Du kommer inte kunna räkna hem en LLVP inom rimlig tid med så låga priser.
Om jag var du skulle jag fundera på FTX ventilation istället. Sparar en del pengar och (viktigare) ger bättre innomhusklimat. Bra både för huset och de som bor i det.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pelle242 skrev:
Du kommer inte kunna räkna hem en LLVP inom rimlig tid med så låga priser.
Om jag var du skulle jag fundera på FTX ventilation istället. Sparar en del pengar och (viktigare) ger bättre innomhusklimat. Bra både för huset och de som bor i det.
Jo jag hade ingen aning om FTX före det tipsades om det i tråden. Verkar onekligen intressant att räkna på. Jag ska släppa tanken på att installera en luftvärmepump i samband med inflytt :)
 
mebbo skrev:
Heheh, fast enligt Elskling så verkar det ligga på 60.5 öre kWh på 1 års avtal och ca 69 öre kWh för 3 år bundet. Iofs är det ju rätt OK.
Är det el- eller fjärrvärmepriser? Elskling är väl en elsite? När det gäller el så måste man ju också lägga på överföringsavgiften.
 
pelpet skrev:
Är det el- eller fjärrvärmepriser? Elskling är väl en elsite? När det gäller el så måste man ju också lägga på överföringsavgiften.
Och allt annat... Fjärrvärmepriserna brukar dock vara förbrukning rakt av. Kanske med någon fast månadskostnad också.

Elpriser kan tydligen bli hur krångliga som helst idag (vi har t ex dessutom en effekttaxa ovanpå allt annat).
 
Vi har 67 öre/kWh plus 4025 kr/år, med vår förbrukning blir totalkostnaden ca 93 öre/kWh 15500kWh), om vi skulle förbruka dubbla energimängden så skulle totalkostnaden hamna på ca 80 öre/kWh (31000kWh), men om vi skulle halvera förbrukningen så skulle totalkostnaden bli ca 119 öre/kWh (7750kWh) och det är ungefär vad elen kostar (bara den rörliga delen, inklusive elcertifikat, elöverföring moms mm).
 
Jag betalar ~40 öre/kWh för förbrukning av fjärrvärme och inget mer. (Fast så betalade jag extra för installationen, 100TKr för 7-8 år sedan).

Jag löser alltså värmeproblem i huset, inte genom att täta dragiga fönster, utan genom att sätta upp ett element till... ;) (Nåja, det är faktiskt nästan sant. Gammalt hus med dålig isolering. Ca 22000 kWh/år i värme/varmvatten).
 
mebbo skrev:
Tack! Ser inte ut som det var någon jätteinvestering med en bättre reglercentral, så det är ju positivt. Enligt hemsidan så verkar Skekraft ha cirka 52,8 öre kWh på fjärrvärme om jag såg rätt.
Men om man kollar på Skekrafts sida så ser man den fasta avgiften är effektbaserad och baseras på förbrukningen i dec, jan & feb.
Oavsett om man förbrukar 15 eller 30MWh så blir totalpriset ca 84öre/kWh.

Då kan det väl absolut löna sig att minska sitt energibehov för uppvärmning.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
84 öre/kWh är fortfarande minst 30 öre/kWh billigare än elen. Ungefär 45% av energiförbrukningen förbrukar vi under dec-jan-feb.
 
Demmpa skrev:
84 öre/kWh är fortfarande minst 30 öre/kWh billigare än elen. Ungefär 45% av energiförbrukningen förbrukar vi under dec-jan-feb.
Är det medräknat COP, dvs att man får mer värme än elen med värmepump?
 
Nej det är det inte men vintertid då mest energi/tidsenhet går åt ligger ofta en LLVP/LVVP nära 1 i COP-värde plus att elpriset också är högre.
 
Peter2400 skrev:
Men om man kollar på Skekrafts sida så ser man den fasta avgiften är effektbaserad och baseras på förbrukningen i dec, jan & feb.
Oavsett om man förbrukar 15 eller 30MWh så blir totalpriset ca 84öre/kWh.

Då kan det väl absolut löna sig att minska sitt energibehov för uppvärmning.
Man kan inte baka ihop det på det viset. Nuvarande förbrukning uppges vara 19400 kWh per år. Då är det redan den lägsta fasta avgiften. Eller den lägsta halvfasta avgiften kanske man borde säga. Sänker du förbrukningen från detta så sparar du endast den rörliga kostnaden 53,8 öre/kWh. Det vore en annan sak om förbrukningen låg strax över 20000 kWh / år. Då skulle det bli en större besparing av att komma ner under 20000.
 
Avemo skrev:
Man kan inte baka ihop det på det viset. Nuvarande förbrukning uppges vara 19400 kWh per år. Då är det redan den lägsta fasta avgiften. Eller den lägsta halvfasta avgiften kanske man borde säga. Sänker du förbrukningen från detta så sparar du endast den rörliga kostnaden 53,8 öre/kWh. Det vore en annan sak om förbrukningen låg strax över 20000 kWh / år. Då skulle det bli en större besparing av att komma ner under 20000.
Har du tittat på Skekrafts hemsida?
Det är den debiteringsgrundande effekten
som bestämmer årsavgiften, lägsta fasta avgiften baseras på 7kW och blir då
7x650:- = 4550:-/år.
Om TS hus redan nu har den lägsta avgiften vet väl bara tidigare ägare.
 
Peter2400 skrev:
Har du tittat på Skekrafts hemsida?
Det är den debiteringsgrundande effekten
som bestämmer årsavgiften, lägsta fasta avgiften baseras på 7kW och blir då
7x650:- = 4550:-/år.
Om TS hus redan nu har den lägsta avgiften vet väl bara tidigare ägare.
Nu kanske detta är en onödig fördjupning. Jag tittade på diagrammet som du bifogade. Det var tydligen en förenkling, men det är fortfarande fel att anta att besparingen blir som om hela priset var rörligt. Den debiteringsgrundande effekten avrundas till närmaste heltal vilket innebär att upp till 7,5 kW debiteras som 7 kW. Det innebär att man kan förbruka upp till 7050 kWh under december, januari och februari sammanlagt och ändå betala lägsta taxa.

https://www.skekraft.se/wp-content/uploads/2014/06/SK-effektomrakning_2015.pdf

Jag vet inte om det lönar sig ekonomiskt att komplettera med en luftvärmepump i Mebbos fall. Det är lättare att spara pengar på den om huset har direktel. Detta dels eftersom el är dyrare ä fjärrvärme och dels eftersom direktelen har lättare att samspela med en extra värmekälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.