Hej
Efter lite tveksamheter föll valet på Worx 796E, jag räknade med lite problem men den klipper fint dock inte problemfritt. Första starten så gick den på hemslingan och sökte hela varvet runt till den kom mot grannens tomt, då gick den höger och snurrade och försökte stånga sig igenom häcken.

Till saken hör att min tomt gränsar mot två grannar som har HQ 220 och just där strular det med slingan, trodde efter vad jag läst att detta inte skulle vara ett problem. Det är ca 1,5-2 meter mellan slingorna.

Flytta tråden lite till är ett steg, men man vill ju inte ha hur mycket oklippt yta som helst. Någon som har erfarenheten och tips på åtgärd. Detta är det enda jag upptäck som ett problem i nuläget.

Tack på förhand.
 
Hej

Har exakt samma bekymmer, installerade min igår och själva klippning är inga bekymmer men när den söker efter laddstationen och skall följa slingan hem så ballar den ur så fort den närmar sig grannens slina som är en HQ.

Drar han ur sin sladd så funkar allt klockrent. Fick tipset av worx service center att testa att lägga slinga som ligger mot grannens tomt i flera vändor så från a-b sen tillbaka till a å sen vidare till b igen, koppla på den på befintliga slingan igen, detta ska tydligen fungera för vissa så tänkte testa detta under morgondagen.
 
camitz1 skrev:
Hej

Har exakt samma bekymmer, installerade min igår och själva klippning är inga bekymmer men när den söker efter laddstationen och skall följa slingan hem så ballar den ur så fort den närmar sig grannens slina som är en HQ.

Drar han ur sin sladd så funkar allt klockrent. Fick tipset av worx service center att testa att lägga slinga som ligger mot grannens tomt i flera vändor så från a-b sen tillbaka till a å sen vidare till b igen, koppla på den på befintliga slingan igen, detta ska tydligen fungera för vissa så tänkte testa detta under morgondagen.
Det kan inte vara meningen att man ska behöva trixa, det ska bara funka, tvivlar på att du får det att funka, alternativet blir att skaffa en HQ eller som jag gjorde istället en Gardena (HQ) som bara funkar rakt av utan problem tyvärr, gillade min maskin, den dagen problemet är löst så är det ett absolut alternativ.
 
har samma problem!! Lägger man trådar parallellt eller som en slinga fram och tillbaka? Hur långt avstånd mellan trådarna?
 
Jag tror inte det hjälper att lägga slingan fram och tillbaka, för jag antar att ni menar att lägga den så tätt att gräsklipparen bara kör rakt över som vid en ö. Anledningen att det funkar att skapa öar på det sättet är ju att signalerna som går åt varsitt håll tar ut varann så att gräsklipparen inte känner att det finns någon kabel där. Då kommer ju följaktligen inte signalen att bli starkare genom att man gör på det sättet.

Men jag kan ha fel, så testa om ni vill!
 
peternicklas
nikbei skrev:
Hej
Efter lite tveksamheter föll valet på Worx 796E, jag räknade med lite problem men den klipper fint dock inte problemfritt. Första starten så gick den på hemslingan och sökte hela varvet runt till den kom mot grannens tomt, då gick den höger och snurrade och försökte stånga sig igenom häcken.

Till saken hör att min tomt gränsar mot två grannar som har HQ 220 och just där strular det med slingan, trodde efter vad jag läst att detta inte skulle vara ett problem. Det är ca 1,5-2 meter mellan slingorna.

Flytta tråden lite till är ett steg, men man vill ju inte ha hur mycket oklippt yta som helst. Någon som har erfarenheten och tips på åtgärd. Detta är det enda jag upptäck som ett problem i nuläget.

Tack på förhand.
Skulle nog vilja påstå att ni har fel på era laddstationer. Min från 2013 ligger på c:a 70 cm. från en HQ 220 och det fungerar utan problem.
 
Har heller inga problem. Gränsar till 3 grannar med HQ 220 årsmodeller 2012, 2013 och 2014. Har själv en 790. Tror också på fel på laddstation.
 
Du kan be grannen att prova med en annan pinkod för att se om det blir någon skillnad. På 220 varierar signalen beroende på pinkod så att det ska vara möjligt att köra flera HQ på samma gräsmatta med överlappanďe kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.