Hej
En fråga som jag jättegärna skulle behöva svar på om det skulle fungera enligt fysikens lagar, då jag har alldeles för dålig kunskaper i fysik:

Vi tänker oss att man har en låda som är 100 meter lång och 1 meter hög, alla väggar förutom ena kortsidan är av ett icke transparent material, dvs helt utan ljusinsläpp. I hela taket på lådan finns en stor eller flera speglar som är vinklade nedåt mot golvet i lådan. På hela golvet i lådan står krukor med blommor.

Lådan står utomhus och vid kortsidan som är öppen så ställer man en spegel av lämplig storlek, typ och funktion. Spegeln placeras så att den reflekterar solens strålar in mot spegeln/speglarna i taket på lådan, som i sin tur reflekterar ljuset ned över golvet i lådan där blommorna därmed får solljus motsvarande solljuset som råder utanför lådan.


Skulle denna mycket förenklade "lådlösning" fungera i praktiken med rätt typ av speglar, rätt placeringar osv? Om inte, vad är det som gör att det inte funkar? Vad skulle man kunna göra så att det skall fungera att kunna odla t ex blommor på ställen där det finns minimalt med solljus, annat än på ena kortsidan. Var kan man hitta mer information om denna typ av fråga?

Mycket tacksam för svar!
 
Det beror väl på vad du menar med "fungera".

Om du släpper in ljus genom en öppning på 1 kvm, och sedan vill sprida ut det över 100 kvm inne i lådan, så får du ju bara en hundradel av det ljus som skulle kommit växterna till del, om de fått direkt soljus istället.

Och i praktiken kommer du att få avsevärda förluster i spegelsystemet. Så det blir avservärt mindre än 1% av den möjliga belysningen.

Utöver detta så kan det bli en "icketrivial" spegel inne i lådan om allt det insläppta ljuset skall fördelas jämnt över ytan.

Det finns en produkt som jag just nu inte kommer ihåg namnet på, som påminner om det du vill göra.

Det är en typ av "dagsljuslampa". Man sätter en del upp på taket, med någon form av spegelsystem, som samlar in dagsljus, detta reflekteras in i antingen ett rör med invändig spegelyta, eller fiberoptik (knippe med tunna ljusledare). Inomhus så skickas ljuset in i en spegelarmatur.

Detta ger en kraftig upplysning av mörka rum under dagtid.
 
Tack för snabbt svar! Jag köper resonemanget det låter helt rimligt.

Om du kommer på vad "dagsljuslampan" heter, vem som säljer den eller vad man kan söka på för att hitta den på Google, så får du gärna återkomma.
 
Är det uv-lampa du menar?
Det är såna man har i terrarium för att ersätta dagsljus.
 
UV lampa kräver väl elektricitet för att funka? Som jag tolkade Hempularen så behövde hans "dagsljuslampa" ingen el för att lysa upp mörka utrymmen ?
 
Vill kunna lysa upp utan att behöva konsumera el
 
Kolla på ljustunnlar.
 
Mins att jag sett någon video där dom gjorde hål i taket och stoppade ner en petflaska fylld med vatten. Det blev då som en lampa inne i huset. Du kan ha flera sådana i din tunnel.

Var något mer i vattnet också så att alger inte skulle bildas.
 
Jag läste på ett annat forum att det behövs ca 1600 lux för att någonting ska växa.
Utomhus är det ca 100000 lux en klar dag och innanför ett fönster blir det då ca 30000 lux.

Jag vet inte om man kan räkna såhär, men det borde behövas ca 5M2 ljusinsläpp för att lysa upp 100M2 till 1500 lux, vid klart väder.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.