Jag skall byta golv i ett rum där tapeterna är helt ok. Är det möjligt att lossa tapet som dragits ut ovanpå golvlist utan att tapeten går sönder?

Tänkte i så fall limma ner tapeten mot väggen och sätta nya lister ovanpå nät golvet är klart....

Nu kommer jag att lägga ett tjockare golv (men bara kanske 10-15 mm så inte stor marginal) och då kan man kanske försöka skära tapeten med rakblad och hoppas att den nya golvlisten (kan ju ta lite bredare också men helst vill jag inte det) kommer att täcka...
 
10mm är ju inga problem, men då får du ju gå med tapeten bakom listen.
 
Mikael_L
Det beror ju helt på hur limmet har fäst. Allt ifrån lätt till att få den att lossna från golvlisten till helt omöjligt.

Jag skulle tro att det bästa är att skära av tapeten jäms med översida golvlist med vasst rakblad och sen med nytt 10mm högre golv så täcker golvlisten ändå.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Jag har nyligen tagit loss tapeterna från både listerna runt dörrar samt på golvsocklar för att kunna måla dom vita.
Det går om man är försiktig, det man får göra är att blöta upp tapeten med en svamp o sen sakta pilla upp tapeten med ett plastverktyg t.ex ett kontokort.
Ett annat tips som funkar är att pensla på nytt tapetklister ovan på tapeten o låta dra nån minut o sen torka av o pilla upp tapeten, dock kan den bli mörkare ton på tapeten efteråt.
Sen har jag bara vikit ner tapeten o satt tillbaka foder o socklar.

I ditt fall så kanske det är enklast med att som sagt bara ta ett rakblad o en stållinjal o skära längst med kanten eftersom du kommer återmontera socklarna lite högre upp pga det nya golvet.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
J_B skrev:
dock kan den bli mörkare ton på tapeten efteråt.
Genomblöter man tapeten så mycket att den lossnar tror jag det är stor risk att det blir "vattenmärken" kvar. Säger som många andra, skär rent i överkant av befintlig list och lägg ett nytt golv som är några mm högre eller byt till bredare golvlister.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Man får bara blöta det som är limmat på själva listen/sockeln inte ut på väggen.
Har lossat tapeterna i 4 rum utan att få vattenmärken kvar men skulle det bli märken kvar så döljs det mesta av listen när man återmonterar.
Men som sagt tror också på att skära längst med kant i det här fallet.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
J_B skrev:
Man får bara blöta det som är limmat på själva listen/sockeln inte ut på väggen.
Det kanske beror på tapetsort men jag har varit med om att det sugs upp betydligt högre efter väggen än vad man vill. Kanske läge att först prova på ett undanskymt ställe för att se hur den aktuella tapeten/klistret beter sig.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tänkte bara berätta att det fungerade bra med vatten. Spred ut lite med en "tops" och väntade någon minut sedan var det bara att sticka in ett tunt föremål mellan listen och tapeten och "dra" det längst listen så släppte tapeten fint utan problem. Verkar inte som om det blir några bestående fläckar av vattnet på min tapet men som någon föreslog kan jag tro att olika tapeter "suger" olika mycket så det är nog bra att inte ha på mer än vad som verkligen behövs...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.