Jag förstår inte riktigt vad du menar med att det inte kommer att bli några nya skott. Busken slutar väl inte skjuta nya skott bara för att jag ansar bort varannat. Min tanke är att till nästa år, efter blom, klippa bort dom skotten som jag i år har sparat, och då spara hälften av nästa års skott, vilka då blommar året efter osv osv.
 
De gröna skotten ger inte nya skott när du gallrar bort dem, istället växer de du sparar mer. När du nästa år klipper bort skotten du sparat, DÅ kommer det nya skott på den träiga stammen, men de blommar ju först två år senare.
 
Ajj då, ja då funkar ju inte min tanke. Blir kanske tvungen att kapa/gallra stammarna då om jag ska ha mer blom, annars får jag kanske ta att det inte blir så mycket blom o va glad ändå. Tack för svar iaf :)
 
Vad är det för färg på syrenerna? Om det är ädelsyren som är ympad så är det ingen god ide att försöka stimulera fram rotskott.

Varför vill du så gärna formklippa dina buskar? Att syrenen skuggar uteplatsen förstår jag. Men de andra som står ute i gräsmattan? Skulle ju vara så mycket snyggare om dr fick växa naturligy!
 
Sommartorparn skrev:
Vad är det för färg på syrenerna? Om det är ädelsyren som är ympad så är det ingen god ide att försöka stimulera fram rotskott.

Varför vill du så gärna formklippa dina buskar? Att syrenen skuggar uteplatsen förstår jag. Men de andra som står ute i gräsmattan? Skulle ju vara så mycket snyggare om dr fick växa naturligy!
En vit (bondsyren), en rosa och två st lila (som jag tror är ädel syrener).

Tjaa, dels är det väl lite smaksak, och som med all smak är det ju olika vad man tycker är snyggt. Dels så har jag dom som lite insyns skydd ifrån vägen, och eftersom jag har fin havsutsikt så vill jag inte att dom växer så högt att dom tar utsikten över böljan
 
Alla dina syrener förutom bondsyrenen är troligtvis ympade. Då får du vara försiktig så du inte stimulerar fram rotskott för då tar ympunderlaget bondsyren över.

Smak o tycke behöver vi inte diskutera, men jag tänker att du kanske har valt fel sorts buskar till din trädgård och kanske fel placering. Du hade kunnat slappa i hängmattan i stället för att fara runt med häcksax om du hade valt buskar som blir ungefär bara så stora som du vill ha dom... Eftersom du ju gärna själv vill att dina buskar ska blomma så är det något som har blivit fel när du måste klippa dom så att dom inte blommar.....
 
Om det nu inte går att klippa och även få blom på dom så är blomningen inte det viktigaste för mig. Blomningen pågår för det mesta 2-3 veckor och är sedan över, däremot är det ju själva busken som jag ser resten av tiden och då är storleken/formen kanske viktigare för mig. Att påta i trädgården har jag inget emot, utan kan tycka att det är ganska behagligt att ansa mina buskar till den storlek o form jag önskar. Jag rådfrågade ju bara från början om det fanns nått sätt att klippa för att att få mer blom men det är som sagt kanske inte det viktigaste för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.