Behöver hjälp (=goda råd).
Vi har ett sovloft på landet med en väggfast stege med rundpinnar som funkar bra för ungdomar som ska upp och sova. Vi "åldringar" inser att det inte kommer funka för oss i längden utan tänker byta ut den mot en "fällbar" lofttrappa med platta steg.
Mitt bekymmer är att lofttrappan/stegen tar upp hela dörröppningen in till köket då den lätt sticker ut 100 cm från väggen i utfällt läge (takhöjd 255 cm). Alltså måste den fällas in mest hela tiden, men givetvis måste man kunna fälla ut den uppifrån loftet och det är där jag går bet. Har kollat på färdiga fällbara stegar (t ex den här) men de verkar vara "ofällbara" från loftet.
Hur gör jag istället?
 
Har du några bilder som visar hur det ser ut nu?

Överlag så är det inte helt enkelt utan automatik. Kanske ni kan köpa en "linear actuator" på aliexpress och skjuta ut/dra in trappan med elektrisk styrning? Det kanske funkar om man sätter hjul nedtill och någon slags gångjärn uppe.

Jag skulle också kunna tänka mig en trappa på hjul som hålls fast mot väggen med magneter. Då borde det gå att ha en mekanism som drar loss trappan från magneterna. Typ en spak eller liknande.
 
Inte världens bästa bild :) men den visar nuvarande stege som sticker upp genom hålet. Till höger strax utanför bild finns en vägg som sätter begränsningen hur långt utskjut stegen kan ha och som också kräver att man skjuter in stegen normalt. annars kommer man inte in storstugan...
FullSizeRender.jpg

En elektrisk lösning känns overkill, jag hade snarare tänkt en annan konstruktion med en trappa som sticker upp och ger hävstångsmöjlighet. men det kanske är för optimistiskt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.