Barnen ska få en lekstuga. Någongång. När tid finns. Och den ska bli seriös. 1,60 - 1,70 i takhöjd inne, isolerat, uppvärmt och indragen el och data. Så att de kan vara där på vintern och hänga även när de blir lite större.

En sak som jag funderar på är hur man får till en bra ytterdörr till en sådan lekstuga. Den ska ju vara isolerad. Kan man ta en vanlig ytterdörr och såga ner höjd på dörr och karm, eller finns det något annat bra sätt?
 
Varför inte en vanlig liten friggebod i stället?
Vad vinner du på att krångla till det med att skala ner 2 meter takhöjd till 1,7 meter?
När du ändå skall göra stugan isolerad och fullutrustad.

Så kan den fungera som liten gäststuga även för vuxna vid behov.

PS
Till och med Byggmax byggsats-lekstugor har 2 m takhöjd:
Byggsatsen är så enkel att barnen kan vara med både att bygga och att måla den
https://www.byggmax.se/stugor-och-friggebodar/lekstuga/lekstuga-kajsa-p712002

Låter väl kul att pussla ihop :)

PS 2
Du har väl förresten sett den här tråden?
https://www.byggahus.se/forum/socia...-vart-trettiotalshus.html?showAll#post2243829
Men med ett så avancerat bygge skulle kanske både barn och barnbarn vara utflugna innan taklagsfesten. Hos mig i alla fall :surprised:
 
Redigerat:
Anledningen till att jag vill bygga en lekstuga är att jag redan har en 15 kvm friggebod på tomten, och lekstugan ska stå på punktprickad mark. Och jag vill inte bygga ett Attefallshus, eftersom jag tänkte bevara möjligheten till detta senare då hela den obebyggda delen av min tomt är prickmark. Lekstugan måste alltså klassas som ett "lekredskap" och inte en "byggnad". Jag har för mig att gränsen går vid om en vuxen person kan stå raklång inne i byggnaden. Därav den låga takhöjden. Jag hade också tänkt mig tunnare väggar än ett vanligt hus - kanske max 10-15 cm isolering i golv och väggar. Och ingen VVS såklart, så fullutrustat är det inte. El och data finns eftersom jag hade 10m kabel och skyddsrör över, och jag ändå hade dragit el och data till friggeboden.

Jag har kvar ca 15-20 kvm ytterpanel, samt takplåt från utbyggnad och friggebodsbygge, så min plan var att återanvända den till lekstugan och samtidigt få den att matcha hus och friggebod på ett snyggt sätt. Det blir inte lika avancerat som 30-talshuset förhoppningsvis :).
 
En dörr till detta blir max M17 på höjden, d v s dörrbladshöjd ca 1600 mm. Standardhöjder är M20 och M21. En M20-dörr är ca 1900 mm hög. Sågar du bort 300 mm nedtill på den frilägger du isoleringen i dörren men är du lite händig kan du säkert fälla in nytt virke i botten och sedan kopiera falsen. Karmens långstycken måste också kortas 300 mm nedtill. Du kommer också få göra ny beslagsfräsning i dörr och karm för nedersta gångjärnet.
Alternativt så kontaktar du en dörrfabrik som får göra en dörr åt dig, men det kommer kosta lite eftersom det är ett specialmått.
 
Här har du en dörr 85 x 172.
Men svindyr, nio papp.
http://www.sparfonster.se/formpressad-ytterdoerr/graesoe/

Nej, jag skulle nog byggt en dörr själv.
Två 3,2 mm masonitsidor, limmade på 30 mm frigolit och en träram.
Det borde väl inte bli så svårt och dyrt?

Min ytterdörr till huset är byggd så, fast med 53 mm cellplastkärna och en
0,7 mm aluminiumplåt innanför plywooden.
Fast detta är som sagt till ett "riktigt" hus och inte till en lekstuga.
 
  • Gilla
Antonc1991
  • Laddar…
9 papp för en ytterdörr var ju lite i överkant till en lekstuga. Det är ju mer än vad resten av lekstugan kommer att kosta. Kanske blir det att bygga själv. Alt göra som lasselano föreslår och modifiera en ytterdörr. Handöverfräs finns, så jag ska nog klara av att kopiera falsen.

Om jag kapar på både över- och undersida slipper jag flytta gångjärnen.
 
Jag tror det blir lättare att flytta nedre gångjärnen än att fixa ny fals uppe och nere, men det avgör du bäst när du har allt framför dig. Vissa karmar har lite bökig ändfräsning så tänk på att du får dubbelt jobb där också om du väljer att kapa både uppe och nere...
 
En fullvuxen man isåfall.... Kolla upp det, men så lite som 170 är bara dumt, då kan ju inte ens en normalvuxen kvinna stå rak.

Har googlat lite, OM det finns någon gräns så är den 190 cm, så gör du den 185 cm i takhöjd ska det inte vara bygglovspliktigt. Dock finns så vitt jag kan se lite snabbt så här inte någon sådan gräns för friggebodar, där är det bara max nockhöjd 3 meter som sägs om höjden, så det räknas nog in i friggebodsytan ändå är jag rädd.

Så Attefall eller bygglov är nog det som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.