A
Hej.

Med risk för att veka lite lite nerdig, vilket jag är, så tänkte jag dela med mig lite av mitt sätt att logga min klippare när den arbetar.

Den bor under altanen, heter Frodo och jag kände att jag behövde veta när och hur långa pass den klipper. Jag har sedan tidigare ett 1-wire system som körs på en Raspberry Pi med i2c kort för 1-wire. Det snurrar på en vanlig Debian wheezy och som databas och gränssnitt kör jag med Domoticz.

Jag styr, loggar och kontrollerar belysning, temperaturer och luftfuktighet i hela huset med detta system och nu även Frodo. En 1-wire DS2406 i/o krets sitter och tar emot signalen från en micro-brytare som är monterad på laddstationen. Ett litet bash-script snurrar och läser av brytaren varje minut om den har ändrat värde sedan föregående avläsning, i så fall skickas med curl ett json anrop till Domoticz som uppdaterar statusen på en Dummy device. Där får jag då tid i en logg, samt en graf på om den arbetar eller inte, samt ett mail.

Redan första dagen insåg jag att Frodo är ute lite för länge, mer än 3 timmar, vilket indikerar på att den inte hittar hem till sin laddstation som den ska, jag måste förmodligen undersöka om jag ska lägga en guidekabel till även på framsidan, så lite nytta får man ut av det hela med.

Hoppas detta kan föda inspiration eller glädje till någon.

//Janne

brytare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brytaren som är återfjädrande, sitter med dubbelhäftande tape än så länge.

brytare_monterad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


domoticz.jpg

working_graph.PNG
Graf på inne eller ute och jobbar. får även en fin lista med klockslag.
 
  • Gilla
Frank X och 3 till
  • Laddar…
Intressant, håller på att knåpa ihop något liknande men med min arduino vilken jag även styr mina klipp-zoner med.
 
h00matis skrev:
Intressant, håller på att knåpa ihop något liknande men med min arduino vilken jag även styr mina klipp-zoner med.
Utveckla lite hur du tänker dig lösningen! 😀

Själv tänker jag mig nån brytare som känner av om maskinen är inne eller ute. Den är kopplad till en arduino med wifimodul som i sin tur skickar data till nån nättjänst där jag kan följa den. Snart semester men massa ungar o hus att ta hand om så vi får väl se hur det går med det ... 😀
 
A
Intressant, hur styr du klippzonerna?

Jag har lekt med tanken då en bekant hade problem med en smal passage att få klipparen att stanna kvar där. Tanken då var att sätta ett relä som kopplar om slingan när roboten passerat in i den smala zonen så den begränsas och blir var där en given dit. Skulle vara en ganska enkel lösning och förmodligen fungera, har dock aldrig behövt det själv då min Frodo fixar det själv.
 
Hawkai skrev:
Utveckla lite hur du tänker dig lösningen! 😀
Tänkte läsa av tryckbrytaren som jag använder för att styra mina reläer, håller på att labba lite med en ESP8266-modul som jag tänkte skicka till en webbtjänst eller dylikt brytarstatus samt tidsstämpel och på så sätt se laddtider resp. gångtider.
 
kaaswe skrev:
Intressant, hur styr du klippzonerna?

Jag har lekt med tanken då en bekant hade problem med en smal passage att få klipparen att stanna kvar där. Tanken då var att sätta ett relä som kopplar om slingan när roboten passerat in i den smala zonen så den begränsas och blir var där en given dit. Skulle vara en ganska enkel lösning och förmodligen fungera, har dock aldrig behövt det själv då min Frodo fixar det själv.
Jag har delat upp gården i 3 områden med separata slingor, sen styr jag slingorna med 3 reläer.
Jag växlar område när maskinen går in i laddstationen via en tryckbrytare kopplad till min arduino, funkar toppen.
 
h00matis skrev:
Tänkte läsa av tryckbrytaren som jag använder för att styra mina reläer, håller på att labba lite med en ESP8266-modul som jag tänkte skicka till en webbtjänst eller dylikt brytarstatus samt tidsstämpel och på så sätt se laddtider resp. gångtider.
Samma modul som jag tänkte använda :) Fick den i veckan. Ska bara få tid att labba oxå!

Har du spanat in nån webbtjänst för detta ännu?
 
A
Jag har också spanat på ESP8266 men inte kommit på än hur jag ska använda den, verkar som en rolig pryl. Kikade på denna film som är ganska förklarande om hur den fungerar, flashas mm:

https://www.youtube.com/watch?v=qU76yWHeQuw
 
Jag har registrerat mig på thingspeak.com, en gratistjänst så nu är det bara att få försökagrejerna att lira ihop B-) Väntar på en usb/uart-adapter så jag kan flasha esp'n då den verkar ha en gammal firmware.
 
Tjoho! Nu lyckades jag till slut skicka värden till Thingspeak! 😀 I brist på annat tog jag en Accelerometer o skickar x-värdena. Typiskt nog dog nätverket hemma då jag skulle koppla arduinon på separat strömkälla för att se att det funkade då med... 😣
 
  • Gilla
h00matis
  • Laddar…
Nu är allt inkopplat, om än provisoriskt.

https://thingspeak.com/channels/43175

Grafen visar när Matilda laddar resp inte laddar/klipper.

Nästa steg är att på något sätt få typ ett mail när hon varit ute för länge. Då har hon troligen kört fast
 
  • Gilla
h00matis
  • Laddar…
Coolt, jag har lyckats bränna min ESP8266 :surprised: så jag har beställt 2 till.
Får fortsätta när dom anländer.
 
h00matis skrev:
Coolt, jag har lyckats bränna min ESP8266 :surprised: så jag har beställt 2 till.
Får fortsätta när dom anländer.
Ooops...😀

Mina tankar att göra framöver är:
Göra inkopplingen lite mer icke provisorisk med strömmatning, kabeldragning etc
Lägga till termometer
Lägga till en fristående display med laddarstatus o temp, kanske en timer på exakt hur länge Matilda varit ute senaste klippomgången, klipptid senaste veckan. Har inte en aning om det går/hur man gör, men google is your friend😀
Fler idéer?
 
Så här ser min setup ut just nu

Vid laddstationen har jag sätt en halleffektgivare. På klipparen sitter en magnet. När klipparen äntrar laddstationen aktiveras givaren. Signalen skickas via en sladd in till en arduino inomhus. Den beräknar drift tid och avgör om klipparen fastnat (klipptid längre än 90 min). Via en ESP8266 (wifi-modul) skickas var 5e minut status (0=laddar, 1=klipper) till thingspeak. Jag kan därmed live se om den klipper eller inte.

I en annan graf ser jag klipptiden för varje klippning. Skickas oxå från arduino

Om drifttiden är längre än 90 min skickas ett error till thingspeak. I thingspeak har jag skapat ett event som vid ett error skickar ett kommando till tjänsten Notify my Android som i sin tur skickar ett meddelande till min telefon. Hade varit fräckt med en kamera bild från klipparen så man vet var den stannat 😀

Vid laddstationen har jag lött ihop ett litet kretskort med en LED som tänds då klipparen står i laddstationen. Inomhus har jag oxå ett litet kretskort med för montering av ESP8266, arduino, strömmatning och kabelanslutning.

Detta har varit sommarens projekt. Kul med många olika moment såsom lödning, programmering och inte minst hur man ska bygga upp systemet

Hur går det för er?
 
  • Gilla
h00matis
  • Laddar…
Det står still, ha en 10 månaders som tar det mesta av min tid :), har fått hem nya ESP8266 så vi får se om jag får till det till nästa säsong :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.