Funderar på att köpa mig en bandsåg. Är detta något att ha tror ni? Köper eventuellt den senare i eftermiddag.

http://www.blocket.se/vi/61199456.htm

Något särskilt jag skall kolla efter eller tänka på? Syns inga tillbehör på bild (främst parallellanslag), hur svårt är det att tillverka dessa själv? Har med mig en rätskiva för att kontrollera att bordet är plant.

Verkar relativt liten vilket skulle passa mig då jag huserar på 15 kvadratmeter. Enda problemet är att det är en trefasmotor och jag har (idiotiskt nog) endast enfas i friggeboden där jag håller till.

Behöver väl ordna med trefas ändå, men jag antar att det även går att byta motor till en enfasmotor? Jag tror det är remdrift på dessa så det borde vara ganska lätt bara man hittar en passande motor?
 
Dra du in trefas istället, det är alltid bra i en sån bod om man använder masiner av olika slag. Och om du ser till att det sitter en trepolig dvärg i matande ände och att det givetvis skyddas av JFB kan du dra och dela upp din 5G2.5 mm2 kabel i din befintliga installation. Om du inte vill sätta en central och då med fördel även grövre matning 6 mm2 och parallellt oberoende dina övriga centraler. Ja, nu blev det lite blandning med din andra tråd men temat är ju samma till viss del.
 
Som du säger. Kolla att bordet på sågen är plant. Det finns en risk att de två "halvorna" där man för in sågbladet inte är i nivå. T ex om någon ställt något tungt på det eller klivit på det av misstag.
För ett par år sedan när jag köpte min begagnad var det inte svårt eller dyrt att beställa reservdelar.
 
Redigerat:
Ja har man turen att bo i Sverige ska man definitivt ha 3-fas. Ingen orsak att leva som en britt eller jänkare.
 
Inte för att det har betydelse för TS men i England har man 230 V till enfas, vet dock inte hur det är med deras trefas... ;)

//Ronnie
 
Ja och det är allt dom har, dom stackarna, enfas livet är inget man skulle önska på sin värsta fiende.


Ska man vara petig så finns det trefas i England, till industrier och sådant, men inte till vanligt folk.
 
vectrex skrev:
Funderar på att köpa mig en bandsåg. Är detta något att ha tror ni? Köper eventuellt den senare i eftermiddag.
Du är modig du. Jag skulle nog vara rädd att någon "BH-vän" här "knyckte" sågen framför ögonen på mig.
 
Den sågen finns i 2 varianter, motor under bord och drivrem upp eller motor på baksidan och direktdrift. Den ser ut att stå mot en vägg och isåfall skulle inte motor på baksidan få plats, så tror det är motor under bordet.

Jag tycker den är lite dyr, dom sågarna brukar ganska ofta gå runt 1000-lappen inklusive sidoanhåll och ibland även geringsanhåll, vilket man dock kanske inte använder så ofta. Ett bra icke egenbyggd sidoanhåll går på ca 800:-

Att kolla på; Incasågen har inte bomberade (konvex form) hjul, sågbladet ska ha tänderna utanför framkanten. Centrerar man bladet på hjulen så gräver tänderna ner sig. Så, kolla att hjulen är släta och fina.

Kolla höjdjusteringen av styrningen ovanför bordet, det "armen" går in i huvudkroppen med 2 shims som ska hålla det glappfritt. Dom där shimsen kan saknas eller vara slitna och då rör sig justeringen lite hursomhelst när man ändrar höjd.

Kullagerna vid styrningen (bakom klingan) kan vara trögrullade men dessa är vanliga skateboard/inlines lager och går att hitta precis varsomhelst till en väldigt billig peng.

Bord (alltså sågytan) byggde jag ett eget eftersom jag tyckte det medföljande alubordet var lite rangligt och litet.
 
Ola C skrev:
Den sågen finns i 2 varianter, motor under bord och drivrem upp eller motor på baksidan och direktdrift. Den ser ut att stå mot en vägg och isåfall skulle inte motor på baksidan få plats, så tror det är motor under bordet.

Jag tycker den är lite dyr, dom sågarna brukar ganska ofta gå runt 1000-lappen inklusive sidoanhåll och ibland även geringsanhåll, vilket man dock kanske inte använder så ofta. Ett bra icke egenbyggd sidoanhåll går på ca 800:-

Att kolla på; Incasågen har inte bomberade (konvex form) hjul, sågbladet ska ha tänderna utanför framkanten. Centrerar man bladet på hjulen så gräver tänderna ner sig. Så, kolla att hjulen är släta och fina.

Kolla höjdjusteringen av styrningen ovanför bordet, det "armen" går in i huvudkroppen med 2 shims som ska hålla det glappfritt. Dom där shimsen kan saknas eller vara slitna och då rör sig justeringen lite hursomhelst när man ändrar höjd.

Kullagerna vid styrningen (bakom klingan) kan vara trögrullade men dessa är vanliga skateboard/inlines lager och går att hitta precis varsomhelst till en väldigt billig peng.

Bord (alltså sågytan) byggde jag ett eget eftersom jag tyckte det medföljande alubordet var lite rangligt och litet.
Tack för hjälpen! Mycket värdefullt. Det finns sidoanhåll vet jag nu. Skall dit och titta om ett par timmar. 1000kr får jag den aldrig för, men är den i bra skick så tänker jag 2000kr, är det också dyrt?

EDIT: Det är versionen med motor under bordet och remdrift.
 
Tja, egentligen inte. Är den i bra skick är den betydligt bättre än en ny bandsåg för 2000:-, det var mest att de dyker upp ofta och billigare än så.

Det jag skrev om höjdjusteringen av styrningen är kanske inte superviktigt, det är enkelt att göra nya shims om de som sitter där är dåliga eller saknas.
 
Alfredo skrev:
Du är modig du. Jag skulle nog vara rädd att någon "BH-vän" här "knyckte" sågen framför ögonen på mig.
Det må så vara hänt i så fall. Jag betvivlar det dock, jag har ju redan haft kontakt med herren som sålde den och han ville inte skicka, det var lokal upphämtning som gällde. Sen är den ju lite dyrare än många liknande som legat på blocket.
 
DennisCA skrev:
Ja och det är allt dom har, dom stackarna, enfas livet är inget man skulle önska på sin värsta fiende.


Ska man vara petig så finns det trefas i England, till industrier och sådant, men inte till vanligt folk.
Ajajaj, så illa alltså!

Ska jag vara ärlig finns det nog några stycken jag skulle unna ett enfas-liv, dock ingen här på forumet kanske jag ska säga för tydlighetens skull. Men sån är jag — grym och illasinnad tvärsigenom! :D

För övrigt verkar sågen riktigt intressant, eftersom säljaren begär att den ska hämtas kanske det går att få ner priset om det blir en snabb, och därmed, enkel affär för honom. Han signalerar ju att han vill bli av med den med minsta möjliga besvär.

//Ronnie
 
  • Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Jag köpte en likadan, fast för 1500kr för två år sen och är mycket nöjd med min hittills. Dock har nu gummit börjat ge upp och bladet är lite småsvårt att styra pga det.
 
Dyrt! Köpte en likadan ( direktdrift) för 800.
 
Ja, det blev köp. Jag betalade nog överpris men strunt samma. Gubben var omöjlig att pruta med. Det är ju småpengar jämfört med en ny.

Jag fick åtminstone en såg i vad jag kan bedöma, absolut toppskick! Den var mer eller mindre oanvänd. Blåste av massa spindelväv och gammalt damm med tryckluft förut och allt är verkligen i nyskick under dammet. Ska gå igenom den lite noggrannare under kommande veckor. Tänkte bland annat slipa av det gamla träunderredet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.