Hur gammal ungefär är diskbänken på bilden och hur mycket kan en sån säljas på auktion tror ni?
 
  • diskbänk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle gissa på runt 1900 - 1920. Jag tror att den förlorade mycket av sitt eventuella värde när den togs ut ur köket där den suttit. Dessutom är den i ganska dåligt skick.
 
Varför är den i dåligt skick?
Jag skulle vilja ha den bänken. Den säljs på en auktion på söndag.
 
Jag tror att den är ombyggd någon gång med en påbyggnad. Den övre delen har bredare panel. De gamla diskbänkar jag har sett från den tiden har varit lägre.
 
Ja det har du rätt i, den ser lite hög ut. Jag har redan en sån bänk fast hälften så lång som är 82cm hög.
 
Den är kantstött och flammig i färgen. Dessutom raden av spikar i kanten. Skivan till höger ser ut att ha slagit sig. Kanske på grund av fukt. Jag gissar att den har stått som snickarbänk i någon bod och blivit omilt behandlad efter att den togs ut ur köket. Visst går det att få stil på den, men det lär vara en del jobb. Lägger du ner det jobbet kan det bli riktigt snyggt tror jag. Hur hög är den? Den påbyggda höjden stör inte utseendet. Snarare tvärt om, men höjden lär göra den betydligt mer praktisk än den var från början.
 
Ok, tack för svar.. De hade en del köksskåp till salu också på auktionen men man kanske ska ta och satsa på snickarbänken istället.
 
  • snickar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du använda hyvelbänken till, som inredning eller för att snickra?
 
AndersS skrev:
Vad ska du använda hyvelbänken till, som inredning eller för att snickra?
Ja, jag borde skaffa en snickarbänk faktiskt jag som har lärarlegitimation i både trä, metall och textilslöjd och jag kan knappt hålla i en borrmaskin, men nu i sommar har jag lärt mig att skruva in skruvar med bits i alla fall.
Verkar ju konstigt om ägaren använde diskbänken som snickarbänk då han faktiskt redan äger en snickarbänk.
Ska bli spännande att se vad de säljs för på auktionen. 2 dagar kvar bara.
 
Självklart ska du ha en riktig hyvelbänk och hantverksmässigt tillverkad, kolla på denna länken så får du både kvalité och historia i en sådan.
http://www.workbenches.se/index.php

Nja, visst kan ägaren använt den gamla diskbänken som arbetsbänk när man snickrat, den ersätter inte hyvelbänken som du också visar på bild. Fick ni inte lära er det under lärarutbildningen skillnaden mellan arbetsbänk för t.ex. montering och en hyvelbänk för fastspänning och bearbetning av trä, som har olika syfte ;)
 
Nej, jag har inte gått nån träutbildning, men man får legitimation för det ändå om man läst textil vilket är märkligt.

Hur som helst, det blev inga bud på några av bänkarna så de förblev osålda.
Jag tyckte inte diskbänken var lika fin in verkligheten som på bilden. Den hade använts som målarbänk och träskivan ovanpå var i dåligt skick. På de andra diskbänkarna jag äger är det zink på ovansidan där man ska diska, men på denna var det trä överallt.
 
Med zink menar du kanske rostfritt plåt?
 
oliva skrev:
Nej, jag har inte gått nån träutbildning, men man får legitimation för det ändå om man läst textil vilket är märkligt.
Jo, jag misstänkte något sådant utifrån att jag i släkt och bekantskapskretsen har de som har utbildning/legitimation inom bl.a. dessa läraryrken. ;)
 
Nej hon menar nog zink som var vanligt förr. 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.