Hej!

Vårt nyinköpta sommarhus har oljad panel med rejält med profiler i taket i vårt sovrum.

Då det är behandlat med olja så tror vi att man måste slipa innan man kan börja måla, då funderar vi istället om det går att sätta in nytt tak under det gamla. Hantverkare menar att det inte går att slippa eftersom att det är så mycket profiler. Vi ser helst att man har pärlspont/råspont i taket då det är i skärgården. Vad bör man tänka på när man gör det? Behöver man ha "reglar" eller lekt mellan eller kan man spika direkt in i träregeln bakom?

Mvh
Mikael
 
Har man bara tålamod, tid och viljan så går det nog att slipa, säger jag utan att ha sett hur det ser ut.
Ska du sätta ny panel så vore det väl klokt att regla ut med något lämpligt, så du får en jämn yta. Då kan du passa på att fälla in spotlights när du ändå håller på (y)
 
Frun vill inte ha spotlights där, utan bara i vardagsrummet. Vardagsrummet har dessutom brutet tak på ena kortsidan, blir det svårt att göra samma sänkning där?

Med LED-spotlights så behövs inget jättesänkning visst? 5 cm borde räcka? (står i specifikationen för den specifika lampan)
 
Redigerat:
Varför inte ta bort den gamla panelen och spika upp ny då? Eller det kanske är för mycket jobb.

Du får läsa på spottarna ni ska använda hur mycket utrymme dem behöver. Vissa Led-lampor blir väldigt varma, vissa får man bygga in i isolering.
 
Jag vet faktiskt inte hur mycket jobb det är eller hur man gör. Jag antar att panelen är spikad i reglerna. Använder man lämpligast en kofot för att ta ned de?
 
Kolla först vad det är för isolering innan du börjar bryta ned något.
Men man kan väldigt enkelt sätta upp ett nytt innertak utan att ta bort det gamla. Gjorde det i fritidshuset med ett sovrum där det gamla var av spånskivor. Skruvad alla spånskivor med skruv i takstolarna, sedan sköt jag upp ny vitvaxad paneltak direkt över det gamla. Köpte längd så att inga skarvar behövdes.
Jag har dyckerpistol, men du kan handspika med dyckert eller skruva den med clips.
 
Du hade alltså inga reglar mellan spånskivan och det nya innertaket? Om du hade haft panel istället för spånskiva, hade du använt reglar?
 
  • Gilla
MicHus
  • Laddar…
Ingen läkt då jag inte hade något att bygga in och tillräckligt plant så att man inte behövde kompensera något.
Vi hade dessutom 2.25 i takhöjd tyckte det var onödigt att bygga extra om inte behovet finns.
 
Jag förstår! Det är alltid olika förutsättningar och krav
 
I vårt hus har de av okänd anledning spikat på ett nytt lager med panel direkt på det gamla. Det upptäcktes när vi gjorde om köket och det gamla taket kom fram när vi plockade ned köksskåpen. Varför det gjorts vet jag inte då det är minimal skillnad på panelerna men plankorna sitter hur som helst kvar efter 30 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.