Hej, kan någon upplysa mig (mellan tummen och pekfingret) hur stor skillnaden är på pris mellan krypgrund och gjuten platta /kvm?
 
Antar att du menar till en villa/hus.

Prisskillnaden är inte jättestor om du räknar med alla kostnader till färdigt golv. krypgrunden kan vara något billigare.

Vid Prefab hus så blir det billigare med krypgrund för att även golv / våtrum kan göras på fabrik. Typ Älvsbyhus.

Sen är ju krypgrund mycket bättre tycker jag, men om det finns det ju delade uppfattningar :)
 
  • Gilla
Barre 79
  • Laddar…
pris förhållandet beror också på vilken terräng det är på byggplatsen. är det plan blir plattan mer konkurrenskraftig i pris.
 
Okej. Vad är anledningen till att du förespråkar krypgrund då trots alla olyckskorpar som kraxar fukt/mögel?

larsbj skrev:
Antar att du menar till en villa/hus.

Prisskillnaden är inte jättestor om du räknar med alla kostnader till färdigt golv. krypgrunden kan vara något billigare.

Vid Prefab hus så blir det billigare med krypgrund för att även golv / våtrum kan göras på fabrik. Typ Älvsbyhus.

Sen är ju krypgrund mycket bättre tycker jag, men om det finns det ju delade uppfattningar :)
 
Rätt utförd är inte krypgrunden något problem, alla jag sett med fuktproblem har det funnits en anledning som tex för lågt, för lite ventiler, ingen plast, organiskt material på marken eller liknande fel.

För övrigt tycker jag att det räcker att titta tillbaka på alla hoppplöst omoderna plattor från 50-90 talet som är svårt att göra något åt. Medan en krypgrund är lätt och billig att åtgärda. Och jag kan inte se anledningen till att dagens plattor inte kommer gå samma öde tillmötes.
Ta bara när golvvärmeslangen har gjort sitt i en platta är det ett jättejobb medan det i träbjälklaget är enkelt att ta upp golvet och byta slangen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ja förutom priset så är det väl just det som jag tänker på med, att allt måste vara så mycket enklare i en krypgrund då man kan komma in underifrån. Men det är som sagt alla "varningar" om fukt som gör att jag vill vara säker, då tomten står vid vatten så det finns ju naturligt mycket fukt i omgivningen. Men samtidigt kanske det även är bättre då vattnet kanske jämnar ut temperaturen....vet inte riktigt :)
 
larsbj skrev:
För övrigt tycker jag att det räcker att titta tillbaka på alla hoppplöst omoderna plattor från 50-90 talet som är svårt att göra något åt. Medan en krypgrund är lätt och billig att åtgärda. Och jag kan inte se anledningen till att dagens plattor inte kommer gå samma öde tillmötes.
Så du förkastar dagens isolerade plattor för att de plattorna som gjordes på 50-90 talet är hopplöst omoderna? :rolleyes:
 
S
Gabbe1 skrev:
Så du förkastar dagens isolerade plattor för att de plattorna som gjordes på 50-90 talet är hopplöst omoderna? :rolleyes:
Det var onekligen ett skumt uttalande, däremot tycker jag hans poäng med golvvärmeslangen är legit.
Samma sak med avloppet, lär ju behöva bila sönder hur mycket golvvärme som helst för att byta avloppsrör i framtiden t.ex
 
Stämmer nog, men jag tror att dagens plastavlopp kommet att hålla längre än dito av gjutjärn. Så när jag byggde nytt för två år sedan så valde jag platta på mark eftersom jag tycker att fördelarna är fler än nackdelarna.

Jag tror även att golvvärmeslangarna kommer att överleva mig.
 
Varför bryr sig alla så väldigt om golvvärme slangarna, den person som i vuxen ålder bygger hus nu lär inte behöva byta dem under sin livstid.
Skulle man nu vilja dra nya så kan man ju spårfräsa betongplattan och lägga plåtar eller dyl likt det man gör i träbjälklag.

Ser ingen som helst anledning med att bygga med en konstruktion som löper större risk att få problem, problem som dessutom kan komma rätt snart efter bygge.
Varit inne i allt för många hus med torpargrund där det luktar mögel, så nej tack inga fler prova på.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
S
jag håller absolut med, platta på mark är att föredra. Jag skulle vilja bygga nytt med modern platta själv, tyvärr lär aldrig ekonomin tillåta det.
 
Gabbe1 skrev:
Så du förkastar dagens isolerade plattor för att de plattorna som gjordes på 50-90 talet är hopplöst omoderna? :rolleyes:
Ja därför att jag tror att utvecklingen inte stannar just nu, utan det kommer nya saker som gör också dom omoderna.

Krypgrund är framtidssäker på ett helt annat sätt än platta.

Dessutom bra om man vill ändra planlösning, lätt att flytta toa eller kök.

Var senaste förra veckan och tittade på en platta från -82 där plastavloppsrören är som kex i konsistensen och svåra/dyra att byta.
 
Jag tror personligen lite som Larsbj att modet just nu är platta, likaväl som golvvärme, men om X antal år kommer vinden gå åt ett annat håll. Så har väl historien varit i alla ämnen på jorden känns det som.

Även jag är övertygad om att nya metoder kommer att komma men ingen (av oss vanliga i alla fall) vet när. Har alltid varit anti till att bygga in sig i hörn utan flexibilitet. Men så även att göra dumma val som kan straffa sig. Så oenighet verkar onekligen finns fortfarande i detta ämne =)
 
Man får ju resonera lite över vad det är för boende man ska bygga, om man nu har som hobby att byta golvvärmeslingor och flytta badrum så är det kanske inte platta man ska skaffa.

Jag ser egentligen inte problemet med värmesystemet, jag kan ha viss förståelse för avlopp, men ja det bilar man ju upp i gamla hus och det funkar ju.
Värmesystemet är ju bara trams, skulle man nu vilja ha vanliga element istället så går det att dra utanpåliggande rör den dagen det blir ett måste, det funkar ju i äldre hus, om 30-50 år när slingorna gjort sitt så är det ju inget nytt hus längre.
Fräsa ner nytt i betongen är ju inte heller så jätteavancerat om man ska till att renovera i framtiden.
Men som sagt, jag tror ingen människa i vuxen ålder som bygger nytt hus behöver oroa sig för att byta golvvärmeslingor under sin livstid pga att de gjort sitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.