291 299 läst · 377 svar
291k läst
377 svar
Jajada bygger stenhus
I och med att det är isolering i mitten så går det ju faktiskt inte åt så många säckar, cirka 40liter per meter för just denna storlek (3 säckar/meter). Däremot skulle den fortfarande inte kunna ta så mycket vikt. På plan 2 kommer jag platsgjuta en balk över fönsterpartiet som också bär nockbalken för takkupan. Denna balk blir 150*400mm plus 100*400 på utsida vägg (tar enbart egenlast och gjuts enbart eftersom det är lättast att gjuta båda sidorna. Så där kommer gå åt cirka 350liter betong (27 säckar).
Jag kan också lägga till att jag kommer armera valvet så att nästan ingen last kommer gå ner på min modifierade balk. Vill inte ta några onödiga risker med den .
Jag kan också lägga till att jag kommer armera valvet så att nästan ingen last kommer gå ner på min modifierade balk. Vill inte ta några onödiga risker med den .
För en tid sedan efterfrågade någon lite skisser på huset. Här är planritningen.
Vi har gort mindre förändringar efter dessa ritningar. Badrumsdörren är flyttad mot garderoberna och dessa ligger mot ytterväggen. Detta för att inte dörrarna skall krocka. Placering av köksskåp, spis mm. i köket kommer också bli ganska annorlunda även om skafferiet och vedspisen är på rätt plats.
Plan 2 stämmer fint.
Vi har gort mindre förändringar efter dessa ritningar. Badrumsdörren är flyttad mot garderoberna och dessa ligger mot ytterväggen. Detta för att inte dörrarna skall krocka. Placering av köksskåp, spis mm. i köket kommer också bli ganska annorlunda även om skafferiet och vedspisen är på rätt plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plan 2 stämmer fint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hm, Fort Jajada får det bli!
Så här kan det gå när man murar på efter mörkrets inbrott. Jag murade med pannlampa och var nöjd över hur mycket jag hade hunnit med tills jag dagen efter fick så att jag lagt ett hörnblock åt fel håll. Bara att rätta till, men jag bjuder gärna på den.
här har jag påbörjat murningen av hjärtväggen, inte så spännande men visar den bara för att få med hur slangar kan dras inne i blockets kanal. Det kräver bara att man tänkt till och mätt in rören ordentligt innan gjutningen av bottenplattan.
Dörröppning och synlig armering som förtagning in i anslutande vägg.
Alla väggar på muras. 19cm hjärtvägg, vindupptagande tvärväggar 15cm, övriga bärande 12cm och icke bärande 9cm. Det är inte speciellt jobbigt att mura med olika tjocklekar och att det blir billigare och nättare (nåja) väggar gör att det inte ens är att fundera på att gå upp i dimension i onödan.
Foto från vardagsrummet in mot matsalen. 2600mm i takhöjd blir det. Vi tycker om att kunna ha lugn och ro när det behövs men för en öppnare känsla har vi dubbeldörrar mellan rummen på plan 1 så öppningen på bilden är 1350mm bred.
Efter lite justering av kanalstorleken med hålsåg så gick det alldeles utmärkt att även dra centraldammsugarrör inne i stenen. Detta foto är på kanalen i en 15cm-vägg.
Matsal-Vardagsrum-Bibliotek eller "vårt sovrum - vardagsrum - barnens sovrum tills plan 2 är klart:
Formmaterial från Doka på plats till det det platsgjutna bjälklaget.
Så här kan det gå när man murar på efter mörkrets inbrott. Jag murade med pannlampa och var nöjd över hur mycket jag hade hunnit med tills jag dagen efter fick så att jag lagt ett hörnblock åt fel håll. Bara att rätta till, men jag bjuder gärna på den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här har jag påbörjat murningen av hjärtväggen, inte så spännande men visar den bara för att få med hur slangar kan dras inne i blockets kanal. Det kräver bara att man tänkt till och mätt in rören ordentligt innan gjutningen av bottenplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörröppning och synlig armering som förtagning in i anslutande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla väggar på muras. 19cm hjärtvägg, vindupptagande tvärväggar 15cm, övriga bärande 12cm och icke bärande 9cm. Det är inte speciellt jobbigt att mura med olika tjocklekar och att det blir billigare och nättare (nåja) väggar gör att det inte ens är att fundera på att gå upp i dimension i onödan.
Foto från vardagsrummet in mot matsalen. 2600mm i takhöjd blir det. Vi tycker om att kunna ha lugn och ro när det behövs men för en öppnare känsla har vi dubbeldörrar mellan rummen på plan 1 så öppningen på bilden är 1350mm bred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter lite justering av kanalstorleken med hålsåg så gick det alldeles utmärkt att även dra centraldammsugarrör inne i stenen. Detta foto är på kanalen i en 15cm-vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Matsal-Vardagsrum-Bibliotek eller "vårt sovrum - vardagsrum - barnens sovrum tills plan 2 är klart:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Formmaterial från Doka på plats till det det platsgjutna bjälklaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
För att gå händelserna i förväg har jag gjort en tråd om mitt projekt med inbyggt ljud: https://www.byggahus.se/forum/teknik/258716-audiofiler-sokes-bygger-backboxar-inbyggda-hogtalare-i-platsgjutet-bjalklag.html#post2261783. Vi ska nämligen gjuta bjälklag till plan 2 nästa vecka så det brinner lite i knutarna.
Hur som helst, var var vi? Jo, bjälklagsform.
Först monterar jag stämp, bockrygg och strö. Doka har levererat en ritning så det är bara att bröja bygga. Sedan går jag runt med planlasern och justerar höjden överallt så att formen i hela huset är i våg.
Nu har jag lagt ut alla standardskivor och påbörjat anpassning med tillkapningsskivor.
På några ställen har jag istället för Doka-ströbalkar använt formregel där måtten har stämt bättre för det. Lite tätare C/C-avstånd så fungerar det lika bra. Reglarna som ligger på formen är för att inte skivorna skall blåsa iväg innan armeringen håller fast dem. Jag stod cirka 30meter från huset vid ett tillfälle när det blåste kraftigt och plötsligt så såg jag hur vinden lyfte en skiva (väger cirka 14kg) 3-4 meter upp i luften och skickade iväg den så att den landade kanske 15meter bort. Det gäller att ha respekt för vinden när man bygger.
Balkongform på stämptorn påbörjad.
Hur som helst, var var vi? Jo, bjälklagsform.
Först monterar jag stämp, bockrygg och strö. Doka har levererat en ritning så det är bara att bröja bygga. Sedan går jag runt med planlasern och justerar höjden överallt så att formen i hela huset är i våg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag lagt ut alla standardskivor och påbörjat anpassning med tillkapningsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På några ställen har jag istället för Doka-ströbalkar använt formregel där måtten har stämt bättre för det. Lite tätare C/C-avstånd så fungerar det lika bra. Reglarna som ligger på formen är för att inte skivorna skall blåsa iväg innan armeringen håller fast dem. Jag stod cirka 30meter från huset vid ett tillfälle när det blåste kraftigt och plötsligt så såg jag hur vinden lyfte en skiva (väger cirka 14kg) 3-4 meter upp i luften och skickade iväg den så att den landade kanske 15meter bort. Det gäller att ha respekt för vinden när man bygger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Balkongform på stämptorn påbörjad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser vi en av fördelarna med att gjuta mellanbjälklag i betong: Man kan väldigt lätt få en balkong, så att säga "på köpet" genom att låta formen gå utanför väggen på önskat ställe.
Ska bli kul att se hur du armerar den, blir det en HIT-låda eller bockar du själv?
Ska bli kul att se hur du armerar den, blir det en HIT-låda eller bockar du själv?
Isokorb XT använder jag för att minimera köldbryggan så det blir kanske inte jättespännande armering. http://www.haucon.se/index.php/armeringsprodukter1/balkonginfaestning-isokorb/item/isokorb-xt-betongbetongBygger i betong skrev:
Först så skämmer du bort oss med uppdateringar nästan varje dag i denna underbart bra redovisade byggtråd
Men vad har hänt nu? Inte en uppdatering på över en vecka
Du har väl inte tagit solsemester så vi andra semesterfirare måste sitta och "fantisera" över vad som händer.....
Men vad har hänt nu? Inte en uppdatering på över en vecka
Du har väl inte tagit solsemester så vi andra semesterfirare måste sitta och "fantisera" över vad som händer.....
Idag har vi gjutit bjälklaget till plan 2 så nu blev det lite tid över att uppdatera här.
Jag gjöt trappan innan bjälklaget för att underlätta arbetet. Trappan är u-formad och 1000mm bred. Källartrappan kommer gå under och vara 900mm. Jag murar med 190mm-block vilket innebär att trappan till plan 2 har 100mm upplag på stenen och 90mm räcke.
Balken på plats över källardörren.
Jag har byggt en form av plywood för nischen av flera anledningar. Jag har hjälp av den när jag murar eftersom jag har ritat ut alla trappstegen, jag fäster stegformen i den och den bildare avstängar för trappstegen.
Det var inte helt enkelt att tillverka underkantsformen. Eftersom den svänger är det hela tiden olika lutning i inner- och ytterkant av trappan. Jag började med att dela in trappan i sektioner och försökte klyva brädor kilformade exakt i förhållande till skillnaden mellan ytter- och innerkant av sektionen. Det tog förtvivlat lång tid och istället klöv jag sedan alla brädor på diagonalen så att jag fick två bitar som 7cm i ena änden och ungefär 2cm i andra. Sedan matade jag bara på och om yttersidan drog i från måttmässigt vände jag bara en bräda så att breda sidan var mot nischen så att rundningen på trappan blev bra. Det var oerhört mycket lättare och plötsligt gick det väldigt snabbt.
När jag har rivit formen planerar jag att spackla undersidan jämn med gipsputs. Det är ett väldigt smidigt material, har god vidhäftning mot betongen och mycket liten krympning,
Huvudarmeringen följer underlaget och armeringsjärnen som ligger i liv med trappstegen är raka. För att fästa upp trappan i ytterkant där den ligger mot väggen men inte har något upplag borrade jag jag hål med stort hålsåg (127mm) vid typ var tredje trappsteg och skickade in ett 16mm armeringsjärn i hålet.
De lätta stegen högst upp är klara. Sedan blir det värre eftersom varje steg är unikt. Jag använde gratisversionen av Stair Designer för att rita trappan. Det går då inte se exakta mått på trappan så jag ritade sedan så noggrant jag kunde upp den i SketchUp och fick på så sätt exakta mått och vinklar på alla stegen. Jag vågar knappt tänka på hur mycket jobb det blivit om jag inte haft SketchUp till min hjälp!
Höjd våningsplan 1 våningsplan 2 är 2830mm, med 16steg blir steghöjden 176,875mm (Exakt!). Stegdjupet satte jag till 267mm 1/3 in i trappan från ytterkant. (Trappformeln 177*2+267=621 ger en bra trappa)
Jag har tänkt klä trappan med eksteg. Eftersom risken är stor att ek sväller i direkt kontakt med betong blandade jag betongen i konsistens ungefär som havregrynsgröt som stått i kylen över natten, 2,3liter vatten per säck mot normala 3liter har jag för mig. Utan en kraftig vibb hade det givetvis varit omöjligt.
Med så stabbig betong var det inga problem att gjuta trappan i ett svep och skura med stegen samtidigt. 65 säckar grovbetong och 10 timmar senare var trappan klar.
Formen riven. Jag känner mig nöjd med trappan och kan konstatera att den fungerar mycket bra att gå i.
Jag gjöt trappan innan bjälklaget för att underlätta arbetet. Trappan är u-formad och 1000mm bred. Källartrappan kommer gå under och vara 900mm. Jag murar med 190mm-block vilket innebär att trappan till plan 2 har 100mm upplag på stenen och 90mm räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Balken på plats över källardörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har byggt en form av plywood för nischen av flera anledningar. Jag har hjälp av den när jag murar eftersom jag har ritat ut alla trappstegen, jag fäster stegformen i den och den bildare avstängar för trappstegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var inte helt enkelt att tillverka underkantsformen. Eftersom den svänger är det hela tiden olika lutning i inner- och ytterkant av trappan. Jag började med att dela in trappan i sektioner och försökte klyva brädor kilformade exakt i förhållande till skillnaden mellan ytter- och innerkant av sektionen. Det tog förtvivlat lång tid och istället klöv jag sedan alla brädor på diagonalen så att jag fick två bitar som 7cm i ena änden och ungefär 2cm i andra. Sedan matade jag bara på och om yttersidan drog i från måttmässigt vände jag bara en bräda så att breda sidan var mot nischen så att rundningen på trappan blev bra. Det var oerhört mycket lättare och plötsligt gick det väldigt snabbt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag har rivit formen planerar jag att spackla undersidan jämn med gipsputs. Det är ett väldigt smidigt material, har god vidhäftning mot betongen och mycket liten krympning,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huvudarmeringen följer underlaget och armeringsjärnen som ligger i liv med trappstegen är raka. För att fästa upp trappan i ytterkant där den ligger mot väggen men inte har något upplag borrade jag jag hål med stort hålsåg (127mm) vid typ var tredje trappsteg och skickade in ett 16mm armeringsjärn i hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De lätta stegen högst upp är klara. Sedan blir det värre eftersom varje steg är unikt. Jag använde gratisversionen av Stair Designer för att rita trappan. Det går då inte se exakta mått på trappan så jag ritade sedan så noggrant jag kunde upp den i SketchUp och fick på så sätt exakta mått och vinklar på alla stegen. Jag vågar knappt tänka på hur mycket jobb det blivit om jag inte haft SketchUp till min hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Höjd våningsplan 1 våningsplan 2 är 2830mm, med 16steg blir steghöjden 176,875mm (Exakt!). Stegdjupet satte jag till 267mm 1/3 in i trappan från ytterkant. (Trappformeln 177*2+267=621 ger en bra trappa)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tänkt klä trappan med eksteg. Eftersom risken är stor att ek sväller i direkt kontakt med betong blandade jag betongen i konsistens ungefär som havregrynsgröt som stått i kylen över natten, 2,3liter vatten per säck mot normala 3liter har jag för mig. Utan en kraftig vibb hade det givetvis varit omöjligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med så stabbig betong var det inga problem att gjuta trappan i ett svep och skura med stegen samtidigt. 65 säckar grovbetong och 10 timmar senare var trappan klar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Formen riven. Jag känner mig nöjd med trappan och kan konstatera att den fungerar mycket bra att gå i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen semester här inte. Provade att "dygna" för att bli klar med allt inför gjutningen idag och det gick utmärkt. Jag gick in för att käka frukost vid 3-tiden i natt och sen började det ljusna. Riktigt gött att bara behöva belysning och pannlampa omkring 4 timmar på natten. Fast det här med att dygna kan jag inte riktigt rekommendera ändå. Jag var rätt seg i skallen när gjutningen var klar ,roli skrev: