Jag har köpt 4st solpaneler som jag ska sätta 5-10meter framför huset. Jag ska nu göra om avlopp, dränera nästa vecka och även gjuta ny platta i källaren. I samband med detta tänker jag förbereda för kulverten från solpanelerna då jag inte gärna vill gräva i efterhand... Jag har frågat leverantören som påstår att han har ringt runt till 14st installatörer och alla har sagt NEJ till att ta jobbet.... med hänvisning till att dom har för mkt att göra...

I vilket fall som så MÅSTE jag fixa förberedelsen själv nu och frågan är hur jag förbereder för indragning av kulvert. En tanke jag har är att lägga ett 110 avloppsrör in i källaren och upp ur plattan brevid accumulatortankarna. Röret sticker sedan upp (eller snarare ut då det är en slänt) där panlerna ska stå. Funkar detta tro??

Jag tänker alltså inte stoppa i kulverten i nuläget utan i efterhand... om det är svårt med böjar så får jag väll se till att stoppa i röret innan jag gjuter plattan. Jag tror inte det behöver bli någon böj vid panelerna då dessa står i en slänt utan det blir la typ 2st 45 graders böjar eller kanske tom 4st 15 graders?? för att komma upp ur plattan
 
Borde funka. Tänkte du ha isolerade rostfria flexrör som kulvert? De är ok att böja med en radie på kanske en halvmeter, så absolut inga 90-böjar, jag skulle nog göra 30*3 ist. Eller kanske hellre dra rakt genom källarväggen istället för att gå hela vägen ner under plattan. Tänk på avrinning och fall så att det inte blir en svacka. Vore såklart inte fel att isolera hela röret också, t.ex. med bitar av cellplast runt om, men det är nog overkill.
 
Ingen aning vad jag ska ha för kulvert...det är just detta jag skulle vilja diskutera med den som ska installera systemet när nu nån får tid med det...

Dra rakt genom källarväggen går inte 0.5 meter natursten typ.. och hur skulle det då seut på utsidan? rören måste ju komma ur marken på nått sätt..

Ingen svacka säger du... det går nog att fixa men hur hade man gjort om det inte hade varit en slänt framför huset? rören måste ju komma upp ur mark

Hur djupt bör dom ligga?
 
Flexrör är vanligt och lätt att dra, men dyrare än t.ex. kopparrör. 10 m kostar ca 2000 kr. De är isolerade med värmetålig isolering, och som regel ingår redan en givarkabel till temperatursensorn. Sök på "solkulvert", jag köpte från solvarmeshop.se.

Nej, att ta upp ett 110 mm hål i 0.5 m granit vill man väl undvika. Men röret behöver inte ligga särskilt djupt, gärna en halvmeter. Jag tänkte mig att du skulle kunna gå igenom väggen under mark, och fortsätta med kulverten genom källaren (t.ex. häng den i taket) till tanken, för att det låter bökigt att bila upp källargolvet. Men det kanske är det bästa trots allt.

Man vill helst inte att det skall komma in vatten i röret, så mynningen måste tätas på ngt sätt (råttor och möss gillar nog isoleringen också, plus att det är varmt och mysigt där inne). Och om du kan ordna så att det är fall mot ena mynningen så har man extra skydd mot att vatten blir stående och skadar flexrör och isolering.

Se också till att dra en nylonlina eller ståltråd för att underlätta dragningen av flexröret. Jag skulle också passa på att lägga t.ex. en telefonkabel som reserv till givarkabeln (lämpligast att dra den samtidigt som kulverten).
 
Ok tack!! man behöver ingen elmatning tro?

Källargolvet är förövrigt redan uppbilat och källarn är utgrävd:)
 
Du ska absolut förbereda med ett gult kabelskyddsrör för el. Utvecklingen av solceller går snabbt och det kan tänkas att du vill ha sådana i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.