Gräs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej,
Behöver lite råd och tips inför valet av klippare. Trädgården är ganska komplex med en hel del träd och buskar.
Total klippyta är ca. 1700kvm.

Är det bäst med en rejäl klippare eller skall man istället satsa på två lite mindre?
 
Funkar det att ha laddstationen längs husets långsida till höger i bild? Om du sätter en Husqvarna 320 där och drar en guidekabel åt vardera hållet ända fram till den markerade vägen in till grusplanen så fixar den det galant. Roboten kommer i så fall att klippa även vid plattorna men gör en passage på ungefär 60 cm precis i övre vänstra hörnet på ritningen så kör den inte runt där en massa i onödan. Träd behöver du inte ringa in som öar, men du kan göra det om du inte vill att den ska stöta emot.

Det går även att låta den gå över vägen, som jag antar är grusad, om du inte vill att den ska gå på plattorna. Du vet själv var det passar bäst att dra kabel och var den kan gå utan att störa.

Förutsätter att du inte har några extrema lutningar som inte framgår.
 
320 har bara en guideslinga. Men den kan ju följa begränsningskabeln. Förslagsvis då neråt i bild och ut till området på 200m2. Alternativet är att gå upp på en 330X den kostar några tusen till men har dubbla guideslingor, Gps och det följer med mer begränsningskabel.
 
quick skrev:
320 har bara en guideslinga. Men den kan ju följa begränsningskabeln. Förslagsvis då neråt i bild och ut till området på 200m2. Alternativet är att gå upp på en 330X den kostar några tusen till men har dubbla guideslingor, Gps och det följer med mer begränsningskabel.
Tack för rättelsen! 230 eller 330 i så fall ja. Men det går såklart att lösa med en guidekabel också som du säger.
 
Kan ju gå beror på lite vilka avstånd det är men om man sätter laddstationen bredvid plattorna och sen drar guiden en lite sväng ut på 700m2 området och sen tillbaka och hela vägen runt huset. Jag tycker att man får väldigt mycket extra för dom tusenlapparna mer som en 330x kostar.
 
En eller två guider är inte avgörande, klipparen kommer hitta runt oavsett. Placeringen av laddstationen är betydligt viktigare för funktionen. Guiderna ska mer ses som ett hjälpmedel än en nödvändighet.

Men en 330X är med dubbla batterier, dubbla guider, gps och ett större installationspaket helt klart det bättre valet jämfört med 320 eftersom det inte skiljer så mycket i pris.
Har själv en 330X och tycker den är prisvärd, jämförde innan köp med Stigas större modeller som faktiskt är rejält dyrare.
 
...
 
Tusen tack!
Jag skall kolla närmare på 330X men då tycker ni alltså inte att man istället skall ha två "mindre" utan en lite rejälare bör klara jobbet.
 
Ska du ha två mindre så får du köpa två 310 som kostar 16900 kr styck mot en 330X som kostar 26900kr (listpriser). Vilket blir 6900kr mindre då får du dessutom GPS:en, vädertimer och 1200m2 mer klippkapacitet. Så ja jag tycker du ska köpa en större i stället för två mindre. Det ända som tala för två istället för en är om det är omöjligt för klipparen att själv ta sig mellan två klippområden.

Ångrar nästan själv att jag inte köpte en 330X till mina 660m2, mest för den högre ballfaktor då 😜
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Kan bara instämma. De större och dyrare modellerna har massor av användbara funktioner som de billiga saknar, så en stor är nästan alltid bättre än två små.
 
Två klippare bör även innebära dubblerade servicekostnader när det börjar bli dags för sånt:rolleyes:
 
peternicklas
Finns fler alternativ än HQ. Titta på Robomow eller Worx stora modell. Worx klarar ytan utan guidekabel.
 
peternicklas skrev:
Finns fler alternativ än HQ. Titta på Robomow eller Worx stora modell. Worx klarar ytan utan guidekabel.
En HQ klara det utan guide oxå. Men det funkar ju så mycket smidigare med en.
 
funderar på att beställa hem en robomow MS 1800...

men har några funderingar, behöver man köpa till mer tråd eller något sånt?

vad är skillanden mellan MS1800 och rs622 är RS den nya modell för 2015? skiller ju lite i pris

IMG_0421.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
legion skrev:
Två klippare bör även innebära dubblerade servicekostnader när det börjar bli dags för sånt:rolleyes:
Och dubbelt så mycket som kan gå sönder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.