Stämmer det att det kan växa körsbärsträd om man spottar kärnor från "köpekörsbär" i trädgården? Hur gör jag då för bästa effekt?
 
harry73
Visst men eftersom man då får en blandning av gener från två träd, är det inte sagt att man får samma goa söta bär.

Jag tror att fruktträd ska ympas
 
På vilket sätt blir det gener från två träd om jag spottat körsbärskärnor i trädgården? Vad menar du med "ympa"?
 
harry73
Blomman pollineras med han pollen från ett annat träd och då växer det en frukt ur blomman. Det är den historien om blomman och bin på riktig :)

Om man ympar ett träd sätter man en gren av önskat träd på en stam av ett annat träd med sämre egenskaper. Grenen växer ihop med stammen men behåller sin genetiska egenskaper.

I en plantshop kan man t ex köpa familje äppelträd. Det är en stam med grenar från flera olika träd som kan pollinera varan eller som gör att trädet har båda tidiga och sena sorter. Då har man en extra lång fruktsäsong.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nellies M
  • Laddar…
Frösådda körsbärsträd ger troligen små bär och mindre skörd än om du köper en förädlad sort. Men de små bären på vilda körsbärsträd brukar vara goda. Om du hittar någonstans där det växer vilt kanske du kan gräva upp ett skott. Det kapar tiden till frukt en del i alla fall. Vid min mammas fritidshus kommer det körsbärsträd i massor på olika ställen. Antagligen äter fåglar av bären och spottar kärnorna lite varstans. Det heter ju trots allt fågelbär.

Jag har flyttat skott av körsbär med framgång och ser fram emot att smaka de första bären om ett par veckor. Vill du så från kärna är det troligen bäst att plantera några kärnor i krukor och driva upp inomhus i något eller ett par år innan man planterar ut dem.

https://www.byggahus.se/forum/trad-buskar-hackar-grasmattor/152469-flytta-korsbarsskott.htm
 
Det är ju heller inte ovanligt att köpekörsbär kommer långt söderifrån, och är sorter som inte är härdiga i Sverige.
Det finns i vart fall inte många sötkörsbär som klarar zon 4 el högre.
 
Är inte alla fruktträd man köper ympade? I alla fall är alla jag köpt inympade för att få motståndskraftiga träd.
 
Ska jag tolka inläggen som att det kan växa upp ett träd av att jag spottar körsbärskärnor i trädgården?
 
Ja det kan växa upp ett fruktträd av att du spottar kärnor i trädgården. Men det är inte säkert att det lyckas. Oldboys påpekande om odlingszon är relevant. Den virtuella floran http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu/prunavi.html anger att sötkörsbär förekommer från Skåne till Uppland, men med rätt skötsel kan man få träd att växa längre norrut än de normalt gör naturligt. Alla fruktträd man köper är ympade, men även vilda fruktträd ger frukt.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Att bara spotta kärnan räcker inte riktigt. Det bästa är att ta dom med fingrarna och trycka ner dom någon centimeter i marken. Och är det gräs runt kommer fröplantorna troligtvis kvävas i konkurrensen. Sedan är det bra att försöka få bort så mycket fruktkött som möjligt från kärnan innan man sår den.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Som redan nämnts finns inga garantier för att det kommer bli goda bär, då trädet inte kommer bli identiskt med det körsbären du åt kom ifrån. Bor du i Västernorrland så är det väl också tveksamt om trädet kommer att klara ditt klimat. Vill du ändå försöka så skulle jag råda dig att plantera kärnan i en kruka (ute) först, då det blir svårt för en fröplanta att klara konkurrensen med gräsmattan. När det vuxit till sig kan du plantera det där du vill ha det, men håll då också gräsfritt i en ring runtom då även unga träd mår dåligt av att konkurrera med gräsmattan. Vill du köpa ett härdigt sötkörsbär kan jag annars rekommendera Blomqvist plantskola i Finland, de har en del härdigare sorter från tex Ryssland och skickar träd med postorder till Sverige.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Okej, för bästa effekt bör kärnan alltså tryckas ner någon centimeter i jorden, helst utan gräs. Säg att jag har ett hundratal kärnor, ger det bäst effekt om jag trycker ner dem på samma plats, eller ska jag sprida ut dem i trädgården. Det vore så roligt att ha ett eller fler körsbärsträd.
 
Det blir ju lättare för dig att hålla koll på om det växer upp något om du rensar bort en bit gräsmatta och sätter flera kärnor på samma plats, bara du tänker på att om de alla sedan gror så kommer du ju att behöva plantera isär träden sen när de vuxit lite.
 
Jag skulle rekommendera att du sår kärnorna i krukor. Då är det lättare att hålla jorden fri från gräs. Efter ett par år när plantorna börjar bli större så gräver du stora gropar (gärna minst en halvmeter i diameter och djup) och fyller med gödslad jord där du planterar träden. Det går att ha krukorna inomhus på vintrarna. Då kan de växa lite fortare och blir skonade från den strängaste kylan när de är små. Att bara sprida kärnorna på marken kan givetvis fungera det också, det är så det går till utan människors inblandning. Genom att förså i kruka och plantera i gödslad jord kan du dock minska antalet år som krävs innan det blir fukt.

Men som sagt: Planterar du ett köpt träd går det ännu fortare att få frukt.
 
Avemo skrev:
Jag skulle rekommendera att du sår kärnorna i krukor. Då är det lättare att hålla jorden fri från gräs. Efter ett par år när plantorna börjar bli större så gräver du stora gropar (gärna minst en halvmeter i diameter och djup) och fyller med gödslad jord där du planterar träden. Det går att ha krukorna inomhus på vintrarna. Då kan de växa lite fortare och blir skonade från den strängaste kylan när de är små. Att bara sprida kärnorna på marken kan givetvis fungera det också, det är så det går till utan människors inblandning. Genom att förså i kruka och plantera i gödslad jord kan du dock minska antalet år som krävs innan det blir fukt.

Men som sagt: Planterar du ett köpt träd går det ännu fortare att få frukt.
Nja, man kan inte ha krukorna inne på vintern, plantorna måste få vintervila, de måste ha kyla. Optimalt är 0-5 plussgrader, är det frost kan rotsystemet frysa sönder eftersom kylan kommer åt mycket bättre från alla håll runt en kruka. Jag har själv mina krukor i tvättstugan där jag nätt och jämnt håller frostfritt, det funkar ganska bra. Man måste se till att hålla jorden lagom fuktig bara, blir det för torrt dör finrötterna, blir det för fuktigt får man mögel i jorden.

Idén med krukor är inte dum men det enklaste är att gräva ner krukorna på hösten, men jord upp till kanten, så plantorna kommer ungefär på den höjd de skulle haft om de suttit direkt i jorden. Sedan kan man (försiktigt) täcka med löv. Gärna björklöv eller andra små löv, exempelvis lönnlöv kan bli för tungt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.