20150623_094645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150623_094612.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150623_094530.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite fler bilder.
 
Mats.Hulten skrev:
Gör altanen i samma nivå som gräsmattan. Skall ni göra en trätrall så gräv ner den så trallytan kommer i linje med gräsmattan. I och med att gräsmattan är såpass liten riskerar ni att få en trappkänsla annars, och håller ni samma nivå kan ni vid behov "spilla över" in på gräsmattan.
Ett alternativ i början skulle kunna vara en markduk och färdiga trallbitar. Kostar inte en förmögenhet och funkar bra utomhus i en eller ett par säsonger, men är beroende av ett någorlunda fast och rakt underlag.
Tack för dina tips. Vad gäller markduk med färdiga trallbitar är det ungefär så vi haft det nu i några år så vi känner oss redo för nåt mer permanent. Att sänka trallen till marknivå va en intressant ide. Vad innebär det i praktiken? Blir det merjobb? Blir det dyrare? Finns det andra nackdelar tex hållbarhet? Jag ska fundera på det.

Det är smart med nedsänkt trall med tanke på utnyttjande av plats. Däremot tycker jag att upphöjd ger en lyxkänsla. Jag funderar på att sätta staket åt ett håll och bygga ett trappsteg runt resten. Vad tror ni om det?


[media]
 
Magsof skrev:
In
[bild]
Inte så bra med datorn, men här har ni tills min man får tid att fixa till det.
Det här ser bra ut tycker jag! Fortsätt som ni redan gjort, alltså att lägga ut markörer för alla grejer ni tänker ha ute. Dra ut alla stolar kring bordet ungefär så mycket som man kan tänkas putta ut en stol när man sitter i den och testa sedan att gå runt bordet för att få en känsla för om det blir trångt eller om altanen räcker så som du lagt ut den.
Gör liknande "experiment" för andra detaljer också, jag tror det är absolut bäst att helt enkelt bedöma utefter användningen och skapa sig en uppfattning om hur mycket plats allting faktiskt tar.
 
  • Gilla
Sofie Anna
  • Laddar…
Tack. Vad tror du om idén med trappsteg runt altanen och trappräcke? se bilden ovanför ditt senaste inlägg
 
Jag tycker att ni har tänkt bra med storleken på däcket. Eftersom tomten är så liten skulle jag vara försiktig med permanenta uppdelningar. Jag tycker absolut du skall låta bli räcket tex. Låter du altanen vara låg, eller i nivå med gräsmattan kommer det även ge ett öppnare intryck. Precis som Mats skulle jag istället sätta dit grönt i form av större krukor. Murgröna/klematis/ros mot skiljeväggen.

Vad sägs om att terrassera upp slänten i ett steg till så att platt yra blir mycket större? Gräv ner studsmattan så kan du fimpa skydsnätet och du frigör mycket siktyta!?
 
Magsof skrev:
Tack. Vad tror du om idén med trappsteg runt altanen och trappräcke? se bilden ovanför ditt senaste inlägg
Definitivt räcke vid bordet, sådär lagom kul att skjuta ut stolen och plötsligt ramla baklänges... :p Trappsteget "tar" ju lite plats från antingen gräsmattan eller altanen, men å andra sidan kommer det ju KÄNNAS större när det lämnas såpass öppet, och i sammanhanget kan det nog vara viktigare. Tror det är en bra idé att ha det så. :)
 
  • Gilla
Sofie Anna
  • Laddar…
Tack för dina idéer elpaco. Ska se om jag förstår det hela rätt. Ska jag ta bort gräsmattan? Eller jag förstår inte riktigt vart stora krulor od skulle ställas? Vad menas med att terassa upp ett steg? Att höja altanen så den blir högre. Kul idé med studsmattan. Problemet blir väl bara hålet när det är dags att sälja den...
 
Magsof skrev:
Tack för dina idéer elpaco. Ska se om jag förstår det hela rätt. Ska jag ta bort gräsmattan? Eller jag förstår inte riktigt vart stora krulor od skulle ställas? Vad menas med att terassa upp ett steg? Att höja altanen så den blir högre. Kul idé med studsmattan. Problemet blir väl bara hålet när det är dags att sälja den...
Jag skulle behålla gräsmattan. Terrassera upp slänten mer om det fanns ork, för att utöka den. Lägga altanen i gräsmattehöjd för att SLIPPA räcke och risken att ramla bakåt. Krukorna är för altanen, för att få in växtlighet i ett träbrunt område (du ville ha lummigt?). Sedan skulle jag nog sätta en eller annan buske (ädelsyren?) i anslutning till altan. Angående studsmattehål så visst - det kan vara ett minus, om ni inte säljer till barnfamilj. Det går så klart att fylla åter och så lite gräs på. Men det beror väl på hur länge ni planerar att bo där? Tänker ni er 5-10 år så kör på, tänker ni er två så skulle jag inte gräva eller terrassera ..
 
Du har ingen möjlighet att rita, förstår inte riktigt terassera upp? Om man lägger terassen i gräsmattehöjd finns det nån nackdel? Är det dyrare, håller sämre, jobbigare att bygga?
 
I
Som någon var inne på, altan och gräs i samma nivå. Altan lika bred som huset, i samma nivå som husets golv, gräsnivå som rättar sig efter altanen, plan så långt det är i våg, skiljevägg av sten mellan gräs och altan.
Du måste ju ta bort en hel del jord, passar ju bra att göra av med den genom att höja gräsmattan. Allt du vill ha kan stå delvis på gräs och altan, din enda begränsning blir slänten. Hur man gör med gången måste väl bestämmas av att det ska vara praktiskt, där hade jag byggt en ramp längs hela husgaveln.
 
Magsof skrev:
Du har ingen möjlighet att rita, förstår inte riktigt terassera upp? Om man lägger terassen i gräsmattehöjd finns det nån nackdel? Är det dyrare, håller sämre, jobbigare att bygga?
Blanda inte ihop "terrassering" med "altan". :)
Terassering. Dvs du har ju redan en sådan i sten. Bygg en till rad direkt nedanför kanske 0,5-1m djup, som går ända ner till marknivå.
 
Det låter fint. Hoppas det inte är berg bara. Men får nog bli ett senare projekt. Vi ska bygga en trappa också, och tillsammans med altanen blir det rätt mycket. Jag undrar fortfarande om en nedsänkt altan innebär mer arbete, är dyrare eller slits mer än en vanlig? Nån som vet
 
Höj upp gräsmattan i altanens nivå annars, men låt studsmattan stå kvar så att den blir delvis nedsänkt?
Den där "vägen" ni har längs huset. Det känns inte som det blir för trångt när ni öppnar dörrarna?
 
I
Typ så här tänkte jag.
förslag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt! Ska övereväga det. Kom på att då vår studsmatta ändå sjunger på sista värsen kan vi passa på att byta ut den. Jag trodde det inte fanns mindre, men det gjorde det. Så från att ta upp 3 meter i diameter så blir det bara 2,5. En halvmeter mer på bägge håll runt studsmattan... Barnen blir kanske besvikna men det är det nog värt. Funderar på att gräva ner den en bit som föreslaget ovan, om jag lyckas hitta nån som vill gräva ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.