cattis skrev:
På husexpo står alla hus på torpargrund, jag undrar om det inte är ganska provisoriska såna oxå och att det kanske är därför det blir lite snett och vint, man kan ju misstänka att det kostar MYCKET att ha en plats där så ha det i rent kontorssyfte måste ju va onödigt...
Just de provisoriska torpargrunderna är en anledning till att många av husen inte är representativa.

Nåja, jag har varit där många gånger och de första gångerna när man var helt vilse så var det nog givande. Bor man i närheten av Stockholm så har man ingen ursäkt för att inte åka dit. Jag skulle dock inte råda någon att åka från Skåne till Stockholm bara för att gå på HusExpo.
 
Man kan testa Göteborg, kanske dom bygger bättre där ;D
 
Samtidigt tror jag att om dom inte är intresserad att få nya kunder är bättre att dom visar det på en gång.

Jag har varit med om flera som visade jätte intresse, bad oss att skicka in vår ritning och ALDRIG hörde av sig igen.
T o med efter många påringningar och påminelsen, fick vi aldrig en offert från dom :-/
 
Personligen tycker jag att det är rätt skönt att slippa en påträngande försäljare som hänger på direkt man kliver innanför dörren. Jag uppskattar verkligen att de sitter inne och håller käft till man frågar nåt. OK, de får säga "Hej" då.    :D

Överhuvudtaget är jag förvånad av flera som nästan förväntar sig att röda mattan ska fram för "Här kommer minsann jag med stora plånboken". Precis om om försäljaren missar att få stoppa just dina två miljoner i sin egen ficka.  ::)

Sanningen är den, att trots att du gjorde affär med den trevligaste försäljaren, så finns det inget som säger att det är just han/hon som är bäst och ärligast i slutändan.
Vem vet om det inte är en Sol- och vårare?
Försök ta referenser istället på folk så du VET att de är bra att ha att göra med. Försök se förbi det första intrycket till du vet bättre.  Du ska ju trots allt bara köpa ett hus - inte inleda ett förhållande.
 
Hmmm, med eftertanke har du inte så fel KarlXII ;)
Men om man skickar en ritning, måste du hålla med att dom kunde i alla fall ringa tillbaka och tacka nej, om dom inte vill göra det och inte säga ja visst och strunta att höra av sig.
Det är i högsta grad oprofessionellt.
 
Jag skulle tippa att hussäljarna snackar minst lika mycket skit om oss kunder som vi snackar skit om dem. :) Precis som det finns bra och dåliga säljare så finns det bra och dåliga husköpare... Det kan inte vara lätt att vara hussäljare.


Såg förresten idag att Götenehus söker säljare till Uppsala. Man kanske skulle ta och slänga in en ansökan...
 
General Failure: Hörde någon gång under Jura-perioden någon nämna att "Kunden har alltid rätt" men det var också under Jura-perioden när dinosaurierna härskade ;)

/Stefan
 
Stefan skrev:
General Failure: Hörde någon gång under Jura-perioden någon nämna att "Kunden har alltid rätt" men det var också under Jura-perioden när dinosaurierna härskade  ;)

/Stefan
Jo, det där var väl ett mantra som man hörde på 80-talet. Om kunden alltid har rätt är det inte konstigt att det "alltid" blir fel.
 
"Kunden har alltid rätt" gäller med följande undantag:

På IKEA har kunden alltid fel!

Har tidigare jobbat där, så det är av egen erfarenhet.
 
Ja, men vad innebär "kunden har alltid rätt" egentligen? "Nejdetbehövsingenbärandeväggdär"-rätt eller "Nejvivillhelsthagulatapeter"-rätt?
 
Jag skulle vilja att "Kunden har alltid rätt" = Lyssna på kunden och försök sedan att uppfylla det ;D

Är det heltokigt tex borttagandet av en bärande vägg så ska dom som proffs på det hela vägra blankt. Annars borde det mesta vara utförbart
 
Jag måste säga att jag tycker det blivit en ganska dramatisk förändring på säljares vilja att framstå som "service minded". Gäller för övrigt inte bara hussäljare utan överallt.

Men undantag finns givetvis, ett sådant är faktiskt vår säljare på Älvsbyhus som även efter köpet är trevlig och tillmötesgående.
 
Kunden har alltid rätt!!! :) Det är upptill den potentiella leverantören att lösa det tekniska problemet på ett kostnadseffektivtsätt som kunden kan accaptera. För en enfamiljs villa kan man, i regel, lösa all problem som bärande väggar med extra balkar eller ersätta standardbalkar med limträ och d.y.
 
Det är på "marginalköparna" som säljarna tjänar de extra slantarna. Dvs kan säljaren göra 1-2 avslut till under året så kan provisionen bli mycket hög.

Att en säljare då pompöst sitter med benen på skrivbordet och ignorant tittar på en potentiell kund, samtidigt som han pratar i telefon och inte anstränger sig för att ens erkänna denna "nya" kund med en nickning.
Det är inte servicevilja.

Sannorlikheten att han (för det är ofta manliga säljare) i ett senare skede kommer vara den som "går de där extra stegen" för att få en nöjd kund är närapå obefintlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.