Har köpt en 330xd till min mor som jag ska installera nästa vecka, men innan jag drar slingan och guiderna kan ni väl titta på min skiss att jag tänkt rätt?
Så jag slipper dra om 400m kabel :/
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Njae, inte riktigt kanske.
Vad är de ljusgråa partierna ? I ett skede tillåter du roboten att gå över de via guide 2 men sen avgränsar du den nordöstra partiet med begränsningskabel. Guide 1 skulle jag (som du riitat) istället dra ut till den yttre delen av begränsningskabeln. Kan du lägga in en ren bild utan begränsningskabel och guidekablar så ska jag se om jag hinner delge hur jag istället skulle dragit kablarna.
 
Jag hade gränsat av även det vänstra grå området och bara gjort en passage över som guiden går genom.
 
Ja, gör bara en smal passage över den gråa gången så att klipparen inte kör där onödigt mycket, 60-100 cm nånting, och dra guidekabeln igenom.

Till höger funkar det bättre om guidekabeln går hela vägen upp till tomtens ytterkant, lämpligtvis i mitten av bilden, i stället för att svänga tillbaka mot huset. Tänk på att det ska vara så lätt som möjligt för klipparen att hitta guiden var den än befinner sig.

Annars helt ok, och det hade funkat som du tänkt också, men det finns alltså utrymme för förbättringar!
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis så! Du kan ju själv välja var du vill att gräsklipparen ska korsa vägen, det kanske är bättre om den gör det närmare huset? Eller om den gör det så långt från huset som möjligt?

På höger sida är det bättre nu, men jag hade flyttat guiden lite mer åt vänster för att minimera söktiden. Men nu är vi inne på riktigt petiga detaljer! :)
 
Stort tack för alla svar, det gråa partiet är stenplattor i samma höjd som gräsmattan.
Bifogar en tom bild om någon vill rita och en med hur jag tror ni menade
 
Såhär är ett alternativ också. Då blir huvudhuset som en Ö. Brunnen räknar jag med att är så pass hög att den inte behöver slingas in. Fördelen också med mitt förslag är att du kan få in en guide nere vid hus 2 och hus 3. Basstationen ser kanske lite inklämd ut där den står. Bastationen ska ju stå i centrum av trädgården där det är som mest klippyta. Ev. borde basstationen (med min dragning av kabeln) placeras enligt den mörkgröna placeringen (dock med en lite annorlunda kabeldragning då också). Basstationen ska ju helst inte stå i direktsol och sedan får man ju ofta ta hänsyn till vart det finns eluttag också för den.
Robotinstallation.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mortimer's förslag köper jag kan inte riktigt. Är laddstationen placerad på en ö så ska guiderna kopplas till samma ö. Det kanske funkar iallafall men dumt att chansa om det inte är rekommenderat att göra så.
 
quick skrev:
Mortimer's förslag köper jag kan inte riktigt. Är laddstationen placerad på en ö så ska guiderna kopplas till samma ö. Det kanske funkar iallafall men dumt att chansa om det inte är rekommenderat att göra så.
Helt rätt. Det är inte helt optimalt med att låta huvudhuset vara som en Ö, tror inte ens HQ/Gardena rekommenderar det. Man kommer ju förbi det om man istället väljer att ställa basstationen i ytterkanten av tomten (eldragningen som man måste lösa på något sätt då)
 
mortimer skrev:
Helt rätt. Det är inte helt optimalt med att låta huvudhuset vara som en Ö, tror inte ens HQ/Gardena rekommenderar det. Man kommer ju förbi det om man istället väljer att ställa basstationen i ytterkanten av tomten (eldragningen som man måste lösa på något sätt då)
Det går ju men i detta fall med en 330X så tror jag den hittar till dom områdena ändå med hjälp av GPS:en. Om nu TS vill att den ska klippa där.
 
Nu har iaf TS fått lite olika scenarion över hur han/hon kan dra kabeln.
 
mortimer skrev:
Nu har iaf TS fått lite olika scenarion över hur han/hon kan dra kabeln.
Ja det har han verkligen, det kan han inte klaga på 😜
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.