A
Jag har ett gäng målare hos mig sen igår som håller på och skrapa och måla, och jag visste sen tidigare att det skulle behöva bytas ut delar av panelbrädor över några av fönstren där det blivit ruttet pga dålig anslutning mot dropplåtarna (brädorna går hela vägen ner och ligger an mot plåten..), dock dök det upp värre problem än väntat igår när de skrapade nederdelen av panelen mot grunden. Även där går brädorna hela vägen emot och inte nog med att många brädor är ruttna, det är även helt slut med den horisontella regeln längst ner.

Dropplåtarna över alla mina fönster är dessutom för smala pga dåligt utfört fönsterbyte av förra ägarna för ca 5 år sen (jag köpte huset förra våren) så övre foderbrädan sticker ut 2-3 cm bredare än plåten. Jag har hela tiden tänkt att det är "inte optimalt men inte katastrofalt" utan har tänkt mig låta det vara så länge och måla nu, sen spara för att byta hela panelen när den här färgen ger upp om 12-15 år nånting.

Idag var en snickare där och kollade och enligt honom är billigaste lösningen att byta ca 30 cm av panelen i botten av gavlarna (långsidorna ser mycket bättre ut) inklusive regel på den ena gaveln, plus 30 cm inklusive dropplåt över alla fönster, och redan där hamnar arbetskostnaden på runt 60 000 kr säger han. Det bästa säger han vore att byta hela panelen inkl isolering för minst 200 000 kr...

Det här är helt obudgeterat då jag som sagt bara räknat med att byta ut panelen ett par dm över ett eller kanske 2-3 fönster och då tänkt mig max 5 000 kr extra utöver målningen... Det är ju inte så mycket jobb vet jag efter att jag på egen hand gjorde precis det över ett fönster där det var extra dåligt redan förra sommaren.


Det jag lutar åt just nu är att blåsa av målningen så att de bara får göra klart den långsida som de håller på med just nu, de har lyckligtvis inte börjat måla någon annan sida av huset än, och själv försöka göra så mycket jag kan (såga av nuvarande panel och rensa ut det ruttna borde jag åtminstone klara av tänker jag) och under tiden ta in offerter från flera snickare på att åtgärda det mest akuta. Känns som det blir halvdant hur jag än gör nu... Några 200 000 kr kommer jag inte kunna lägga på det här i år i alla fall, den saken är helt klar. Det är redan delvis skrapat runt hela huset så ska jag vänta med att måla klart till nästa år för att ha råd att göra lite mer ordentlig lagning kommer det se skitdåligt ut hur jag än gör... Och gör jag en halvdan lagning kanske det behöver göras nåt ordentligt redan inom 5 år... Hopplös situation känns det som. :banghead:

Alla tips är välkomna. Jag är ingen snickare men har heller inte tummen mitt i handen, det har bara inte varit nåt jag varit intresserad av förr. Behöver jag lära mig nåt så kan jag lära mig.
 
Jag skulle bytt panelen, det är det bästa alternativet. Måla brädor från grunden är inte så farligt så det kan du göra själv. Såga och spika panel kan alla göra. Du behöver ju inte ta alla sidor på samma år. Du kan ju anlita en snickare som är med några timmar och hjälper till.

Du kommer även spara pengar på uppvärmning om du isolerar. Materialet ligger på max 50.000:-. Det är arbetet som är det som kostar.
 
A
Kanske får försöka mig på att göra det... :( Hade sett fram emot en ledig sommar och var så nöjd över att ha köpt mig flera veckors semester för "bara" ca 30 000 genom arbetskostnaden för målning. :p

Har inte tittat närmare på gavlarna än, det är dom som ser värst ut enligt snickaren som var där och kollade i morse. Kanske skulle jag kunna klara mig med panelbyte på värsta sidan nu med snickarhjälp och andra sidan nästa sommar eller innan hösten om jag hinner.

Men roligt känns det ju inte... Det hade kunnat kännas lite kul om jag varit inställd på det från början.
 
Du har ju iallafall gratis hjälp här.
 
A
huggan skrev:
Du har ju iallafall gratis hjälp här.
Ja, alltid något. :)

Att hyra in en snickare för att jobba tillsammans med några timmar, kanske t.o.m. ta hela den första väggen tillsammans, vore säkert en bra investering i långa loppet. Ska fundera lite på det.

Annars har jag snackat om det här med en kompis och fått idén att kanske såga bort nedersta 2 dm av den väggen som är riktigt dålig i nederkant, dit med en ny regel och så sätta en liggande bräda där närmast grunden, kan det bli bra? Kanske nåt som håller i 10 år iaf så kan jag byta på riktigt då?

Och vid fönstren ungefär samma, bara såga panelen drygt 150 mm över blecket, bort med gamla blecket och ruttna trädelar, dit med nytt brett bleck och en liggande 145 mm panelbräda. Enkelt men ser det ut som skit? Låter man lockläkten gå ner över den där liggande så kanske det inte syns så tydligt.

Bilder på skiten som den ser ut just nu...

Förresten, på nån bild ser det ut som om det är "gångar" i trät, kan det vara så jävligt verkligen? Och kan det vara nåt annat än "katastrofalt" om det är så..? :(

http://oi57.tinypic.com/123l83o.jpg

http://oi61.tinypic.com/a0x6jb.jpg

http://oi61.tinypic.com/ormpvp.jpg

http://oi58.tinypic.com/2hgzhg7.jpg

http://oi58.tinypic.com/rc7ln5.jpg
 
Ser ut som du har hyresgäster....
 
Och tyvärr ser det ut som syllen är uppäten/upprutten vilket innebär ett bytte av syll som helhet eller i bitar beroende på hur illa det ser ut när man tar ner panelen. Att enbart byta lite panel är totalt bortkastade pengar och jag tror att du just nu gör bäst i att göra halt på målningen och spara dom pengarna till lite andra saker som måste göras före målning.
Även om det visar sig vara mindre skador än vad man kan gissa baserat på dina bilder så kommer det att bli ett ganska stort arbete som troligen kommer att ske från både in och utsida. Jag skulle inte lagt några pengar på målning överhuvudtaget just nu om det varit mitt hus utan istället försökt att uppskatta skadeläget och göra en åtgärdsplan föra allt annat.
 
Det skulle vara bra om du visade en lite översiktligare bild också,
så man får en uppfattning av hur utbredda rötskadorna är.

Men som sagt, att laga genom att fylla i med småbitar ger nog ett tveksamt resultat i längden.
Konstruktionen behöver, som du har insett ändras, så inte ändträet kan stå och suga fukt.
 
Redigerat:
Kontakta ditt försäkringsbolag och be dom skicka ut någon och titta på vad det kan vara för skadedjur.
 
A
Hackade lite i träet nu och eftersom det är så dumt byggt att panelen "står på" grunden utan nån som helst luft emellan är det förstås ruttet de nedersta 2-3 cm över hela den aktuella väggen, men just den grövsta rötan som går in och så högt som runt 20 cm är ganska lokalt på mitten. Max 5 brädor brett.


Här får ni lite fler bilder, i full upplösning också så det syns bättre.

Hur väggen står över grunden:

http://oi61.tinypic.com/2mdht05.jpg

Bildserie med väggens yttre ändar och mitten där det är värst.

http://oi57.tinypic.com/w7jwab.jpg

http://oi61.tinypic.com/50h3s5.jpg

http://oi61.tinypic.com/2w6i3ab.jpg

Vad gäller skadedjuren så hittade jag några döda (sovande? borde väl inte vara det så här års?) pyttesmå svarta skalbaggar ca 2 mm långa. Inga levande larver eller baggar så vitt jag kunde se. Allt känns torrt också. Men kan ju be försäkringsbolaget skicka nån iaf, är tydligen självriskfritt såg jag nu.


Målningen är stoppad, men dom hann göra två arbetsdagar (eller 1,5) på fyra personer så nån tusing blir det ju, men där har jag åtminstone runt 30 000 kr att lägga på det här projektet istället...
 
Vad tror experterna här på detta upplägg:
Man sågar av panelen (med 17° snedsågning) ca 50 cm upp.
Och sedan sätter en horisontell plåt liknande som man har på gaveln på nyare trähus,
för att skilja gavelspetsen från väggblocket nedanför.
Och sedan några liggande panelbrädor nederst, under plåten, t.ex. 4 st 120 mm Z-panel.
Naturligtvis måste rötskadat trä innanför också bytas.

Men om ändå hela panelen skall bytas i samband med tilläggsisolering så är det ju en annan femma.

PS
Så här ungefär menar jag alltså:
Gavel a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej!
Börja med att blåsa av målningen det finns troligtvis inget att måla på.
Först och främst hur gammalt är huset? Före 1920-tal ser det ut som, liggande plankväggar med panelen direkt på planken och fogat med murbruk mellan syll, panel och gråstensgrund tycker jag det ser ut som.
Det är mycket troligt att tre fjärdedelar av syllen då är helt upprutten och återstående är ett h--te att få bort hur långt upp det spridit sig måste kollas kolla även under fönster på framförallt syd och väster väggarna. Är det som jag befarar så går det inte att fuska utan ta tjuren i hornen och öppna upp så mycket att du hittar friskt virke. Därefter tar du beslut, men kom ihåg gör rätt från början, det blir billigast även om det kostar en slant.
Iden som någon kläckte om att jobba ihop med snickare, det är nog ingen snickare som påtar sig det. Tänk bara på om det blir fel eller vad ni kommit överens om, hur det skall lösas. Snickaren är där för att utföra sitt jobb och vill få betalt för nedlagd tid ev material så det är nog svårlöst, men fråga går ju alltid.
 
A
Byggår är skrivet 1909 men besiktningsmannen trodde det var nåt man bara skrivit en gång i tiden och att det egentligen är äldre än så.

Jag tröck undan lite isolering och sökte mig inåt i väggen efter senaste inlägget och det var inte så uppmuntrande.

Om jag fattat rätt så hittade jag syllen innanför det som ser helruttet ut på tidigare bilderna. Den är dock ganska hårt åtgången också även om det kändes som en del friskt trä i mitten. Ovanför syllen stod lodräta stolpar och därifrån rasade rejält med "mjöl" när jag petade med kofoten... Se video: https://youtu.be/xBsxew7xHfU


Räddningsbart? Lite tragikomiskt att det jag startade tråden för nu känns som småpotatis och nästan totalt ointressant...
 
Om minst halva syllen är intakt kan man hugga ur det som är dåligt och lägga i nytt. Då behöver man inte byta hela syllen vilket sparar både pengar och jobb. Detta förutsätter att det är en gammal skada som inte är pågående. Det ser torrt ut på filmen så det är inte fukten som är problemet här. Kolla med Anticimex, antigen att de kommer ut och bedömmer vad det är för skadedjur eller kolla på deras hemsida och jämför själv. Anticimex brukar kunna detta med skadedjur men annat runt hus brukar det vara värre med.

Är huset tilläggsisolerat och målat med plastfärg är det säkert en stor bidragande orsak till dina problem.

1909 är ett registerår som ofta inte stämmer utan de hus man inte visste säkert hur gamla se var fick året 1909 så ditt hus kan mycket väl vara äldre. Du borde se till att få bort putsen på grunden överst för den bidrar till problemen och där kan ligga kvar vatten som skadar panel och syll.
 
A
Tror att minst halva syllen klarat sig men jag ska försöka hitta en vettig snickare som får undersöka ordentligt... Hur lätt det blir så här års vet jag inte men jag gissar att det är ännu svårare än att hitta en vettig snickare i t.ex. oktober.

Det är så torrt som det ser ut så jag tror det är gammalt, men är osäker på om det helt enkelt är panelen som sugit upp vatten nerifrån som sen spritt sig eller om det runnit uppifrån på nåt vis. Tak byttes 2009 och fönster 2010 så det är väl inte otänkbart att nån (eller båda) har läckt in vatten tidigare. Men läget på den värsta skadan gör att jag misstänker en buske som stod precis intill väggen tidigare, som säkert hållit kvar både snö och vatten mot väggen genom åren.

Så som KnockOnWood har jag tänkt på också, tror det skulle se helt ok ut, och åtminstone duga som en "10 års-lösning" förutsatt att fuktskadan inte går högre upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.