Nu ligger plast i botten för att förhindra markfukt. Allt grus på plats. Markröret ni ser längs högra kanten la jag ner för att få bort vatten från farstukvistens tak vars stuprör tidigare bara släppte ut vattnet direkt på mark. Stupröret från attefallshuset kommer sen också gå ner i detta rör längst bort i huset. Återstår att lägga sista 5 meterna rör och leda ut detta genom häcken ut för slänten. Allt virke levereras på fredag och på lördag börjar jag med golvbjälklaget.



20150520_134324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Golvbjälklaget är nästa klart. Nu ska det kottlas mellan varje balk.

20150524_175949.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Långsidorna byggs liggande på plats.

20150529_174924.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Långsidorna är resta. Det skiljer 40cm höjd mellan de båda sidorna (även om det kanske inte syns på denna bild) Det blir som sagt ett 6 graders lutande platt tak på detta.

20150529_203922.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rådalen och 2 till
  • Laddar…
Jo just det. Så här såg golvbjälklaget ut innan väggarna byggdes .....
20150528_135827.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Väggarna klara. 120x45 virke. Senare ska 45x45 reglas upp på insidan så väggarna kommer få 165 mm isolering.

20150603_201823.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Det är ju precis ett sådant hus jag tänkt bygga! Började rita mha ett ritprogram men det var knepigt att lära sig så jag fastnade där. Vad har du för dimensioner på reglar i golvbjälklaget och taket, och övre delen av väggarna?. Har precis samma tankar om att sänka ner huset en aning så att innergolvet kommer i nivå med marken. Mitt hus kommer att byggas på en bergssluttning så det blir inga problem med dräneringen tror jag.
 
Golv och tak. 220×45 60c/c. Bärlinor på långväggarna är limträ 230×56.
 
20150611_123123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150616_170711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jerker Sundgren och 4 till
  • Laddar…
Det behövs kanske så kraftiga bärlinor. Har tittat lite på färdiga byggsatser och de verkar generellt betydligt klenare i stommen. Själv ska jag bygga på Tjörn så det blir nog lite lägre snölast i beräkningen.
Har funderat en del på ev fuktproblem. Tänker nog lägga cellplastisolering mot marken för att minska problemet med att varm fuktig luft utifrån kondenseras mot den kalla marken på sommaren. Är nog lite paranoid när det gäller fukt.
 
För någon dag sedan fick vi papper från Roslagsvatten om att vi ska göra en servisanmälan om avlopp/vatten mm. De skickar ut till alla som får startbesked/bygglov enl rutin. Om det anses som en lägenhet som kan användas som permanent bostad så kostar det enigt nuvarande taxa 28800kr. Den springande punkten i vårt fall om vi ska betala denne icke attefallsanpassade höga avgift är om det finns kök eller inte. Så ställer vi dit en microvågsugn så att det finns matlagnings möjligheter så får vi snällt betala 28 800kr till Roslagsvatten. Handläggaren på Roslagsvatten medgav att avgiften inte hängde med i utvecklingen av attefallshus. Hon sa att man ser över detta. Min gissning är att det i framtiden kommer en mer anpassad taxa för attefallshus. Så vi (frugan och jag) bestämde att vi inte kommer ha kök i stugan nu. I framtiden när vi hyr ut det så kommer vi givetvis installera en micro och anmäla detta till roslagsvatten och betala den avgift som då gäller.

Alltså taxa enligt nuvarande bestämmelser : Toa/dusch + "kök i form av micro" = 28800kr
Toa/dusch + "äta hemma hos mamma" = 0kr
 
  • Gilla
KasperStensattaren och 7 till
  • Laddar…
En del kommuner försöker aktivt att sätta käppar i hjulen för Attefallshus. Kanske politiskt betingat. Vad har ni för färg på styret?
 
  • Gilla
stenolof
  • Laddar…
Kul att du lägger upp bilder om bygge och även om avgifter och kommunkrångel. Mycket informativ tråd!
 
  • Gilla
Fredde163 och 4 till
  • Laddar…
Limträet i bärlinorna bör kunna bytas ut mot 45X195 utan problem som jag ser det. Med CC60 på regelstommen så blir ju lasterna väldigt låga ändå
 
  • Gilla
sibbor och 1 till
  • Laddar…
Panelen är på plats och målad en gång. Sockelskiva i stenmateriel längs ner på den del av väggen som hamnar under trall runt huset. Just nu fixas det med entrén. En liten mur kant runt entrén så det blir ett trappsteg ner till dörren.

20150626_083811.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredde163 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.