Är i startgroparna på husbygge och ska välja leverantör. Är det någon som har rekommendationer eller varningar. Vilka husleverantörer har bäst kvalitet i sina hus? Tex ska man välja Sävsjö trähus för att de har råspont i innerväggarna eller räcker det med gipsskiva och spånskiva som Rörvikshus har, eller som tex Trivselhus har, bara gipsskiva. (Så har jag förstått det iaf).

Fler saker man ska jämföra?
Hur har ni jämfört pris mellan leverantörerna, det skiljer ju så mkt i utförande och kvalitet på det som de sätter in i huset.
 
Ett tips bara. Fundera på hur länge du tänkt bo i huset och vad du verkligen behöver. Jag vet själv att jag är jäkligt petig och vill ha det bästa möjliga som helst ska hålla hundra år, men det kostar ju också. När du väl ska sälja huset får du sällan något mer för all extrakvalité. På begagnatmarknaden tittar man främst på yta, planlösning, läge och den samlade bilden av intriör och extriör samt att huset inte är skadat. Om du t.ex har råspont eller inte kommer förmodligen inte någon att bry sig om och de stora flertalet kommer inte ens förstå skillnaden ens om du påtalar det. Samma sak är det med föråldrade värstingvitvaror, dyra kakel och klinkers etc och t.o.m. hustillverkaren.
 
Hrmm, ja det har du ju helt rätt i. Hur ofta har vi själva undrat vad för material innerväggarna är byggda av när vi gått på husvisningar. Det fick mig att tänka att materialet på innerväggarna spelar roll för mig bla för att hänga upp tavlor, vilket man kan göra typ på vilket material som helst med rätt plugg etc, men en annan aspekt som är väldigt viktig för oss är att det blir ljudisolerat mellan rummen. Man vill inte kunna höra allt som sägs i rummet sidan om. Vet dock inte vilken innervägg som är bäst i det syftet.

Är det nån som vet hur länge plattan ska stå/vila innan man kan bygga på den?

h
För övrigt håller jag nu på att försöka strukturera upp vad jag ska jämföra med vad som ingår etc. De saker jag ska lista är (de jag kommit på såhär långt):
*kommer fasaden vara färdigmålad?
*entreprenadform
*vilken sorts grund
*vilken sorts isolering - fördelar o nackdelar?
*vilken sorts tak?
*Fönster
*ventilation
*uppvärmning
*ljudisolering av innerväggar
*vilka vitvaror ingår? Kyl, frys, Kyl/Sval, DiskMaskin, Mikro, ugn, tvättmaskin, *torkskåp, torktumlare, spis, köksfläkt, keramik häll.
*hur/när sker de olika betalningarna? Betalningsvillkor
*vilken försäkring erbjuds - kostnad -innehåll?
*leveranstid från beställning, samt vad räknas som beställning
*tiden för att bygga grunden samt montera huset där på. Vilket upplägg har de på detta?
*tid från montering av byggsats till inflyttning. Är allt klart vid inflyttning?
 
Jag har bott i hus med och utan isolering i innerväggarna, men tycker faktiskt inte att det är mer lyhört i oisolerade hus.

Jag kan svara på några frågor rörande Eksjöhus egnahem-serie (framförallt kvadraten), som är deras billigare hus.

kommer fasaden vara färdigmålad?
Nej, endast skyddsmålad, men du kan ju alltid låta entreprenören måla huset åt dig mot normal ersättning.

entreprenadform
Det vanligaste är generalentreprenad, men du kan även välja delad entreprenad eller Totalentreprenad mot 6% extra.

vilken sorts grund
Platta på mark med vattenbaserad golvvärme, men du kan även välja krypgrund och tjocklek på isolering.

vilken sorts isolering - fördelar o nackdelar?
vart? Under plattan, i innerväggarna eller i ytterväggarna?

vilken sorts tak?
snedtak. Jag är osäker på om du kan välja andra varianter i egnahemserien.

Fönster
Fabriksmålade vridfönster med trippel-argongasfyllda lågemissionsglas av märket Elit, med eller utan spröjs.

ventilation
Ehh..jaa? Exakt vad vill du veta här?

uppvärmning
Varmvattenslingor i platta. värmepump

ljudisolering av innerväggar
ja

vilka vitvaror ingår? Kyl, frys, Kyl/Sval, DiskMaskin, Mikro, ugn, tvättmaskin, torkskåp, torktumlare, spis, köksfläkt, keramik häll.
De vitvaror du vill ska ingå gör det, och de du inte vill ha gör det inte.
Väljer du att köpa Eksjöhus vitvaror blir det Husqvarna. Du kan själv välja modell och typ. Väljer du att köpa allt själv istället kan du spara en slant. Det som är bra med Eksjöhus är att man får tillbaka fullpris för de varor man väljer bort. Detta beror främst på att man inte har någon färdig standard, utan att du själv bestämmer vad du vill ha och inte redan från början.

hur/när sker de olika betalningarna? Betalningsvillkor
Handpenning på 30 000 kr då ritningar från byggnadslov översänds. 75% av resterande del sker till Eksjöhus 10 dagar efter första leverans. 20% sker 30 dagar efter 2:a leverans och resterande 5% 10 dagar efter slutbesiktning. Betalning till entreprenören gör ni upp i entreprenadavtalet.

vilken försäkring erbjuds - kostnad -innehåll?
1 åris villabyggareförsäkring (fullvärde på byggnad), 10 år färdigställandeförsäkring och byggfelsförsäkring genom Garbo, 6-årig trygghetsförsäkring för värmepumpen.

leveranstid från beställning, samt vad räknas som beställning
Vid avrop (d.v.s. då du bestämt exakt vad du vill ha och skrivit under papper på detta) ställs du i kö. Kötiden brukar inte vara särskillt lång, men den varierar så jag kan inte svara på denna fråga, men ring ett kontor och hör.

tiden för att bygga grunden samt montera huset där på. Vilket upplägg har de på detta?
Det finns inga sådana specifikationer. Har du generalentreprenad ska grunden stå klar och vara byggbar vid husleverans.

tid från montering av byggsats till inflyttning. Är allt klart vid inflyttning?
Allt ska vara klart vid inflyttning. Jag har för mig att det är max 4 månader.
 
Spix: Tack så väldigt mycket för dina kommentar!
 
Angående ljudisolering:
I förra huset hade alla rummen förbindelse med varandra genom tilluften (luftburen värme). Detta spred ljuden tvärs genom huset mer än rakt genom väggarna...

Så det finns säkert många detaljer att tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.