Titta så att du har kapacitet för att hantera ytterliggare luftmängder innan du ansluter mot fläkten annars riskerar du att tappa flöde i resterande don samt funktion.

Men som tidigare nämnt så t-rör det bästa alternativet både rent tryckfallsmässigt och montagemässigt.
 
Tack för svar!
Men är det inte svårt att få dit ett T-rör på en befintlig installation? Har ett påstick till sovrummet 1,5 meter ifrån det tänkta hålet samt att spiron termineras i vardagsrummet strax efter. Jag vill inte "dra" i den för mycket, det sitter ju ganska fixerat.
 
Allt beror på hur mycket det går att tillfälligt böja ut rören där T-stycket ska sitta.
 
Tack för tips och råd! Det har slutat med att jag tagit in en offert. 1500 för jobb och material känns rimligt tycker jag! Och de kommer att sätta påstick!
 
Och nu kommer lite efter-fix 😀
De satte på ett 125 påstick +muff och sedan en tilluftsventil. Nya önskemål från familjen har kommit till att det ska spottar i taket. Då blir det problem med ventilen eftersom jag inte kan sänka taket utan att nuvarande ventil är i vägen.
Det som skulle funka rent utrymmesmässigt är att sätta en övergång från 125 till 80 istället för muffen och sedan en 80-ventil.
Påverkar det luftflödet in till rummet gör mycket att göra detta? Rummet är på 6kvm.
Kanske är svårt att svara på utan att veta befintligt lufttryck men rent generellt, är påverkan stor?

Hälsningar,
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.