Konstig undersökning, finns det någonstans på bygganmälan där man kan fylla i "Bostad för tonåring eller annan i familjen"? Mig veterligen är gästhus eller permanentbostad det man brukar få fylla i.

Jag har för övrigt sagt det förut och säger det igen, ändra reglerna så att man inte tvingas följa samma krav vid bygge av komplementsbostadshus som för villor så tror jag att en undersökning som ovan om den genomförs igen kommer se helt annorlunda ut.
 
Bra då slipper man gnället om överbelastade avlopp m.m.
När det gäller bostadsbrist, så påverkar det bara någon prosent, även om alla bygger och hyr ut.
 
G
Lägg ner ATTERFALL bodar otroligt dum idé?
 
Någon mer som tycker det är en usel ide?

Jag vet att "Friggeboden" är en mjölkko för staten och en fristad för byggare, en helt enkelt fantastisk ide!
Tänk om Sverige lärt sig lite mer om vad som händer när man släpper vanligt folk fria, så släpp Attefall fritt det med, helt fritt!
 
  • Gilla
pmm
  • Laddar…
Var det verkligen det som var syftet med Attefallshus - att det skulle lösa bostadsbristen?

Det skulle också vara intressant att veta hur många uthyrningshus det blivit i reella tal. 3% av hur många Attefallshus total?
 
surfarn skrev:
Konstig undersökning, finns det någonstans på bygganmälan där man kan fylla i "Bostad för tonåring eller annan i familjen"? Mig veterligen är gästhus eller permanentbostad det man brukar få fylla i.
Varför tror du att ett företag som beställt en undersökning endast använder myndighetens uppgifter från formulären? Då kunde ju även lokala grundskolan gjort undersökningen. Deras "beställda" undersökning kanske baseras på något annat, varför skulle de annars behöva beställa den? T ex kan den baseras på muntliga uppgifter från ägare av uppförda Attefallhus. Tagna från kommunens listor över vilka dessa är. Kanske mer troligt?

andersmc skrev:
Var det verkligen det som var syftet med Attefallshus - att det skulle lösa bostadsbristen?

Det skulle också vara intressant att veta hur många uthyrningshus det blivit i reella tal. 3% av hur många Attefallshus total?
Ja, det var det:

http://www.mitti.se/attefallshusen-kan-lindra-bostadsbristen-2/

http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...ar/attefallshus-manga-fragor-och-fa-bostader/

Men du har rätt, den absoluta siffran i antalet nya bostäder (för annat än familjens egna tonåringar) är högst intressant. Blev det 1000 nya bostäder i hela landet känns det verkligen skralt med det väsnet som fördes om det hela.
 
Redigerat:
Y
Jag funderar på bygga attefall och erbjuda en Bert Karlsson lösning åt kommunen som då ger mig miljoner per år.
 
Om alla byggde skulle det inte ens täcka 10% av en kull ungdomar. Och det går bara att bygga en gång. Det som jag ser som positivt är den ökade friheten. Vilket visar att maktmissbrukarna före Friggebo hade fel. Vi är på rätt väg, men det tar tid....
 
Yrrol skrev:
Jag funderar på bygga attefall och erbjuda en Bert Karlsson lösning åt kommunen som då ger mig miljoner per år.
Det kommer ge dig vissa andra olägenheter, säkert att de miljonerna är värda det?

pmm skrev:
Om alla byggde skulle det inte ens täcka 10% av en kull ungdomar. Och det går bara att bygga en gång. Det som jag ser som positivt är den ökade friheten. Vilket visar att maktmissbrukarna före Friggebo hade fel. Vi är på rätt väg, men det tar tid....
Det tror jag inte alls på. Har du en enda officiell siffra som stöder det påståendet? Om "alla" byggde skulle det bli ganska många nya bostäder, dock på platser som kanske inte efterfrågas just av de bostadslösa (t ex studenter). Och ja, man bygger bara en gång, men de unga bor och flyttar snart vidare, och sedan kommer nästa kull. Så en endaste bostad är hem för flera under ett fåtal år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.