgon, åtminstone, bör jag kunna frigöra lite mer tid.
 
Mikael_L skrev:
Oj, här finns det jättemycket att skriva.
Jag vill, jag vill jag vill ...
Men måste baka tårtbotten nu, lägga sista bräderna på altanen, städa lite ... *pffuii*

Men Ingper och hevi har tagit upp många bra punkter, men jag skulle kunna bidra med ett mastodontinlägg själv.

Imorgon, åtminstone, bör jag kunna frigöra lite mer tid.
Det ser jag fram emot! Älskar uttömmande mastodontinlägg!
 
Mikael_L
Men jag börjar lite.

Ljud/audio/hifi/PA kan vara en så massa olika saker, med olika krav. Vad man anser som viktigast och vad man istället prioriterar ner.


Men i ett hem är det väl vanligast att man antingen vill ha en mer "audiofil" anläggning där musiken helst presenteras med (rätt) bredd, djup, perspektiv. Man vill gärna (om det inspelade materialet tillåter) kunna höra enskilda musikers positioner iljudbilden osv.


Eller så är man mer ute efter ett "lounge-ljud". Där det för det mesta bli omöjligt att skapa 3D ljudbild som på det andra sättet. Men å andra sidan blir ljudet mycket mer jämnt och lika på de flesta platser i lokalen.


Båda dessa val kan självklart inbegripa höga och uppnådda krav på frekvensgång, frihet från bumlighet, bra musikpresentation. Det är främst möjligheten till en korrekt 3D-ljudbild som är i princip omöjlig att få till samtidigt som ljudet ska vara ganska likvärdigt i hela rummet (rummen).


Sen finns det många som försöker och försökt få till lite av bägge världarna, och visst kan man med det i sikte kompromissa ihop något som ger lite av båda. Men det blir inte top notch någonstans, samtidigt som jag inte ser något fel i det valet.
Jag är väldigt medveten om att hifi alltid är en massa kompromisser överallt, och man får helt enkelt välja det som passar en själv bäst.
 
Mikael_L
Nu verkar det rätt säkert att du är ute efter lounge-ljud med audiofila kvalitéer så långt det går.

Så jag fokuserar där.


Det finns några essentiella saker att tänka på/förstå.

Direktljud vs efterklangsfältet.
I närheten av högtalaren så hör man mest direktljud, men ju längre ifrån desto större andel av ljudet man hör har studsat omkring i rummet en stund, s.k. "gammalt ljud"
Direktljudets styrka avtar starkt med avståndet till högttalaren, upp till 6dB per fördubbling av avståndet.
I efterklangsfältet, där andelen gammalt ljud som studsar omkring i rummet är lika starkt som direktljudet så avtar ljudnivån inte längre speciellt mycket (oprecis generalisering :surprised:)


Fas och tidsskillnad.


Ska man få en 3D-stereoupplevelse krävs det som regel att man både har en stor andel direktljud samt att fas och tidskillnader är under strikt kontroll. Detta medför att det brukar bli en ganska liten yta i rummet som det funkar på. Sweet spot.
Här är man inte för långt ifrån högtalarna att direktljudet blir för svagt, och man sitter tillräckligt mitt mellan att tidsfelen i direktljudet inte blir problematiska.


Men inför man fler högtalare på andra ställen så får man direkt en massa ljud helt fel i fas och tid.
Detta är bara att acceptera. Musiken och ljudet kan fortfarande vara bra, men då tidsinformationen inte längre finns för vår hjärna har också möjligheten att lokalisera riktning och avstånd försvunnit.
 
Mikael_L
I din skiss tycker jag att du valt dåliga positioner för högtalare som ska leverera lounge-ljud.
De ligger nästan uteslutande i närheten av där någon person troligen ska sitta.

Tänk på att en som sitter eller står nära högtalaren hör denna väldigt starkt. Sen avtar ljudnivån med 6dB per avståndsfördubbling till andra personer i rummet (men bara en liten bit, 1,5 - 3 meter i vanliga rum) så antingen kommer den som är nära högtalaren tycka att det är för starkt, eller de andra att ljudet är för lågt.

Så jag tycker att du bör arbeta lite mer med positionerna för högtalarna och/eller överväga fler högtalare, för att skapa ett ännu mer allmänt efterklangsfält i rummet.
 
Mikael_L
Även om vi accepterar tidskillnader i ljudet (vilket vi är tvungna till om det ska bli lounge-ljud levererat ifrån flera högtalare) så är det ändå bra att tänka på att inte göra det svårare än nödvändigt.

T.ex kan högtalarna vid matplatsen sitta till höger, på var sida om dörren mot v-rum.
Och högtalarna i v-rum, kan sitta på andra sidan av den väggen. Då blir tidskillnaderna mellan dessa högtalares ljud inte så stor. Dvs man slipper höra en högtalares ljud, sen nästan som ett eko ett lite svagare ljud som kommer 1/100 sekund senare.

Men betydelsen av just detta ska inte helt överdrivas, då rummen som sagt redan är ganska fulla med gamla ljud som kommer senare än direktljuden.

Att däremot även få ljuden i fas ifrån flera högtalare är omöjligt utom i låga frekvenser.
Vid 1000Hz är våglängden 35cm, så ska högtalare spela i godtagbart ok fasläge i den frekvensen så ska högtalarna kanske inte vara mer än ca 3-4 cm ifrån varandra.
 
Mikael_L skrev:
I din skiss tycker jag att du valt dåliga positioner för högtalare som ska leverera lounge-ljud.
De ligger nästan uteslutande i närheten av där någon person troligen ska sitta.

Tänk på att en som sitter eller står nära högtalaren hör denna väldigt starkt. Sen avtar ljudnivån med 6dB per avståndsfördubbling till andra personer i rummet (men bara en liten bit, 1,5 - 3 meter i vanliga rum) så antingen kommer den som är nära högtalaren tycka att det är för starkt, eller de andra att ljudet är för lågt.

Så jag tycker att du bör arbeta lite mer med positionerna för högtalarna och/eller överväga fler högtalare, för att skapa ett ännu mer allmänt efterklangsfält i rummet.
Vill också hänga på att ljudnivån bara avtar så som Mikael_L skriver om man förflyttar sig längre bort men fortfarande i högtalarens strålningsriktning. En högtalare är inte, inte ens en dyr takhögtalare, speciellt ideal utan sprider mer i en riktning än i alla. Flyttar man sig från rakt framför (=under) till vid sidan om (=annan plats i rummet) blir det ännu större skillnad.

Fast detta har jag ju redan skrivit ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.