A
Hej, jag har tänkt sätta upp en friggebod, Jabo Dala 15 kvm. Som grund tänkte jag ha lecablock på någon form av makadam/grus. Marken på platsen är väl någon sorts morän skulle jag gissa,det är gräs överst men inga jättestenar, under gräset är det en salig blandning av sten och jord, och under det finns sand kanske 20-40 cm ner till sanden från gräsytan. Men jag vet inte om jag behöver gräva/lyfta bort alla stenar som ligger där nere... Bifogar en bild på platsen, som den ser ut nu.

Jag har därför några frågor.

1. Är det väldigt viktigt att gräva hela vägen ner till sand? Eller räcker det med att få bort gräs och rötter och det mesta av matjorden?

2. När jag fyller upp hålet jag grävt, vad bör jag fylla med och hur bör jag göra det?
- Jag har läst att makadam 16/32 kan var något. Men jag vet inte om det räcker med bara det?

3. Behövs någon form av markduk?

4. Hur förankrar jag friggeboden i grunden? Går det att göra det när man bygger på lecablock? Och vilken funktion fyller det om lecablocken ändå står löst på makadam/grus?
- Själv är jag väl mest orolig för att friggeboden blåser bort.

markarbete.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi undrar samma sak, hur gick det?
 
  • Gilla
S.Streling
  • Laddar…
Nä. Klart att de inte gör någon direkt nytta att dra fast Boden i lecan. Mer än att den inte skulle kana av isf. Hemma hade vi en lekstuga som stått många år bara på ren leca. Så de funkar nog säkert.

Rekommenderar dock att man ställer en friggebod på plintar. Inte mycket mer jobb, men blir mycket bättre. Då gör de ju nytta med å dra fast den.

Ska själv påbörja ett förrådsbygge i lösvirke idag faktiskt. Har iofs gjutit platta, då jag har tillgång till billig betong :)
 
Vi har en friggebod på lecablock i trädgården. Har råkat köra in i några av blocken med gräsklipparen så att de har flyttat på sig. I det läget hade jag önskat att de satt fast lite bättre...
 
  • Gilla
FredrikBa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.