Hejsan!

Finns det någon som vet hur mycket man kan tjäna på att måla huset utvändigt själv. Då köper vi färgen och verktygen själva också.
 
Vad är det för hus??
Bygger du Älvsbyhus levereras det bara "skyddsmålat"/grundmålat. Man får måla det själva. Men som ägare till älvsbyhus har man väldigt förmånlig rabatt hos flügger färg handlare.
Kanske är flera leverantörer som har så bra rabatt men inga som jag vet om.
 
Om Du nu räknar tre lager så är det alltså grundfärg samt två lager då. Hur stort är huset ? Hur lätt är det att komma åt?

Vår målare som målade en del invändigt sade att vårt sutteränghus (ca 70 kvm per plan) exkusive ställning skulle kosta ca 35-40 000 att måla.
Vi har lagt ner í runda slängar under 10 000 på färg och målat själva. Med pensel dessutom - målare kör ju roller som aldrig mättar på samma sätt.

Tyvärr vet jag itne om prisuppgiften var med eller utan färg. Färg är dyrt - men där skal man aldrig köpa billig färg - dne är inte riktigt bra helt enkelt. Finns ju sådana som gillar å måla ofta ;-)

Ställningen fick vi låna av granne förresten. Penslar - ja det gick åt en tio femton styckna - vi rengjorde ju våra mellan varven, men jag vet många som använder slänger å sedan tar en ny.

Apropos rabatter wå kan ma få det hos de flesta färghandlare när man handlar mer s a s.
 
Bygger ett Anebyhus - i plans.
 
Har ett nybyggt 1.5 plans hus, det gick åt totalt 160 liter (grund, kvistlack, olja, färdigfärg) en grundstrykning och två färdig. Landade med groteskt stor rabbat via föräldrarnas bekanta på cirkus 10 000. Grannen, vars hus blev klart nu i september, betalade 50 000 kr inkl moms för att få det målat. Två gubbar jobbade unden det där ganska snabbt, för mig tog det 2.5 månader av helg och kvällsslit... Men att spara 40 000 kr är ju alltid roligt, det kan man ju ha mer nytta för :)
 
1-plans i TYR storlek går det åt ca 70 liter till väggar.. 40 liter till gavlar, fönster o lite sånt..
 
Vi målade alla brädor innan de sattes på huset, ca 120 l Falu Rödfärg... Fick ett bra pris så totalt så kostade det 6000 kr. Brädorna målades två gånger.
 
Hej,

Bygger med Eksjöhus och väggarna kommer grundade, om man utför utvändig målning själv dras 20 000 av på målningsentrepenaden. Vi bygger 1,5 plan och tänker måla själva. Blir till att bjuda in tjocka släkten och se till att många hjälper till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.