Är det någon ägare till 320/330 som har korsat dubbelslingan till en ö med guidekabeln? Har läst på andra trådar att det går med äldre modeller, men skulle vilja ha det bekräftat att det går även med en 330 innan jag drar guidekabeln. Så vitt jag har förstått så är signalen annorlunda på 320/330 jämfört med äldre modeller.
 
  • Gilla
Joakim Lindeblom
  • Laddar…

Bästa svaret

Rent teoretisk, enligt fysikens lagar så finns det ingen signal runt den dubbla kabeln ut till en ö.
Se till att trådarna ligger absolut mot varandra, du kan tom vira trådarna runt varandra trots vad som står i installationsanvisningen men du måste hålla ordning på riktningen i ön.

Protte
 
  • Gilla
Joakim Lindeblom och 1 till
  • Laddar…
Instruktionsboken, sid 30 (2014):

"
VIKTIG INFORMATION

Guidekabeln får inte korsa begränsningskabeln,
till exempel begränsningskabel
som är lagd ut till en ö.
"
Men prova du om du har lust :)

Dock är det ett litet helvete att som åf komma ut och felsöka en installation som inte fungerar tillfredsställande om kunden inte följt instruktionsboken. Ibland får vi helt enkelt göra om installationen, på rätt sätt, och det tar vi givetvis betalt för.
 
Redigerat:
Det där skulle jag vilja ha en ingenjörsmässig förklaring till, inte en konsumentmässig.

Protte
 
Skulle nog vara intressant egentligen, om man orkade hålla på och forska i det :)

För mig i min yrkesroll räcker det med erfarenheten att ibland funkar det, ibland inte vilket gör att jag aldrig skulle rekommendera någon att korsa begränsningen med guiden. Det blir ju jag som får skiten om det skulle vara en av gångerna det inte funkar, precis som att det är Husqvarnas fel om det inte funkar. Nu står det ju uttryckligen att man ska låta bli, så då kan man väl göra det?

Så enkla installationer som möjligt och använd alltid guide är det jag kör på i alla fall, det har funkat i 13 år hittills..
 
  • Gilla
Jan Nylund
  • Laddar…
Lyfter tråden i hopp om fler kommentarer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.