Hej
Jag hjälpte en äldre dam att forsla ut hennes gamla Huskvarna tvättmaskin.
Den var otroligt tung och ansluten med tre faser (+nolla och skyddsjord) till ett inbyggt uttag.
Allt gick bra och nu skall en ny maskin in så småningom. Det kanske är så att nya maskinen bara är en en-fas maskin med en jordad "stickpropp".
Är det i så fall OK att bara klippa bort Stickproppen och koppla in den med en fas ( +nolla och skyddsjord) i det befintliga inbyggda uttaget ?

God Helg
Axelman
 
tommib
tommib skrev:
En bättre lösning är att montera ett envägsuttag i den gamla dosan,
Om vad som är bättre tvistar nog de lärde...

Jag hade klippt kontakten och kopplat in fast.
 
tommib
Ja, kanske det. Jag är oftast ute efter att minimera mängden kopplingar man behöver en elektriker till i hemmet, därav rekommendationen om uttag. Maskinerna är ju faktiskt godkända för det eftersom de levereras med stickpropp.
 
Sätt hellre ett uttag det gjorde jag.
Om man klipper stickproppen förbrukas garantin om man inte har kvitto på att det är behörig elektriker gjort det.
Det kom jag fram till tidigare efter kontakt med elgiganten och Bosch kundtjänster
 
TheGame skrev:
Om man klipper stickproppen förbrukas garantin om man inte har kvitto på att det är behörig elektriker gjort det.
Det kom jag fram till tidigare efter kontakt med elgiganten och Bosch kundtjänster
Skitsnack skulle jag säga. Att sedan en kundtjänst/leverantör försöker slingra sig undan sitt ansvar är väl inte speciellt ovanligt.

Jag är tämligen övertygad att ingen domstol skulle se garantin som förverkad enbart utifrån det faktum att stickproppen var bortklippt.

Det är ungefär lika rimligt som att man inte skulle kunna åberopa garanti när motorn brinner med motiveringen att man råkat repa höljet på maskinen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
fast skall det sättas uttag så kan det också uppstå krav på jordfelsbrytare. Vi vet inget om var denna maskin skall stå.
 
Tvättmaskinen skall stå i ett utrymme innanför ett garage och är väl närmast att betrakta som ett "grovkök".
Axelman
 
jag som inte är elektriker kan inte avgöra om den placeringen ställer krav på jordfelsbrytare. Det kan vara krav enligt flera olika regler. Om det ex. inte finns något uttag i rummet tidigare så är det en utökning/ombyggnad att installera ett uttag. Och då gäller nybyggnadsregler, obligatoriskt med jfb numera. Men dte kan också vara krav enligt kravet om jfb för uttag i våtrum, där har uttag överhuvudtaget inte fått finnas innan jordfelsbrytaren uppfanns.

Oavsett om det är ett krav så är det lämpligt att installera en jordfelsbrytare (om det inte redan finns).
 
hempularen skrev:
...där har uttag överhuvudtaget inte fått finnas innan jordfelsbrytaren uppfanns.
Om de inte var kopplade via skyddstransformator, aka rakapparatsuttag. :)

Jag bytte tvättmaskin bara för en vecka sedan, och jag klippte kontakten och kopplade fast. Det var helt enkelt enklast.
 
Rent "tekniskt" kan man nog motivera att fast anslutning är bättre. Färre kontaktytor som det kan bli varmgång i, bättre sköljtålighet (givet korrekt klassning på anslutningsdosa), inget formellt krav på att installera jordfelsbrytare där det inte finns och så vidare.

Proffsmaskiner i flerfamiljshus och liknande är ju alltid anslutna fast, aldrig med stickkontakt eller trefashandske.

Men som tommib nämnde ovan så är det ju lite finess i att kunden själv får lov att koppla loss tvättmaskinen. Och för den delen att riskerna inte är desamma som om kunden ersätter en fastmonterad tvättmaskin utan att ha ordentliga elkunskaper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.