Moving
peroande skrev:
Menar du på allvar att du vill ha ett skriftligt avtal där grannen förbinder sig att flytta din soptunna när du är borta? Antingen funkar det eller så funkar det inte. Funkar det inte suckar man lite och frågar en annan granne nästa gång. Man drar knappast fram en underskriven handling och hävdar avtalsbrott.
Just det men det är ett avtal.
Om du lovar att svara mig så har vi ett avtal.
 
harry73
Visst kan man se det som avtal, men grannen kan likaväl glömma eller resa bort under tiden. Och vad vill du göra då?
ta fram ditt avtal och kräva vite? Jag tycker inte att du har en sunt syn på samarbete mellan grannar
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Moving skrev:
Just det men det är ett avtal.
Om du lovar att svara mig så har vi ett avtal.
Och just här kändes det som att tråden dog.

OBS, jag lovade inget, vi har inget avtal.
 
Moving
harry73 skrev:
Visst kan man se det som avtal, men grannen kan likaväl glömma eller resa bort under tiden. Och vad vill du göra då?
ta fram ditt avtal och kräva vite? Jag tycker inte att du har en sunt syn på samarbete mellan grannar
Som gammal affärsman har jag blivit noga med vad man avtalar. Om jag lovar att dra in din tunna så lovar du mig, löften jag inte skulle kalla avtal till en granne men är samma sak. Muntlighet kan inte påvisas i efterhand, eller inte alltid erinras exakt vad som egentligen var sagt, det skriftliga är bara att ta fram om man glömt.

Om någon glömt är det bara att beklaga, prova igen eller prova med en annan.

I vårt har vi en ensam dam tvärsöver vägen som är polisens ansvariga för vårt område, trampat upp snön, kört bilen här och dragit in tunnor. Så senast har jag bara mailat att vi åker och hoppats att de tar grannansvar, men det funkade inte då 2 tunnor spärrade vägen i grindhålet när vi kom hem, så de stått där 1½-½ vecka och är en klar signal till tjyvar. Ser man sånt, är med i grannansvar och vet att folk är bortresta, är det inte lyckat.

Så jag får vara mer noga och specifik igen som hon hållit med om.
Den mest sysslolösa och hemma svarar aldrig på mail men är finne och kanske inte skriver så bra svenska, då får man ta ett snack igen som förr om ingen annan fungerar.

Det skulle även fungera utan Grannansvar men är man med ska det vara mer seriöst.
Vi tvekade att vara med då vi inte vet vilka som får våra mail och telefon.
 
Redigerat:
Bara nyfiken, hur gör du om grannen bryter ditt skriftliga avtal (glömmer bort att ta in tunnan) och det råkar bli inbrott i din kåk just då? Kräver grannen på självrisken? Drar grannen inför tinget?
Jösses, jag vill inte bo i ditt område.
Jag plogar grannens infarter så hemtjänsten ska komma in, utan att någon ber om det. Till våren kommer grannens son med en flaska fin whisky som tack för hjälpen, utan att någon ber om det. Inget skriftligt, inga hot om rättsprocesser. Bara gemyt och hjälpsamhet.
Fan så bra jag trivs på landet när jag läser sådana här trådar!
 
  • Gilla
Dalbotant och 5 till
  • Laddar…
peroande skrev:
Menar du på allvar att du vill ha ett skriftligt avtal där grannen förbinder sig att flytta din soptunna när du är borta? Antingen funkar det eller så funkar det inte. Funkar det inte suckar man lite och frågar en annan granne nästa gång. Man drar knappast fram en underskriven handling och hävdar avtalsbrott.
Ungefär så tänkte jag också skriva men såg nu att du redan skrivit det.....

Moving, har ni skriftliga avtal hemma om vem som ska tömma diskmaskinen?
Det är ju jättebra att er grannsamverkan (?) stärker gemenskapen i området men grannsamverkan är ingen affärsuppgörelse grannarna emellan, det är en frivilligt påtagen insats att ha lite koll på grannskapet på olika sätt. Vi har grannsamverkan vid sommarstugan men det innebär såvitt jag förstått inte så mycket mer än att möjligen ha lite koll på okända fordon och personer och jag har definitivt inte skrivit på något avtal om varken soptunnor eller ansvar för andras hem. Vill jag ha hjälp med soptunna när jag inte är där så kommunicerar jag med grannen - må det vara via lappar i brevlådan, e-post, muntligen eller brevduva - men jag tänker ju inte tvinga in grannen i någon form av avtal, det är ju helt befängt! En annan fråga; när du ber grannen om hjälp med soptunnan, är denne då medveten om att ett avtal ingås?
Alla får ju såklart leva sitt liv hur de vill - inom lagens råmärken - men personligen hade jag stängt dörren eller skitit i att besvara ditt mejl om du velat ingå avtal om en sådan sak.... Jisses, släpp avtalsjuridiken, strunta i soptunneavtalen och lev lite farligt!
 
Jag har rest upp grannars (tomma) soptunnor flera gånger på väg till brevlådan när de har blåst omkull.
(Soptunnorna blåser omkull alltså, inte grannarna)
Har inget skriftlig avtal om detta, så det kan väl inte vara avtalsbrott?
Egenmäktigt förfarande?

Till saken:
Varför inte ställa undan soptunnan själv innan du åker på semester?
Ställ den på husets skuggsida, så innehållet inte börjar ruttna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Moving skrev:
Om man reser bort ett par veckor och mejlar grannarna runt omkring, kan man förvänta sig att någon drar in soptunna som tömts, ifall de ser den stå och skylta frånvaro för tjuvarna?
Du kan nog inte förvänta dig ett smack. Men om ni nu brukar kommunicera via mail är det väl enkelt att du i mailet ber om att du jättegärna vill att någon snäll granne drar in din tunna.

Observera att du nog även bör be om en accept via mail för annars kommer nog ditt obesvarade "anbud" näppeligen att betraktas som ett ingånget avtal den dag tunnan råkar stå kvar vid vägen. ;)

Jisses... :x
 
Förresten ... Vem drar ut tunnan? Och varför, om ni inte är hemma så producerar ni väl inga sopor?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
ToRy skrev:
Det är ju jättebra att er grannsamverkan (?) stärker gemenskapen i området men grannsamverkan är ingen affärsuppgörelse grannarna emellan, det är en frivilligt påtagen insats att ha lite koll på grannskapet på olika sätt.
Men det här verkar inte vara den vanliga grannsamverkan, TS har ju flera gånger påpekat att det är grannansvar.
 
j.f.s
Norrhyttan skrev:
...
Jag plogar grannens infarter så hemtjänsten ska komma in, utan att någon ber om det. Till våren kommer grannens son med en flaska fin whisky som tack för hjälpen, utan att någon ber om det. Inget skriftligt, inga hot om rättsprocesser. Bara gemyt och hjälpsamhet.
Fan så bra jag trivs på landet när jag läser sådana här trådar!
Har liknande upplevelse. Jag klipper grannarnas (70+ båda två) gräsmatta för att de låter mina barn leka på den och använda den för transportsträcka till sina kompisar. De köper bensin åt mig men jag har försökt avstå från det flera gånger utan framgång. Därtill vattnar vi och tar in posten när endera familj är bortrest. Självklart håller vi koll på okända bilar och personer. Hur enkelt och smidigt som helst. Inte sjutton har vi några skrivna avtal.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Förresten ... Vem drar ut tunnan? Och varför, om ni inte är hemma så producerar ni väl inga sopor?
Fast det är kanske inte så konstigt. På landet har vi tömning varannan torsdag och om vi bara är där på helgerna drar vi ut tunnan söndag innan tömning. Nästan alltid brukar tunnan vara "tillbakadragen" när vi kommer helgen därpå. Och vi har inte ens internet på landet...

Det jag försöker säga är att man kan ju ha en hel del i tunnan som "producerats" innan man reser bort som man inte vill ska stå och stinka i flera veckor.
 
Mitt exempel med plogningen är ganska bra, när jag tänker efter. Jag plogar åt grannen för att jag tycker det tillhör vanligt hyfs. När jag plogar min egen väg tar det inte mer än fem-tio minuter extra att ta hans infarter också, och jag vet att han är beroende av hemtjänsten (han är 93 år) och att hans son bor en bit bort och bara kan ploga på helger.
MEN, om jag skulle behöva ingå ett avtal som håller mig ansvarig om hemtjänsten struntar i att gå in till grannen en gång för att vägen är igensnöad och de inte orkar gå (kan mycket väl hända), och grannen blir allvarligt sjuk av detta eller till och med avlider - då skulle jag inte ta på mig detta alls, inte ens mot betalning.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Detta är så satans dumt att man nästan blir irriterad. Men så blir man inte det utan skrattar bara åt vilka tokar folk har till grannar i stället.

Moving, du ska vara glad att grannarna öht vill prata med dig med denna attityd.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Moving, du ska vara glad att grannarna öht vill prata med dig med denna attityd.
Fast nu verkar det vara så att grannarna föredrar mail...
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.