I
Behöver ljuddämpare och kniv till Klippo, B&S-motor. (Förmodligen en kil till svänghjulet också).
Tips på rätt butik, har ni nåt?
 
I
Ingen?
Nåja, jag får väl ringa runt imorgon då.
Men då frågan om svårstartad återkommer och jag tjatar om kilen så har jag tagit lite foto på hur det kan se ut.
IMG_0165.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mutter bortplockad så man ser kilen, det ser väl ok ut?
IMG_0167.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillverkat avdragare, var tvungen att gänga hålen i svänghjulet för det var inte gjort.
IMG_0168.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dra jämnt och försiktigt med muttrarna och snapp så lossnar det.
IMG_0169.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kilen ser ju fortfarande ok ut,eller ?
kil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser den ut i närbild från sidan. Det lilla gör att motorn blir högtänd och tenderar att slita armen ur led när man försöker starta den.
Så ny kil till låneklippon och ljuddämpare till min kära husqvarna. Det blir väl antingen Höör eller Malmö och har inte de så fanns det att beställa. Om ingen vet precis vart jag borde åka? Fanns en firma i Staffanstorp som jag handlat av men kan inte hitta den igen, har den kanske upphört? Finns kanske nån i Lund också förresten?
 
I
Har inget svar på frågan i rubriken men angående kilen så är den nog inte problemet.
Den ser ut att sitta bra i spåret & om svänghjulet satt bra fastkilat så ska det funka utan problem. Däremot ser det ut som på bild 3 att det är nött på ena sidan på tändspolen. Hur ser svänghjulet ut(vid förhöjningarna)? Om det ser bra ut så skulle jag börjat med att stålborsta andra sidan på tändspolen & rengjort med lite 5-56 eller liknande (elektronikspray om du har) sen justerat in den.

Mvh Ingmar
 
I
Ingolainen skrev:
Har inget svar på frågan i rubriken men angående kilen så är den nog inte problemet.
Den ser ut att sitta bra i spåret & om svänghjulet satt bra fastkilat så ska det funka utan problem. Däremot ser det ut som på bild 3 att det är nött på ena sidan på tändspolen. Hur ser svänghjulet ut(vid förhöjningarna)? Om det ser bra ut så skulle jag börjat med att stålborsta andra sidan på tändspolen & rengjort med lite 5-56 eller liknande (elektronikspray om du har) sen justerat in den.

Mvh Ingmar
Det var observant.(y)
Men det beror säkert på rost, maskinen hade inte varit igång på flera år, trodde inte jag skulle få igång den heller. Håller med om att knäcken på kilen är liten, den förra jag fixade hade knäck på nära halvmillimetern, men jag var ändå övertygad om att det var samma fel. Men, tji fick jag. Om du tittar på bild tre ser du en kåpa med ett liten utbuktning, under den fanns brytarspetsar, helt otroligt, har inte sett såna sen 70-talet på en gammal Cresent. Så du kan ha rätt i att kilen inte är det primära felet. Som jag skrev var jag tvungen att gänga för avdragaren vilket innebär att hjulet inte varit av sedan maskinen var ny, vilket borde vara slutet på 70-talet. Jag gissar att nocken till brytarna är ganska nedsliten, och därav högtändningen. Ledsen om jag lurat någon att tro jag hade en brytarlös Klippo.:surprised:

PS: oavsett ska kilen bytas, den är inte "hel".
 
Redigerat av moderator:
I
I
Nu surrar det i huvet. Om klacken till brytaren är sliten, blir avståndet för litet vilket borde innebära att de öppnar senare och motorn skulle då bli lågtänd. Jag har glömt moppetiden totalt. :confused: Nå jag får sätta ihop efter anvisningarna och se vad som händer.
 
Bepps i Lund
 
I
furulundman skrev:
Bepps i Lund
Har precis pratat med dem och några andra, det var inget lätt problem, rena raketforskningen. Efter 3 timmar i telefon gav jag upp och begav mig till datorn och http://www.briggsparts.se/ därifrån till anvisad B&S sida för att hämta sprängskiss och stycklistor sen kunde jag beställa delarna med originalnummer, allt på 30 minuter.
Fast lika bra det för en butik ville ha lite mer än 100kr för en kil.
Om nu någon som läser detta känner igen sig, kan jag meddela att det var som jag föreslog, sätt en 0 framför modell numret om det saknas en siffra, står i klartext på B&S hemsida.
Jag blir alltmer övertygad om att det är inte enbart låga priser på internet som slår ut fysiska butiker. Till viss del är det nog självförvållat, tyvärr.:|
 
I
Ja brytarspetsar ser man inte så mycket längre. Där är jag inte nå hemma men kolla lite på nätet . Finns många moppeforum där dom behandlar ämnet. Är det stark gnista? (fast den ligger fel)
 
ion skrev:
Verkar inte så, men här har de. [länk]
om jag inte kan handla över disk nånstans.
Bra att du hittade dit, tänkte just föreslå den i händelse av att ni hade Internet i Skaune.
 
I
Redigerat av moderator:
I
Nu går de grant båda två. Hittade den troliga orsaken till att klippon jäklades, kabeln till brytaren hade släppt från sitt fäste vilket torde ge dålig jordning. Avståndet var också för litet. Nu, efter nya brytare, kil och balanserad /slipad kniv går den som en klocka, börjar fatta varför så många hyllar denna maskin, förutom handlare då, de vill väl sälja en klippare varje år till samma person.:rolleyes:
 
  • Gilla
Ingolainen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.